coinex
otetmarket
خرید بلیط هواپیما

مدیر ارشد هوش مصنوعی متا: سطح هوش ChatGPT در حد یک سگ است!

مدیر ارشد هوش مصنوعی متا در یک اظهارنظر عجیب، سطح هوش ChatGPT را در حد یک سگ عنوان می‌کند. ظاهراً او می‌خواهد هوش مصنوعی در دست ساخت متا را چیزی فراتر از هوش مصنوعی بیان کند!

شاید برایتان جالب و یا حتی تعجب‌آور باشد که اخیراً مدیر ارشد هوش مصنوعی متا، سطح هوش ChatGPT و دیگر مدل‌های هوش مصنوعی را کمی بیشتر از یک سگ عنوان کرده است. ظاهراً هوش مصنوعی در دست توسعه شرکت مادر فیس‌بوک باعث شده تا وی به نقل این جمله بپردازد.

آنطور که مشخص است، متا درحال توسعه یک مدل هوش مصنوعی جدید است که می‌تواند برای یادگیری از محتواهای ویدئویی بهره ببرد و اینگونه بسیار هوشمندتر از دیگر مدل‌های هوش مصنوعی خواهد بود.

بیشتر بخوانید: روش فعال کردن نسخه شیطانی ChatGPT ؛ روی ترسناک هوش مصنوعی را ببینید!

از نظر مدیر ارشد هوش مصنوعی متا، سطح هوش ChatGPT کمی بیشتر از یک سگ است!

چت‌بات‌های هوشمند از جمله ChatGPT با استفاده از مدل‌های زبانی بزرگ کارهایی مثل تولید متن و تصویر را شبیه به انسان انجام می‌دهند. این مدل‌های زبانی بزرگ که با داده‌های بسیاری زیادی آموزش دیده‌اند زبانی مشابه انسان یا زبان طبیعی را تولید می‌کنند.

توسعه سریع این سیستم‌ها باعث نگرانی‌ بسیاری از فعالان تکنولوژی شده است و به گفته آنها خطر حیاتی برای انسان به دنبال دارد. ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا می‌گوید: «هوش مصنوعی یکی از بزرگترین خطرات برای آینده بشریت است.»

ژاک آتالی، اقتصاد دان و نظریه‌پرداز اجتماعی که در رابطه با تکنولوژی می‌نویسد، در کنفرانس ویوا تک گفت که خوب یا بد بودن هوش مصنوعی به استفاده از آن بستگی دارد.

آتالی گفت:

اگر شما هوش مصنوعی را برای توسعه بیشتر سوخت‌های فسیلی استفاده کنید، بسیار بد است. اگر برای توسعه اسلحه‌ استفاده کنید، آنهم مخوف است. اما در مقابل می‌توان از آن برای درمان فوق‌العاده، برای تحصیل عالی، برای فرهنگ خوب استفاده کرد.

از نظر مدیر ارشد هوش مصنوعی متا، سطح هوش ChatGPT کمی بیشتر از یک سگ است!

در همین جلسه از یان لکان، مدیر ارشد هوش مصنوعی شرکت متا، نیز در مورد محدودیت‌های هوش مصنوعی سوال شد. او با تمرکز بر هوش مصنوعی مولدی که از مدل‌های زبانی بزرگ استفاده می‌کنند گفت: «آنها خیلی هوشمند نیستند زیرا تنها روی زبان تمرکز دارند.» لکان گفت:

این سیستم‌ها هنوز خیلی محدود هستند، آنها درکی از واقعیت جهان واقعی ندارند زیرا تنها با استفاده از متن، مقدار عظیمی متن، آموزش دیده‌اند. بیشتر دانش انسانی ارتباطی با زبان ندارد… پس هوش مصنوعی این بخش از تجربه انسان را کسب نکرده است.

لکان افزود: «سیستم هوش مصنوعی می‌تواند آزمون Bar را که برای وکالت طراحی شده پشت سر بگذارد اما توان یادگیری ظرف شستن را ندارد که حتی یک کودک ۱۰ ساله‌ هم در «۱۰ دقیقه یاد می‌گیرد.»

لکان در پایان گفت:

این به ما می‌گوید که چیز خیلی بزرگی را… برای رسیدن به هوشی نه در سطح انسان بلکه حتی در سطح یک سگ نادیده گرفته‌ایم.

مدیر هوش مصنوعی متا گفت: «این شرکت در حال آموزش هوش مصنوعی با ویدیو به‌جای زبان است که می‌تواند کارهای بیشتری را انجام دهد.»

او در اشاره دیگری به محدودیت‌های هوش مصنوعی گفت:

کودک 5 ماهه‌اش به چیزی معلق نگاه می‌کند و بیش از حد ذهنش درگیر نمی‌شود. با این حال یک کودک ۹ ماهه به این شی نگاه می‌کند و از آن تعجب می‌کند زیرا می‌داند که شی نباید معلق باشد.

لکان می‌گوید: «ما نمی دانیم این ظرفیت را امروزه چطور در ماشین بازتولید کنیم. تا وقتی که قادر به این‌کار نباشیم به هوش سطح انسان نمی‌رسیم، حتی هوش سطح سگ یا گربه هم نخواهیم داشت.»

آتالی با لحنی نسبتا بدبینانه نسبت به آینده گفت:

می‌دانیم که بشر در سه یا چهار دهه آینده با خطرات بسیاری مواجه است.

او از فجایع محیط‌زیستی و جنگ به عنوان نگرانی‌های اصلی اشاره کرد و گفت: «نگران است ربات‌ها برعلیه ما شوند.» لکان در همین مکالمه گفت که در آینده ماشین‌هایی هوشمند‌تر از انسان خواهیم داشت که البته نباید آنها را خطری برای بشر دانست.

او گفت:

ما نباید این موضوع را یک تهدید ببینیم، باید آن را چیزی مفید قلمداد کنیم. همه ما یک دستیار هوش مصنوعی خواهیم داشت… انگار دستیاری که در کارهای روزانه به شما کمک می‌کند باهوش‌تر از شما باشد.

او گفت که: «این سیستم‌های هوش‌مصنوعی را باید به‌صورت قابل کنترل و تابع انسان‌ها ساخت.» او همچنین تسخیر جهان توسط ربات‌ها را نیز رد می‌کند.

لکان گفت:

این ترسی است که در فیلم‌های علمی تخیلی شهرت یافته به این صورت که ربات‌ها به‌دلیل هوشمندتر بودن از ما، قرار است جهان را تسخیر کنند…هیچ رابطه‌ای بین باهوشی و میل به تسخیر وجود ندارد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص صحبت‌های مدیر ارشد هوش مصنوعی متا درباره سطح هوش ChatGPT چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر