;
coinex

همکاری مایکروسافت و AMD برای ساخت تراشه‌های هوش مصنوعی

به‌منظور ساخت تراشه‌های هوش مصنوعی به‌زودی شاهد همکاری مایکروسافت و AMD خواهیم بود. این تراشه‌ها با نام رمز Athena توسعه خواهند یافت.

براساس گزارش بلومبرگ، مایکروسافت برنامه دارد تا با ارائه منابع مهندسی، در حوزه توسعه تراشه‌های هوش مصنو‌عی با AMD همکاری کند. همکاری مایکروسافت و AMD درحالی رقم خواهد خورد که حدود 80 درصد از سهم بازار پردازنده‌های هوش مصنوعی به انویدیا به‌عنوان رقیب اصلی این دو شرکت تعلق دارد.

به‌نظر محبوبیت سرویس‌های هوش مصنو‌عی همچون ChatGPT منجر به افزایش تقاضا برای پردازنده‌های این بخش شده است. از طرفی سهم بازار گسترده انویدیا در حوزه پردازنده‌های گرافیکی (GPU) باعث شده تا این شرکت درزمینه هوش مصنو‌عی هم پیشتاز باشد. هم‌اکنون جایگزین مناسبی برای تولیدکننده پردازنده‌های گرافیکی نیز دیده نمی‌شود و این امر برای شرکت‌هایی همچون مایکروسافت که برای سرویس‌های هوش مصنوعی خود باید به پردازنده‌های گران‌قیمت انویدیا تکیه کند، مشکلاتی را فراهم می‌کند.

بیشتر بخوانید: مایکروسافت مشغول توسعه یک تراشه اختصاصی هوش مصنوعی است

همکاری مایکروسافت و AMD برای ساخت پردازنده‌های هوش مصنوعی

به ادعای منابع بلومبرگ، AMD به مایکروسافت کمک خواهد کرد تا تراشه هوش مصنوعی اختصاصی خود را توسعه دهد که حالا با نام رمز Athena مشهور است. همچنین اعلام شده که صدها کارمند حوزه تراشه مایکروسافت مشغول فعالیت روی این پروژه هستند و ظاهراً غول فناوری چیزی بالغ بر 2 میلیارد دلار در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده است.

همکاری مایکروسافت و AMD

بااین‌حال، ورج در گزارش خود اظهار داشته که «فرانک شاو»، سخنگو مایکروسافت، ارتباط AMD با Athena را تکذیب کرده است. در چند سال اخیر، پلتفرم CUDA انویدیا منجر به رقم خوردن پیشرفت بیشتر هوش مصنوعی شده است. با این وجود AMD در بازار سخت‌افزار بازی رقیب اصلی انویدیا به‌شمار می‌آید، اما هنوز برای اکوسیستم CUDA جایگزین مناسبی وجود ندارد.

هم‌اکنون با توجه به رونق یافتن صنعت هوش مصنو‌عی، به‌نظر AMD نیز با سرمایه‌گذاری بیشتر در تلاش است تا برای خود جایگاه بهتری را دست‌وپا کند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص همکاری مایکروسافت و AMD برای ساخت تراشه‌های هوش مصنوعی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر