;
coinex

یک کارشناس فضای مجازی:‌ سیاستگذاران در اسکایپ درباره پلتفرم‌های بومی و فیلترینگ گفتگو می‌کنند!

یک تحلیل‌گر فضای مجازی ضمن اشاره به عدم صحت ادعا‌ها درباره رونق پیام‌رسان‌های داخلی، کنایه‌ای به برگزاری جلسات سیاستگذاران در اسکایپ زده است.

«نوید آقایی»، تحلیل‌گر فضای مجازی طی گفت‌وگویی بیان داشت: «تنها ارزش افزوده ما نسبت به کشورهای پیشرو منطقه نیروی انسانی است اما همین افراد هم مدت‌هاست تمایلی به ادامه فعالیت در کشور ندارند.»

وی همچنین افزود: «به نظر می‌رسد دغدغه سیاست‌گذار با بخش عمده جامعه متفاوت است؛ از رونق اقتصاد دیجیتال صحبت می‌کنند اما پاسخی برای سیاست فیلترینگ ندارند. یک روز می‌گویند با آرام شدن خیابان دسترسی به پلتفرم‌های مسدود شده برقرار می‌شود. یک روز دیگر رفع فیلترینگ را به تأسیس نمایندگی در کشور گره می‌زنند. به تازگی هم می‌گویند فقط ده درصد کاربران نیازمند ارتباط با خارج هستند و باقی پیام‌رسان‌ها مثل فیس‌تایم و ایمو که فیلتر نیست.»

آقایی همچنین در ادامه به مهاجرت نخبگان بحش اقتصاد دیجیتال اشاره داشت: «هرچند آمار روشنی از میزان مهاجرت نخبگان حوزه اقتصاد دیجیتال مانند سایر حوزه‌ها وجود ندارد اما اغلب شرکت‌ها با مشکل جدی درباره ادامه همکاری با نیروهای کیفی مواجه شده‌اند.»

بیشتر بخوانید: نسخه مجازی طرح عفاف و حجاب ؛ پاکسازی شبکه‌های اجتماعی خارجی فیلترشده از محتوای مغایر با علایق حکومت!

انتقاد از برگزاری جلسات سیاستگذاران در اسکایپ

وی با کنایه به برگزاری جلسات سیاستگذاران در اسکایپ اضافه کرد: «جالب است که هیچ کدام از پلتفرم‌هایی که می‌گویند از آن‌ها استفاده کنید در ایران نمایندگی ندارند. از این جالب‌تر این است که بیش از 90 درصد کاربران از سیستم‌عامل اندروید استفاده می‌کنند اما به مردم می‌گویند فیس‌تایم که فیلتر نیست. در این میان روزی نیست که از رشد پلتفرم‌های داخلی صحبت نکنند اما با کوچکترین مشکل فنی، از طریق اسکایپ با تلویزیون مصاحبه می‌کنند. سؤال این‌جاست که اسکایپ هم در کشور نمایندگی دارد؟»

سیاستگذاران در اسکایپ

آقایی در ادامه افزود:

«وضعیت دسترسی کاربران مشت نمونه خروار سیاست‌های حوزه فضای مجازی و اقتصاد دیجیتال است. وقتی رفتار بین‌المللی نداریم نمی‌توانیم سهمی از بازار منطقه‌ای هم به دست بیاوریم. در نتیجه جز نیروی انسانی متخصص چیزی برای صادرات نداریم.»

این تحلیل‌گر فضای مجازی ضمن اعلام مقایسه‌ای با وضعیت صنعت خودروسازی کشور خاطرنشان کرد: «اگر خودروسازی با ممنوعیت واردات پیشرفت کرده‌ با منع دسترسی به پلتفرم‌های محبوب جهانی، داخلی‌ها هم پیشرفت می‌کنند.»

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص برگزاری جلسات سیاستگذاران در اسکایپ برای تصمیم‌گیری درباره فیلترینگ و پلتفرم‌های بومی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر