;
coinex

نسل جدید هسته‌های پردازشی ARM برای موبایل معرفی شدند

نسل جدید هسته‌های پردازشی ARM با هدف بهره‌وری هرچه بیشتر انرژی رونمایی شدند. ARM بالاخره پلتفرم جدید خود که قولش را داده بود معرفی کرد.

نسل جدید هسته‌های پردازشی ARM به‌نام‌های A720 ،Cortex-X و A520 معرفی شدند. ARM پیش‌تر و در جریان رویداد Computex 2023 گفته بود که مشغول کار بر روی یک پلتفرم جدید به‌نام TSC23 است. این مهم حالا تحقق یافته و این شرکت بزرگ هسته‌های پردازشی 64بیتی خود را با هدف افزایش بهره‌وری انرژی در گوشی‌های هوشمند معرفی کرده است.

بیشتر بخوانید: همکاری مدیاتک با انویدیا در طراحی تراشه موبایل ؛ انقلاب هوش مصنوعی و گیمینگ در دنیای اسمارت‌فون‌ها!

نسل جدید هسته‌های پردازشی ARM برای موبایل رونمایی شد

شرکت ARM در جریان کامپیوتکس 2023 از پلتفرم جدید خود برای دنیای موبایل به‌نام TSC23 رونمایی کرد. این پلتفرم شامل هسته‌های پردازشی و گرافیکی جدید می‌شود. هسته‌های پردازشی Cortex-A720 ،Cortex-X4 و Cortex-A520 همگی مبتنی‌بر معماری ARMv9.2 و 64 بیتی هستند. ARM در این هسته‌ها روی بهره‌وری انرژی تمرکز زیادی داشته است.

قدرتمندترین هسته پردازشی جدید ARM، هسته Cortex-X4 با فرکانس 3.4 گیگاهرتز است که‌طبق گفته توسعه‌دهنده‌اش، نسبت‌به هسته Cortex-X3 تا 15 درصد عملکرد بهتری دارد، درحالی‌که 40 درصد انرژی کمتری مصرف می‌کند. از سوی دیگر، این هسته نسبت به‌نسل قبلی‌اش تا 10 درصد فضای بیشتری‌هم اشغال می‌کند.

نسل جدید هسته‌های پردازشی ARM برای موبایل رونمایی شد

همان‌طور که می‌توان حدس زد، شاهد توسعه تراشه‌ای تنها با هسته‌های Cortex-X4 نخواهیم بود و مانند سال‌های گذشته، این هسته با هسته‌های ضعیف‌تر ترکیب می‌شود. اما کدام هسته‌ها قرار است در نسل بعدی تراشه‌های پرچمدار، Cortex-X4 را همراهی کنند؟

مشخصات هسته پردازشی Cortex-A720 و Cortex-A520

در کنار هسته قدرتمند Cortex-X4، با دو هسته پردازشی جدید Cortex-A720 و Cortex-A520 هم روبه‌رو هستیم. به‌گفته ARM، هسته A720 نسبت‌به A715 تا 20 درصد بهره‌وری انرژی بالاتری دارد؛ البته بدون افزایش عملکرد. درصورتی‌که به‌دنبال مصرف انرژی یکسان با A715 باشید، 4 درصد عملکرد بالاتر در اختیارتان قرار می‌گیرد.

تولیدکنندگان تراشه می‌توانند در پیکربندی‌های مختلف از Cortex-A720 استفاده کنند. درحقیقت هم می‌توان به‌سراغ حافظه کش مختلف و هم اندازه‌های فیزیکی متفاوت رفت. برای مثال، این هسته در کوچک‌ترین پیکربندی‌اش، اندازه‌ای مشابه با Cortex-A78 سال 2020 دارد؛ بااین‌حال تا 10 درصد عملکرد بالاتری از خودش نشان می‌دهد و تمام مزایای معماری ARMv9 را هم به‌همراه دارد.

به گفته ARM، هسته کم‌مصرف Cortex-A520 هم نسبت به‌نسل قبلی‌اش (یعنی A510) تا 22 درصد بهره‌وری انرژی بالاتری دارد و باعث افزایش شارژدهی دستگاه‌ها می‌شود. البته اگر مصرف انرژی برای توسعه‌دهنده اهمیتی نداشته باشد، A520 با مصرف انرژی یکسان با A510، تا 8 درصد عملکرد بالاتری از خودش نشان می‌دهد.

به گفته ARM، می‌توان از هسته‌های پردازشی جدید آن در پیکربندی‌های مختلف استفاده کرد. برای مثال در سال‌های اخیر شاهد تراشه‌ها با پیکربندی 3+4+1 یا 4+2+2 بوده‌ایم، اما حالا می‌توان به‌سراغ پیکربندی‌های مختلفی مانند 2+5+1 رفت.

نسل بعدی تراشه‌های پرچمدار و میان‌رده کوالکام و مدیاتک با جدیدترین هسته‌های ARM ساخته می‌شوند و در کنار افزایش عملکرد، مصرف انرژی پایین‌تری هم خواهند داشت.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ معرفی نسل جدید هسته‌های پردازشی ARM برای موبایل چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر