coinex
otetmarket
همین حالا برای دوستان خود به اشتراک بگذارید: واتساپ | تلگرام |

پمپ دنده ای فشار بالا و بررسی فشار پمپ دنده ای

در میان انواع پمپ دنده ای با کاربرد و فشار مختلف، پمپ های دنده ای فشار بالا استفاده های متنوعی در صنعت دارند. در این مقاله قصد داریم تمام نکات مهم و کاربردی در رابطه با پمپ دنده ای فشار بالا و عوامل موثری چون محدوده فشار پمپ دنده ای را به طور کامل بررسی کنیم.

پمپ دنده ای فشار بالا چیست؟

همانطور که از اسم آن ها مشخص است؛ پمپ دنده ای فشار بالا، توانایی تولید جریان های پر فشار (فشار بالا) را دارد. این پمپ ها طراحی مخصوص خود را دارند تا برای انتقال سیالات چسبناک مناسب باشند. در مکانیزم پمپ های فشار بالا از چرخ دنده هایی استفاده شده که توانایی حرکت سیالات بین ورودی و خروجی با بالاترین فشار را داشته باشند.

راهنمای خرید تکراتو

این عوامل به همراه کاربرد گسترده ی پمپ های فشار بالا، منجر به استفاده ی زیاد از آن ها در صنایع گوناگون شده است.

اجزا پمپ فشار بالا

باتوجه به اینکه پمپ های فشار بالا باید مقاومت خوبی در برابر فشار زیاد سیالات داشته باشند و همچنین عمدتا در صنایع بزرگ و حساس از آن ها استفاده می شود، لازم است اجزا و قطعات آن به طور دقیق و با کیفیت انتخاب شده و در کنار هم قرار گیرد.

چرا که در هنگام انتقال انواع سیالات در فشار های بالا باید از کارآمد بودن پمپ و قطعات آن اطمینان داشته باشیم.

مهم ترین و اصلی ترین اجزا و قطعات پمپ دنده ای فشار بالا عبارتند از: محفظه، شفت ها، چرخ دنده ها، بلبرینگ، آب بندی و اجزای هیدرولیک.

لازم به ذکر است قطعاتی چون بلبرینگ ها و چرخ دنده ها داخل محفظه پمپ قرار می گیرند. همچنین به دلیل بالا بردن استحکام و مقاومت پمپ، محفظه آن را از مواد بادوامی مانند چدن، فولاد ضد زنگ یا برنز می سازند.

در این میان چرخ دنده های پمپ به منظور انتقال سیال در اشکال و اندازه های مختلف، با آرایش مخصوص در کنار هم قرار می گیرند. علاوه بر این، جهت داشتن خروجی مطمئن، قطعاتی چون شفت، بلبرینگ و بخش آب بندی نیز به طوری تنظیم می شوند که هماهنگ با چرخ دنده ها کار کنند.

اجزای هیدرولیک، مانند شیرهای تخلیه، امکان تنظیم فشار داخل پمپ را فراهم می کنند.

کاربرد پمپ دنده ای فشار بالا

همانطور که اشاره شد، کاربرد پمپ های پرفشار در صنعت متنوع است. از پمپ دنده ای فشار بالا به منظور انتقال مواد چسبناک و غلیظ استفاده می شود.

پمپ دنده ای پر فشار در صنایع مختلفی چون نفت و گاز، شیمیایی، مواد غذایی و آشامیدنی، دارویی و تولید پلاستیک استفاده می شود. در صنعت نفت و گاز، پمپ های دنده ای فشار قوی در زمینه انتقال روغن، روانکاری و کاربردهای هیدرولیکی کارایی دارد.

همچنین در صنایع شمیایی برای انتقال موادی مانند چسب و رزین از پمپ دنده ای فشار بالا استفاده می شود. علاوه بر این در صنایع غذایی، انتقال موادی چون عسل، شربت و شهد های غلیظ به عهده پمپ دنده ای پرفشار است.

دیگر کاربرد این وسیله در صنعت داروسازی و برای انتقال کرم، پماد و… می باشد.

پمپ دنده ای فشار بالا و بررسی فشار پمپ دنده ای

مزایای پمپ دنده ای فشار بالا

پمپ های دنده ای فشار بالا دارای مزیت های قابل توجهی هستند. از دلایل پر کاربرد بودن آن ها وجود همین مزیت هاست.

برخی از این ویژگی های مفید آن ها عبارتند از:

  • طراحی منحصر فرد و سازگار با شریط سخت مانند دمای بالا یا آلودگی زیاد
  • نصب و استفاده ساده
  • امکان ایجاد فشار بالا با کمترین لرزش
  • امکان برقراری جریان مدوام سیال
  • برخورداری از راندمان بالا
  • طول عمر مناسب
  • هزینه نگهداری و تعمیر پایین

نکاتی در رابطه با تعمیر و نگهداری پمپ دنده ای فشار بالا

با وجود اینکه این نوع پمپ ساختار مقاومی دارد، اما لازم است به منظور بالابردن راندمان و عمر مفید پمپ، نسبت به سرویس و نگهداری آن اقدامات لازم را انجام دهیم.

به همین دلیل بازرسی منظم قطعات، از جمله چرخ دنده ها، بلبرینگ ها، آب بندی و اجزای هیدرولیک بسیار مهم است. هر قطعه فرسوده یا آسیب دیده باید به سرعت تعویض شود.

در همین راستا لازم است ارتفاع سیال مرتبا چک شده و میزان و نوع آن با توجه به دستورالعمل های مربوطه از سمت شرکت سازنده پمپ، در نظر گرفته شود. توجه داشته باشید یکی دیگر از نکاتی که ارتباط مستقیم با راندمان و طول عمر مفید دستگاه دارد، تمیز نگه داشتن پمپ و جلوگیری از ورود یا ماندن آلودگی در آن است.

نکات مهم در هنگام انتخاب پمپ دنده ای فشار بالا

خرید پمپ دنده ای غلیظ کش نیز مانند سایر لوازم و دستگاه های صنعتی نیازمند دانش و تخصص است. بنابراین در هنگام انتخاب این نوع پمپ باید به مواردی چون: دبی، حداکثر فشار قابل تحمل، ویسکوزیته یا غلظت سیال مورد نظر، نوع سیال، وزن و ابعاد پمپ توجه نمایید. در همین راستا برای خرید پمپ پیشنهاد می کنیم از افراد متخصص و کارشناسان حوزه، راهنمایی های لازم را دریافت نمایید.

سوالات متدوال

  • محدوده فشار در پمپ های دنده ای چقدر است؟

پمپ های دنده ای معمولاً برای فشار کاری 3000 psi (معادل تقریبی 71000 بار) طراحی و استفاده می شوند، اگرچه برخی از آنها می توانند تا فشار 4500 psi را نیز تحمل کنند. (توجه داشته باشید هر psi معادل  6894.8پاسکال است).

  • تفاوت پمپ دنده ای فشار بالا و فشار پایین چیست؟

پمپ های فشار پایین طوری طراحی شده اند که دارای دبی زیاد با فشار کم باشد. در حالی که پمپ دنده ای فشار قوی برای حرکت سیال با سطوح فشار بسیار بالاتر طراحی شده است. به عنوان مثال، یک پمپ کم فشار دو اینچی، سیالی با دبی حجمی حدودی 825000 lit/s را با سرعت 35 psi پمپ می کند. در حالی که یک پمپ فشار قوی دو اینچی، همین مقدار را با سرعت 65 psi پمپ می کند.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر