;
coinex

کشف بزرگترین انفجار کیهانی تاریخ توسط اخترشناسان بریتانیایی

اخترشناسان بریتانیایی از کشف بزرگترین انفجار کیهانی تاریخ خبر دادند. این انفجار از هر ابرنواختر شناخته شده‌ای ده برابر درخشان‌تر است.

یک تیم بین‌المللی از ستاره‌شناسان به رهبری «دانشگاه ساوت‌همپتون» بریتانیا موفق شدند تا بزرگ‌ترین انفجار کیهانی تاریخ را کشف کنند.

براساس بیانیه مطبوعاتی این تیم تحقیقاتی، انفجار تازه کشف شده بیش از ده برابر از هر ابرنواختر (Supernova) شناخته شده‌ای درخشان‌تر است. همچنین از درخشان‌ترین رویداد کیهانی ثبت شده، یعنی نوری که هنگام بلعیدن یک سیاه‌چاله بزرگ منتشر می‌شود نیز سه برابر درخشان‌تر است.

بیشتر بخوانید: تماشا کنید: ثبت لحظه خوردن یک سیاره توسط یک ستاره [+فیلم]

کشف بزرگترین انفجار کیهانی تاریخ توسط اخترشناسان بریتانیایی

دانشمندان ادعا کرده‌اند انفجار کیهانی یاد شده که AT2021lwx نام دارد، همچنان ادامه دارد و بیش از سه سال به طول انجامیده است. برای مقایسه، بیشتر ابرنواخترها، تا قبل از فروپاشی، فقط چند ماه قابل مشاهده هستند.

انفجار AT2021lwx تقریباً در فاصله 8 میلیارد سال نوری از ما واقع شده است، به این معنی که در هنگام وقوع آن، جهان حدود 6 میلیارد سال سن داشته است.

کشف بزرگترین انفجار کیهانی تاریخ توسط اخترشناسان بریتانیایی

آن‌ها براساس مشاهدات خود بر این باور هستند که این انفجار احتمالاً توسط توده عظیمی از گاز هیدروژن که هزاران بار از خورشید ما بزرگ‌تر است، رخ داده و یک سیاه‌چاله کلان‌جرم در آن اختلال ایجاد کرده است. در جریان این حادثه، قسمت‌هایی از این توده توسط سیاه‌چاله بلعیده شده و موج انفجار آن به فضای بیرون منتشر شده است.

با این وجود، AT2021lwx درخشان‌ترین انفجاری کیهانی که تاکنون مشاهده شده محسوب نمی‌شود. در واقع، این افتخار به یک رویداد انفجار پرتو گاما با نام GRB 221009A می‌رسد که سال گذشته کشف شد. البته، GRB 221009A برای مدت کوتاهی دوام داشته است، به این معنی که انرژی تولید شده توسط AT2021lwx بسیار بیشتر است.

هرچند این تیم از سال 2020 در حال تجزیه‌و‌تحلیل انفجار غول پیکر AT2021lwx بوده‌اند، اما همچنان قصد دارند داده‌های بیشتری مانند این گزارش را جمع‌آوری کرده و با کمک طول موج‌های مختلف از جمله اشعه ایکس، آن را اندازه‌گیری کنند. آن‌ها همچنین از شبیه‌سازی‌های کامپیوتری پیشرفته برای به‌دست آوردن درک بهتری از قوی‌ترین انفجاری که تاکنون دیده شده استفاده خواهند کرد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ی کشف بزرگترین انفجار کیهانی تاریخ چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر