;
coinex

ثبت معاملات سکه و طلا در سامانه جامع تجارت الزامی شد

ثبت معاملات سکه و طلا در سامانه جامع تجارت الزامی شد. با این شیوه، نظارت بر معامله طلا و سکه بیشتر خواهد شد.

معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، در خبری به لزوم ثبت معاملات سکه و طلا در سامانه جامع تجارت اشاره کرد و گفت که تمامی این معاملات باید ثبت در این سامانه شوند. تاکنون نظارت خاصی بر معامله طلا و سکه صورت نمی‌گرفت و معاملات این دو عنصر ارزشمند در حجم گسترده انجام می‌شد. اما حالا با راه‌اندازی و ثبت معاملات در این سامانه نظارت دولت بر دارای‌هایی مردم بیشتر خواهد شد.

بیشتر بخوانید: معامله آیفون 13 دست دوم با قیمت‌های نجومی ؛ پیامد ممنوعیت واردات آیفون 14!

ثبت معاملات سکه و طلا در سامانه جامع تجارت الزامی شد

طبق اظهارات برخی اعضای اتحادیه طلافروشان، معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه اخیراً ضمن ارسال یک پیامک هشداری به اعضای این اتحادیه، ضمن یادآوری الزام ثبت معاملات انواع طلا اعم از آب‌شده، شمش، مسکوکات و مصنوعات در سامانه جامع تجارت نسبت به تخلف از ضوابط اختصاصی موضوع تبصره 4 ماده 18 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز هشدار داده است.

بر اساس متن این پیامک، تخلف از ضوابط اختصاصی گروه کالایی فلزات گران‌بها و گوهرسنگ‌ها، موجب محکومیت فرد خاطی به ضبط کالا و پرداخت جریمه برابر ارزش کالا خواهد شد.

مطابق با دستورالعمل تبصره 4 ماده 18 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای گروه کالایی فلزات گران‌بها و گوهرسنگ‌ها، تمامی فروشندگان باید اطلاعات معاملات خود را در سامانه جامع تجارت ثبت کنند پس از ابلاغ دستورالعمل مذکور وزارت صمت با همکاری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، برای کلیه اعضای اتحادیه طلا و جواهر کشور، اقدام به برگزاری کلاس‌های آموزشی جهت ثبت اطلاعات در سامانه جامع تجارت کرد.

ثبت معاملات سکه و طلا در سامانه جامع تجارت الزامی شد

لازم به ذکر است، ضوابط تبصره 4 ماده 18 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در رابطه‌ با خرید، فروش، حمل و نگهداری (به‌صورت تجاری) فلزات گران‌بها و گوهرسنگ‌ها شامل طلا، نقره، پلاتین و مصنوعات آنها است. شش دسته مختلف از جمله «سکه و طلا»، «شمش و طلای آب‌شده»، «مصنوعات طلا و جواهرات»، «طلای استخراج شده از معادن کشور»، «گوهرسنگ‌ها» و «سایر فلزات گران‌بها مانند نقره و پلاتین و مصنوعات آن‌ها» شامل این دستورالعمل می‌شود.

نیاز به ثبت معاملات توسط مردم نیست

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مصاحبه رئیس ‌اتحادیه طلا و جواهر تهران در هفته گذشته، مبنی بر اینکه «معامله سکه بدون ثبت در سامانه جامع تجارت تخلف محسوب می‌شود»، موجب شد تا برای برخی از مخاطبان این تصور ایجاد شود که این فرآیند شامل حال خریداران عادی هم می‌شود و این افراد نیز بایستی معاملات خود را در سامانه جامع تجارت ثبت کنند.

بررسی‌ها، حاکی از آن است که تمامی فرآیند در نظر گرفته شده برای ثبت سکه در سامانه جامع تجارت، فقط مختص واحدهای صنفی طلا و جواهر و صرافی‌ها است و مردم (در اصطلاح مشتریان نهایی) هیچ‌گونه الزامی به ثبت سکه در این سامانه ندارند. مردم می‌توانند از فروشنده فاکتور قابل استعلام از سامانه جامع تجارت را مطالبه و دریافت کنند.

همچنین محمدرضا زارع؛ مدیرکل صنایع خلاق و ورزشی وزارت صمت در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، درخصوص فرآیندهای ثبت معاملات سکه در سامانه جامع تجارت، گفت:

تمامی فرآیند ثبت سکه در سامانه جامع تجارت فقط مختص واحدهای صنفی طلا و جواهر و صرافی‌ها است و مردم؛ در اصطلاح مشتریان نهایی هیچ‌گونه الزامی به ثبت سکه در این سامانه ندارند. بنابراین فقط فروشندگان سکه و طلا درگیر با سامانه هستند و مشتریان نهایی سرو‌کاری با سامانه ندارند. وی تصریح کرد: برخی تصور می‌کنند دلیل دریافت کد ملی و شماره تلفن همراه هنگام خرید این است که مشخص شود هر شخصی چه مقدار سکه و طلا دارد که در اصل این مسئله موردنظر ما نیست. قصد ما این است که بدانیم در چرخه‌ای که سکه‌ای که از بانک مرکزی خارج می‌شود یا طلایی که در بازار خرید و فروش می‌شود تا به دست مردم برسد، کاملاً رصد شود.

مدیرکل صنایع خلاق و ورزشی وزارت صمت ادامه داد: «همچنین طلافروشان و سکه‌فروشان تصور می‌کنند که این اظهار برای دریافت مالیات است اما این موضوع نیز صحیح نیست و برای آنان توضیح داده‌ایم که این طرح به جهت آن است که سکه‌های تقلبی را از بازار خارج کنیم و شفافیت برای این کالا در سطح بازار ایجاد شود.

زارع ادامه داد: هدف از ثبت معاملات در سامانه جامع تجارت، ایجاد شفافیت در بازار به نفع اصناف طلا و جواهر است. از آنجایی که این صنعت گردش مالی بسیار بالایی دارد، افراد سودجوی بسیاری وارد آن شده‌اند و اقدام به پولشویی و فروش کالای تقلبی می‌کنند.» وی گفت:

درخواست ما از اصناف این است که هرچه سریع‌تر به این سامانه ملحق شوند تا با ایجاد شفافیت دولت بتواند جلوی سوءاستفاده‌های احتمالی برخی سودجویان را بگیرد و مردم با اطمینان خاطر سکه و طلا خریداری کنند.

بررسی سیستمی سابقه واردات بازرگانان آغاز شد

همچنین به گزارش خبرگزاری مهر و بر اساس اطلاعیه سامانه جامع تجارت، در راستای اجرایی شدن «مصوبات کارگروه هماهنگی سیاست‌های ارزی و تجاری»، سابقه واردات بازرگانان، به صورت سیستمی کنترل می‌شود.

ثبت معاملات سکه و طلا در سامانه جامع تجارت الزامی شد
ثبت معاملات سکه و طلا در سامانه جامع تجارت

در این اطلاعیه آمده است: «به اطلاع می‌رساند در راستای اجرایی شدن «مصوبات کارگروه هماهنگی سیاست‌های ارزی و تجاری»، سابقه واردات بازرگانان در ۲۳۸ ردیف تعرفه جدید (فایل اکسل پیوستی) علاوه‌بر تعرفه‌های مشمول سابقه واردات پیشین، از این پس به صورت سیستمی کنترل خواهد شد. از این پس شرط سابقه واردات برای کلیه مجموعه‌های تولیدی و بازرگانی (حالت ثبت‌سفارش‌های هیچ‌کدام، نیاز تولید خود، مواد اولیه و ماشین‌آلات خط تولید) لحاظ خواهد شد.»

میزان مجاز سابقه واردات برای هر تعرفه، برابر با میانگین واردات (ترخیص) بازرگان در دو سال گذشته از آن تعرفه (یا تعرفه متناظر آن در سال‌های گذشته) است. بدین منظور از روز سه‌شنبه مورخ ۱۴۰۲.۰۲.۱۲ در استعلام ضوابط پرونده‌های ثبت‌سفارش برای کالاهای با تعرفه‌های فوق، مجوزدهنده جدیدی با عنوان «بررسی سیستمی سابقه واردات» اجباری شده است. برای اخذ مجوز «بررسی سیستمی سابقه واردات» نیازی به پیگیری یا مراجعه حضوری متقاضیان نیست.

لازم به ذکر است تمامی درخواست مجوزهای سیستمی ارسالی کاربران از مورخ ۱۴۰۲.۰۲.۱۲ به بعد، حداکثر تا پایان زمان اداری امروز یکشنبه مورخ ۱۴۰۱.۰۲.۱۷ پاسخ داده می‌شود و پس از آن، پاسخ درخواست این مجوزها حداکثر ظرف یک ساعت به صورت خودکار صادر می‌شود.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص ثبت معاملات سکه و طلا در سامانه جامع تجارت چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر