;
coinex

برای تماشای این دیدنی ها به یزد بروید!

پس از شنیدن بافت تاریخی یکی از نام های ارگ بم و بافت تاریخی یزد در ذهن متصور میشود. قلعه بابک یکی از زیرشاخه های ارگ بم است. در گذشته و پیش از زلزله بم، قلعه بابک به عنوان یک عنصر شاخص جداگانه شمرده میشد اما بعد از تخریب تمامی بخش‌ها را ارگ بم نام گذاری میکنند.

این مجموعه بافت تاریخی در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد و جالب است بدانید پس از زلزله بم رئیس‌جمهور وقت، محمد خاتمی دستور داد که ارگ بم بازسازی شود. در رابطه با یزد میتوان گفت به دلیل موقعیت جغرافیایی و سنگ بستری که دارد احتمال وقوع زلزله کم است. همین امر موجب شده که بافت تاریخی یزد از زلزله در امان باشد. در سفر به یزد علاوه بر بافت تاریخی میتوان در دیگر جاهای دیدنی یزد مثل: مسجد جامع، میدان مارکار، مجموعه امیرچخماق و… اوقات خوشی را گذراند.

جاذبه های گردشگری یزد

بافت تاریخی یزد

این بخش شامل مجموعه ای است که مساحت بسیار زیادی دارد و خانه های آن از جنس خشت و گل است. برخی از توریست ها و حتی هموطنان بر این باورند که این خانه ها خالی از سکنه است اما اینگونه نیست! در این خانه ها هنوز هم زندگی جریان دارد و در بخش های عظیمی از آن خوانوار هایی هستند که زندگی میکنند. اصلی ترین بخش در گردشگری یزد بافت تاریخی است زیرا این بافت به ثبت جهانی رسیده و در تمامی فصل های سال به دلیل آرامش، زیبایی و آشنایی با فرهنگ و هنر ایرانی به این شهر سفر میکنند. بافت تاریخی یزد میتواند تداعی کننده ارگ بم و قلعه بابک باشد زیرا به لحاظ نوع مصالحی که مورد استفاده قرار گرفته است شباهت فراوانی دارند.

میدان مارکار

میدان مارکار یکی از میدان های زیبای یزد است که در وسط آن یک برج ساعت بلند و زیبا با نمای خشت و اجر بنا شده است. اما موضوع بسیار جالبی که در مورد میدان مارکار وجود دارد این است که این میدان از نظر مختصاتی مرکز ایران تعیین شده است.

امیرچخماق

میدان امیرچخماق جزو بنا هایی است که جذب جمعیت بالایی دارد. در مرکز این میدان بازارچه هایی است که فرم و ظاهر قدیمی خود را حفظ کرده است. مجموعه امیرچخماق در سال 1341 در لیست آثار ملی به ثبت رسیده است.

در اطراف این میدان رستوران، پارچه فروشی و بازارچه هایی که صنایع دستی در آنها به فروش میرسد وجود دارد و میتوانی اوقات خوشی را در این محدوده گذراند.

آتشکده زرتشتیان

از دیگر جاهای دیدنی یزد آتشکده زرتشتیان است. در گذشته شهر یزد محل زندگی جمعیت بسیار زیادی از زرتشتیان بوده است. در دین زرتشت آتش نمادی مقدس است و از اهمیت بالایی برخوردار است. در این اتشکده بنا به مستنداتی که وجود دارد آتشی قرار دارد که بیش از 1500 سال است که روشن نگه داشته شده است.

جاهای دیدنی یزد

پارک کوهستان

بزرگ ترین پارک شهر یزد پارک کوهستان نام دارد که خارج از محدوده اصلی شهر قرار دارد. این پارک مکانی زیبا و مناسب برای عکاسی و نظر عکاسان زیادی را به خود جلب کرده است. پارک کوهستان یک شهربازی بزرگ دارد که محل مناسبی برای بازی و سرگرمی در تمام بازه های سنی است.

زندان اسکندر

این بنای زیبا و تاریخی در گذشته همانگونه که از نامش پیداست زندان بوده اما در حال حاضر به عنوان یکی از مکان های دیدنی و گردشگری به حساب می‌آید. این زندان در دوره های مختلف تاریخی تغییر کاربری هایی نیز داشته و در قرن دهم مدرسه فیضیه نامیده میشد.

کویر

در سفر به یزد یکی از تفریحاتی که نباید از دست داد شب های کویر است. کویر آرامش خاصی دارد همچنین مکانی مناسب برای گرفتن عکس های هنری است. در کویر یزد چندین کمپ وجود دارد که امکانات تفریحی بسیار زیادی را در خود جای داده اند و میتوانید با ورود به این کمپ ها اوقات خوشی را تجربه کنید.

توصیه های یک شهروند یزدی به مسافران

در فصل های گرم سال شهر یزد به دلیل واقع بودن در بخش مرکزی ایران و نوع اقلیمی که دارد بسیار گرم است. اگر در فصل تابستان یا بهار به این شهر سفر میکنید توصیه میشود حتما کلاه افتابی و کرم ضد افتاب به همراه داشته باشد.

در سفر به شهر هایی که آب و هوایی کویری دارند حتما باید به نوع لباسی که میپوشید دقت کنید. تا حدی که امکان دارد سعی کنید که جنس لباس هایی که بر تن دارید از نوع نخ باشد. لباس نخی بوی عرق را کاهش میدهد و باعث خنک تر شدن بدن در حین وزش باد میشود.

جاهای دیدنی یزد

در فصل های سرد باید این نکته را بدانید که شهر های کویری هوای بسیار سردی دارد و حتما لباس های متناسب با این نوع سرما به همراه داشته باشید.

غذاها و خوراکی های معروف شهر یزد

کیک یزدی: معروف ترین خوراکی یزد کیک یزدی است که طعم بسیار خوبی دارد و در تمامی شیرینی فروشی ها یافت میشود. معروف ترین شرینی فروشی یزد شیرینی فروشی حاج خلیفه است که در سراسر نقاط یزد شعبه های فراوانی دارد. علاوه بر کیک یزدی، قطاب نام یکی دیگر از شیرینی های معروف یزد است که به همراه چای سرو میشود و مزه خیلی خوبی دارد.

فالوده یزدی: پس از شنیدن نام فالوده نام فالوده شیرازی به ذهن میرسد اما باید گفت که اولین بار فالوده در یزد و با نام فالوده یزدی تولید شده است.

آش شولی: یکی از آش های بسیار خوشمزه و محلی شهر یزد است که ترکیباتی شبیه به آش رشته دارد و طبع گرمی دارد و در فصل های سرد توصیه میشود حتما یکبار خوردن این آش را تجربه کنید.

.

پایان رپورتاژ آگهی

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر