;
coinex

احتمال تکمیل ظرفیت خودروسازان کشور برای سال 1402 با ثبت نام 1 میلیون نفر در مرحله دوم طرح فروش خودرو!

به گفته مدیر سامانه یکپارچه خودرو، احتمال تکمیل ظرفیت خودروسازان کشور برای سال جاری وجود دارد چراکه تا امروز بیش از 1 میلیون نفر برای مرحله دوم طرح یکپارچه ثبت‌نام کرده‌اند.

مهدی تقدسی، مدیر سامانه یکپارچه خودرو اعلام کرد که باتوجه به ثبت‌نام 1 میلیون نفر در دور دوم فروش خودرو در سامانه یکپارچه وزارت صمت، احتمال تکمیل ظرفیت خودروسازان کشور در سال جاری وجود دارد. البته این یک آمار کلی‌ست و هنوز اطلاعات دقیقی از ثبت‌نام متقاضیان برای هر خودروساز در دست نیست، اما با شرایط فعلی احتمال می‌رود که دور سوم خرید خودرو در سامانه یکپارچه در سال 1403 اجرا شود.

بیشتر بخوانید: قیمت جدید هایما توسط سازمان حمایت مشخص شد

تکمیل ظرفیت خودروسازان کشور در سال 1402

براساس اعلام «مهدی تقدسی»، مدیر سامانه یکپارچه خودرو، بیش از یک میلیون نفر در سامانه یکپارچه عرضه خودرو برای مرحله دوم ثبت‌نام کرده‌اند. بااین‌حال هنوز تعداد دقیق متقاضیان خرید اتومبیل از هر خودروساز مشخص نشده است. چهار شرکت سایپا، فرداموتورز، مدیران خودرو و کرمان موتور در این طرح حضور دارند.

آمار فوق‌العاده بالای ثبت‌نام خودرو در این طرح درحالی اعلام می‌شود که تاکنون اخبار مختلفی از باگ‌های سامانه یکپارچه و عدم امکان ثبت‌نام خودرو در این طرح اعلام شده است. هم‌زمان به‌نظر می‌رسد که پس از تکمیل ظرفیت تولید ایران‌خودرو برای سال جاری در طرح یکپارچه اول، این احتمال وجود دارد که ظرفیت تولید سایپا نیز در طرح فعلی تکمیل شود و بنابراین عملاً عرضه خودروهای داخلی با قیمت کارخانه برای امسال متوقف خواهد شد!

در مرحله اول ثبت‌نام خودرو در سامانه یکپارچه نیز 936 هزار نفر ثبت‌نام کردند. از این تعداد ثبت‌نام، حدود 780 هزار نفر متقاضی دریافت محصولات ایران‌خودرو بودند. سهم سایپا از این میزان متقاضی 32 هزار نفر بود. 124 هزار نفر نیز متقاضی دریافت محصولات خودروسازان خصوصی بودند. ایران‌خودرو در مرحله اول سامانه یکپارچه عرضه خودرو تقریباً تمامی ظرفیت تولید سالانه خود را پیش‌فروش کرد و بنابراین در مرحله دوم حضور پیدا نکرد. انتظار می‌رود ظرفیت سایپا نیز در این مرحله تکمیل شود.

تکمیل ظرفیت خودروسازان کشور در سال 1402 دور از انتظار استبراساس آمار رسمی ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو، تا روزهای میانی این طرح 895 هزار متقاضی ثبت‌نام خود را به اتمام رسانده‌اند. با توجه به اینکه همچنان فرصت ثبت‌نام تا دهم خردادماه باقی است، بعید به‌نظر نمی‌رسد که آمار ثبت‌نام این مرحله از یک میلیون نفر فراتر رود. استقبال بیشتر مصرف‌کنندگان از دور دوم سامانه یکپارچه درحالی رخ می‌دهد که علاوه بر محصولات ایران‌خودرو، برخی خودروهای پرطرفدار مونتاژی همچون فیدلیتی و دیگنیتی نیز در این طرح حضور ندارند.

سایپا بیشترین تعداد محصولات را در دور دوم سامانه یکپارچه عرضه خودرو ارائه کرده است؛ بنابراین انتظار می‌رود که تعداد ثبت‌نام‌کنندگان محصولات این شرکت بسیار زیاد باشد. مدیران خودرو نیز با سبد کاملی از محصولات در این دور شرکت کرده است. در سوی دیگر کرمان موتور و فرداموتورز محصولات کمتری را برای عرضه آماده کرده‌اند.

متقاضیان ثبت‌نام در دور دوم سامانه یکپارچه عرضه خودرو شامل سه گروه می‌شوند. گروه اول متقاضیان عادی هستند که شرط داشتن گواهینامه، نداشتن پلاک فعال و همچنین عدم خرید از خودروسازان طی 48 ماه گذشته برای آن‌ها صدق می‌کند. گروه دوم متقاضیان طرح نوسازی خودروهای فرسوده هستند که علاوه بر موارد فوق، بایستی مالک یک خودرو فرسوده با مدل 1385 به قبل باشند. درنهایت گروه سوم مادران دارای دو فرزند هستند که فرزند دوم آن‌ها از تاریخ 24 آبان 1400 به بعد به دنیا آمده باشد. این گروه برای ثبت‌نام نیازی به داشتن گواهینامه رانندگی ندارند. بنابراین در عمل افرادی قادر به خرید خودرو هستند که اجازه رانندگی ندارند!

بنابر اعلام مهدی تقدسی، مدیرعامل سامانه یکپارچه:

امکان دارد موعد تحویل برخی خودروها به سال 1403 موکول شود. میزان ثبت‌نام متقاضیان در سامانه یکپارچه بیشتر از ظرفیت سالانه تولید خودروسازان است و همین عامل سبب سرریز تعهدات به سال 1403 خواهد شد. در دور اول عرضه خودرو در سامانه یکپارچه، موعد تحویل برخی محصولات ایران‌خودرو به سال 1403 موکول شده بود که پس از مدتی امکان تغییر اولویت برای این گروه از متقاضیان فراهم شد. بااین‌حال در دور دوم سامانه یکپارچه عرضه خودرو تعداد متقاضیان بیشتر و تعداد خودروها کمتر است. بنابراین انتظار می‌رود که موعد تحویل خودروهای بیشتری به سال 1403 موکول شود. درصورت وقوع این اتفاق ممکن است برخی متقاضیان از این طرح انصراف دهند و خودروهای مطلوب خود را از بازار آزاد خریداری کنند؛ مسئله‌ای که می‌تواند روند کاهشی قیمت‌ها در بازار را متوقف کند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص احتمال تکمیل ظرفیت خودروسازان کشور برای سال 1402 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (2 نظر)

    توی خبر چه اصراری دارید بر قیمت خودرو مطابق نرخ کارخانه اصرار کنید! خود وزارت صمت گفته مطابق نرخ شورای رقابت , حالا اگه مقدمه چینی می شه برای دبه کردن به ما هم صراحتا بفرمایید

    پاسخ

    تا چهار تا ترسو امثال من و تو هست از خدا بیخبران مشکلی ندارن

    پاسخ