;
coinex

دولت بایدن دسترسی چینی‌ها به خدمات رایانش ابری آمریکا را محدود می‌کند

دولت یایدن قصد دارد دسترسی چین به خدمات رایانش ابری را محدود کند. بدین‌ ترتیب احتمالا تنش‌های بین آمریکا و چشم‌بادامی‌ها افزایش خواهد داشت.

با افزایش تنش‌های بین ایالات متحده آمریکا و چین، ابرقدرت جهان قصد دارد خدمات رایانش ابری را برای چشم‌بادامی‌ها محدود کند. با این خبر، تمامی شرکت‌های بزرگ ارائه‌دهنده رایانش ابری مانند مایکروسافت، آمازون و غیره نمی‌توانند خدمات خود را چینی‌ها ارائه دهند. البته آنظور  که پیداست، چین به تحریم‌های صادرات تراشه پایبند نبوده و به‌همین دلیل آمریکا خدمات خود را محدود کرده است.

بیشتر بخوانید: آمریکا با سلاح جدید خود به جنگ تکنولوژی فضایی روسیه و چین می‌رود

چین از خدمات رایانش ابری آمریکا محروم شد

درصورت اجرایی شدن این قانون از سوی دولت بایدن، شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات ابری باید پیش از ارائه خدماتی که از چیپ‌های پیشرفته هوش مصنوعی استفاده می‌کنند از دولت آمریکا مجوز بگیرند.

آمریکا و متحدانش پیش از این صادرات چیپ‌های پیشرفته‌ای که در صنعت هوش مصنوعی و تکنولوژی‌های نوین کاربرد دارند را به چین محدود کرده‌اند. پکن نیز به تازگی صادرات فلزات اساسی تولید چیپ را محدود کرده است و شرکت‌های صادرکننده برای ادامه یا آغاز صادرات باید از دولت چین مجوز دریافت کنند.

به گفته وال‌استریت ژورنال، محدودیت پیشنهادی دولت آمریکا قرار است جلوی دور زدن تحریم‌های قبلی را بگیرد. تحلیلگران امنیت ملی ایالات متحده پیش از این هشدار داده‌اند که شرکت‌های هوش مصنوعی چین با استفاده از خدمات ابری تحریم‌های صادرات چیپ را دور می‌زنند.

چین از خدمات رایانش ابری آمریکا محروم شد
خدمات رایانش ابری

خدمات ابری به مشتریان اجازه می‌دهند تا بدون خرید تجهیزات (از جمله چیپ) پیشرفته‌ای مثل A100 از شرکت انویدیا که در لیست تحریم‌ها قرار دارند به قدرت پردازشی آنها دست پیدا کنند.

امیلی واینستین، یکی از محققان مرکز امنیت و تکنولوژی‌های نوپای جورج تاون، می‌گوید:

«اگر شرکت چینی مایل به دسترسی به Nvidia A100 باشد، از طریق هر ارائه‌دهنده ابری می‌تواند این کار را انجام دهد. این کار کاملا قانونی است.»

انتظار می‌رود که وزارت بازرگانی آمریکا در هفته‌های آینده و به صورت توسعه‌ای بر سیاست کنترل صادرات نیمه‌رسانا این مقررات را معرفی کند.

ممنوعیت استفاده از خدمات رایانش ابری تازه‌ترین رویداد روابط پرتنش واشنگتن و پکن در حوزه نیمه‌رسانا و تکنولوژی‌های پیشرفته است.

دولت بایدن که نگران پیشرفت چین در حوزه هوش مصنوعی و کاربردهای نظامی است در تلاش است تا از انتقال چیپ و محصولات و خدمات دیگر به شرکت‌های چینی جلوگیری کند.

چین نیز واکنش‌هایی را نشان داده است که از جمله می‌توان به ممنوعیت خرید یک سری شرکت‌ها از شرکت میکرون، بزرگترین تولید کننده چیپ حافظه آمریکا، اشاره کرد.

سیاست جدید آمریکا گستره محدودیت‌های صادراتی را فراتر از تولید کنندگان چیپ و تجهیزات گسترش می‌دهد. مایکروسافت و آمازون از جمله بزرگترین ارائه‌دهندگان خدمات ابری هستند که به دلیل حضور پررنگ در بازار چین احتمالاً بیشتر از همه تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

دولت بایدن اکتبر سال گذشته از محدودیت‌های صادرات چیپ و تجهیزات رونمایی کرد اما این محدودیت‌ها در مقررات نهایی وارد نشدند. انتظار می‌رود که دولت آمریکا طی چند هفته آینده از محدودیت‌های به روز نهایی رونمایی کند که احتمالاً چیپ‌های هوش مصنوعی انویدیا و دیگر تولید کنندگان را در بر می‌گیرد. مقررات جدید ابری هم بخشی از همین سیاست‌ها خواهند بود.

افزون بر این مقامات و قانون‌گذاران آمریکایی علاوه بر کنترل صادرات گام‌های دیگری را برای محدود کردن فعالیت ارائه‌دهندگان چینی از جمله علی‌بابا و تنست نیز در دستور کار دارند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ عدم ارائه خدمات رایانش ابری آمریکا به چین چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر