;
coinex

شاخص ترس و طمع و تاثیر آن بر قیمت بیت کوین چیست؟

در تصمیم معامله‌گران به خرید و فروش بیت کوین و آلت کوین‌ها، احساسات نقش پررنگی دارند. با پایین و بالا شدن قیمت، احساسات معامله‌گران نیز شدید شده و در تصمیم آن‌ها برای خرید و فروش بیت کوین اثر می‌گذارد. شاخص ترس و طمع بیت کوین (Index Fear and Greed)، برای اندازه‌گیری و نشان دادن این دو احساس به درصد ایجاد شده است.

هرچه شاخص به صفر نزدیک باشد نشان‌گر ترس معامله‌گران و ناامیدی آن‌ها از بالا رفتن قیمت است. هرچه شاخص به صد نزدیک باشد نشان‌گر طمع بالای تریدرها است که امکان دارد در سقف وارد بازار شده و متحمل ضرر شوند.

این‌که‌ شاخص Fear and Greed بر اساس چه متغیرهایی اندازه‌گیری می‌شود و چگونه از آن در معاملات خود استفاده کنیم را در ادامه بیان می‌کنیم.

متغیرهای موثر بر شاخص ترس و طمع بیت کوین

6 متغیر با درصدهای متفاوت، این اندازه‌گیری را تشکیل می‌‌دهند.

  1. نوسان قیمت با 25 درصد
  2. حجم معاملات بازار با 25 درصد
  3. شبکه‌های اجتماعی با 15 درصد
  4. دامیننس بیت کوین با 10 درصد
  5. ترند روز با 10 درصد
  6. نظر‌سنجی‌ها با 15 درصد

نوسان قیمت

در بازه 30 و 90 روزه، تغییرات قیمت بیت کوین اندازه‌گیری می‌شود. هر چه نوسان بیشتر باشد، نشان‌گر ترس و تردید معامله‌گران است. نوسان کم قیمت، نشان‌گر آرامش نسبی در بازار ارزهای دیجیتال است. نوسان قیمت، سهم 25 درصدی در شاخص ترس و طمع بیتکوین دارد.

حجم معاملات

هرچه حجم بالاتر باشد، یعنی پول بیشتری وارد بازار شده و به دنبال آن شاخص ترس و طمع بیت کوین، عددهای بالاتر را نشان خواهد داد. حجم معامله، سهم25درصدی در شاخص ترس و طمع کریپتوها دارد.

شبکه‌های اجتماعی
تاثیر صحبت کاربران در فضای مجازی در مورد خرید، فروش و قیمت بیت کوین روی شاخص ترس و طمع بیت کوین، تاثیر 15 درصدی دارد. هرچه در این فضا، صحبت بیشتری از بیت کوین شود، نشان از طمع بیشتر تریدرها برای خرید بیت کوین است.

دامیننس بیت کوین

سلطه یا دامیننس بیت کوین، سهم بیت کوین از کل بازار ارز دیجیتال است. این شاخص، 10 درصد در شاخص ترس و طمع سهم دارد. وقتی دامیننس بیت کوین افزایش می‌یابد، معامله‌گران در حالت ترس هستند چرا که بیت کوین از امن‌ترین رمزارزهای کل بازار است.

اثر فاکتور ترندها

یکی از امکانات شرکت گوگل، google trends است. این قابلیت، اطلاعات فراوانی در مورد جستجوی کلمات در اینترنت در اختیار کاربران قرار می‌دهد. مثلا اگر کلید‌واژه «خرید بیت کوین» بیشتر جستجو شود، نشان از افزایش طمع تریدرها و به دنبال آن افزایش شاخص ترس و طمع بیت کوین دارد. سهم این مورد ده درصد است.

شاخص ترس و طمع بیت کوین

نظر‌سنجی

این نظر‌سنجی از گروه حدود 2000 نفری از سرمایه‌گذاران انجام شده و سهم 15 درصدی از نمودار ترس و طمع بیت کوین دارد. اخیرا این مورد اعمال نمی‌شود و مشخص نیست شیوه محاسبه این 15 درصد باقی مانده به چه صورت است. احتمال این‌که دوباره این نظر‌سنجی انجام بگیرد وجود دارد.

تحلیل شاخص ترس و طمع بیت کوین برای معاملات بهتر

پنج حالت مختلف در شاخص ترس و طمع بیتکوین دسته بندی شده است.

  • ترس شدید

حالت اول از 0 تا 25 درصد است که وضعیت ترس شدید (Extreme Fear) نام‌گذاری شده است. در این بازه، خروج سرمایه و تسویه‌های زیادی صورت گرفته است. معمولا این وضعیت، مناسب‌ترین زمان برای خرید بیت کوین است. در این موقعیت، نرخ بیت کوین زیر ارزش ذاتی آن معامله می‌شود پس برای خرید ارزنده است.

  • ترس

بازه بین 25 تا 50 درصد، وضعیت ترس(fear) است. این وضعیت بیان‌گر ترس نسبی است. طمعی وجود ندارد، ترس شدیدی هم وجود ندارد.

  • خنثی

زمانی‌که نمودار شاخص ترس و طمع بیتکوین روی 50 درصد باشد، حالت خنثی(neutral) است که نه ترس بر بازار حاکم  است و نه طمع.

  • طمع

بازه بین 50 تا 75 درصد، وضعیتی است که خریداران وارد باز ارزهای دیجیتال شده‌اند، قیمت‌ها بالا رفته و طمع (greed)  برای خرید بیت کوین بیشتر شده است.

  • طمع شدید

بازه 75 تا 100 درصد، طمع شدید ( extreme greed) نام‌گذاری شده است. در این حالت، بیشتر معامله‌گران دچار فومو (fomo) یا حس از دست دادن سود می‌شوند. دست به خرید‌های غیر منطقی زده و احساس جاماندگی از بازار، طمع آن‌ها را به‌شدت تحریک می‌کند. درصد بالای 75 بسیار مهم و حساس است. خرید بیت کوین در این بازه منطقی نیست. این احتمال بسیار قوی است که انتهای روند صعودی باشد و کسانی که خرید می‌کنند، ممکن است متحمل زیان سنگینی شوند.

نوسانات قیمت بیت کوین

جمع‌بندی

بررسی و در نظر گرفتن شاخص ترس و طمع بیت کوین برای معامله، شاخص مکمل و کمک کننده است. صعودهای مهم بازار، از دل ترس شدید برمی‌آیند و ریزش‌های شدید در اوج طمع اتفاق می‌افتند. هرگاه دیدید تنها دلیل معامله شما، طمع است بدانید که در حال  مرتکب شدن اشتباه هستید.
ملاک قرار دادن این شاخص به تنهایی، برای خرید و فروش بیت کوین اشتباه است. در کنار شناخت و تحلیل شاخص ترس و طمع بیتکوین، با در نظر گرفتن چارت بیت کوین، بنیاد آن، اخبار بیت کوین و سایر عوامل مهمی که بر قیمت تاثیر دارند، باید معاملات خود را انجام دهیم.

.

پایان رپورتاژ آگهی

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر