;
coinex

نخستین جنگنده بومی ترکیه رونمایی شد [+عکس]

تصویر جدیدی از نخستین جنگنده بومی ترکیه منتشر شده که برخی مشخصات این هواپیمای نظامی را آشکار می‌کند؛ برای آشنایی اجمالی با این مشخصات همراه ما باشید.

با حمله روسیه به اوکراین تمام کشورهای جهان چشمان خود را باز کرده و حقیقت احتمال بالای وقوع جنگ جهانی سوم را با تمام وجود درک کردند. بنابراین جهان روی لبه تیغ قرار دارد و هر لحظه احتمال آغاز جنگی بزرگ از سوی کشورهایی مانند روسیه یا آمریکا وجود دارد. همین مسئله منجر به بیداری کشورهای مختلفی از جمله متحدان اروپایی شد تا تصمیم به افزایش بودجه‌های نظامی و تسلیحات خود بگیرند.

در همین راستا اخیراً نخستین جنگنده بومی ترکیه با نام TF-X از سوی این کشور رونمایی شد. این جنگنده روز گذشته خط تولید نهایی خود را با موفقیت پشت سر گذاشت. در حال حاضر نیز این ابزار تسلیحاتی در حالت آماده‌باش و روی آرایه‌های فرود قرار دارد.

بیشتر بخوانید: ساخت جت جنگنده هوشمند با هوش مصنوعی ؛ همکاری بریتانیا، ژاپن و ایتالیا

مشخصات نخستین جنگنده بومی ترکیه

براساس تصویر منتشر شده و همینطور مطابق ادعای رسانه‌های کشور ترکیه، پیشرانه‌های این هواپیمای جنگنده، ساخت شرکت‌های ترکی بوده و درحال‌حاضر فرآیند نصب آن‌ها نیز به پایان رسیده است. براساس تصمیم دولت این کشور، در ماه مارس سال 2023 (اسفند 1401) تی اف ایکس از آشیانه خود بیرون آمده و یک سال بعد به نیروی هوایی ترکیه تحویل داده خواهد شد.

نخستین جنگنده بومی ترکیه

در تصاویری نخستین جنگنده بومی ترکیه، مهمات تعبیه شده در آن تا حدودی مشخص است. افزون بر این جنگنده، هواپیمای دیگری تحت عنوان حرجت – HURJET روز جمعه از آشیانه خود خارج شده است. هواپیمای مذکور هنوز پیشرانه آماده به کار نداشته و مطابق انتظارها سال 2023 میلادی نخستین پرواز خود را انجام خواهد داد. رونمایی و عرضه چنین تجهیزاتی حاکی از برنامه جدی اردوغان برای شرکت در انتخابات تابستان ترکیه است.

نخستین جنگنده بومی ترکیه

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره نخستین جنگنده بومی ترکیه چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    باعشه بهشون میگم یهو از صفر جنگنده نسل 5 بسازن! عمر صنعت هوایی ایران کلا 30 سال بیشتر نیست و عمر صنعت هوایی کشوری مثل آمریکا 130 ساله. حالت خوبه! تو همین سی سال در مورد پیشرفت ایران همین بس که روسیه که قطب دوم جهان تو ساخت انواع هواپیماهاست، هواپیما های ایرباس و بویینگش رو واسه اُورهال میفرسته ایران. اتفاقا ایران بخاطر تنوع بالای ناوگان هواییش که هم شامل هواپیماهای شرقیه و هم غربی، در تعمیر و نگهداری و همچنین مهندسی معکوس بشدت پیشرفته شده. و لازم به ذکره صنعت ساخت جنگنده و هواپیما همیشه در لبه ی فناوری دنیا هست و به همین خاطره که تعداد کشورهای سازنده هواپیما و جنگنده کمتر از انگشتان دو دسته. لازمه پیشرفت تو این صنعت، پیشرفت همزمان در صنایع مادر گوناگون و بشدت پیشرفته ی دیگه هست و کشوری که بتونه صفر تا صد یک جنگنده رو خودش بسازه یعنی پایه صنعتی فوق العاده قوی و پیشرفته ای داره. حتی اگه نسخه های قدیمی تر جنگنده هارو بسازه.

    قابل توجه خودتحقیرها و کلیه کسانی که میگن این همون اف پنجه که رنگش کردن. لطفا اول یکم در مورد جنگنده ها مطالعه کنید و بعد یه سرچ ساده واسه مقایسه جنگنده ها و درنهایت یه سرچ ساده تر واسه ویژگیهای کوثر انجام بدین. قبل از همه ی اینها با خودتون فکر کنین چرا شما که فکر می کنین همون اف پنج رنگ شده است چرا وزارت دفاع بجای اف پنج مثلا اف 14 رو رنگ نکرده و ادعا کنه خودمون ساختیم و چرا بیست سال فرایند ساختن همین نسخه های مختلف کوثر که از آذرخش و صاعقه شروع شدن تا الان طول کشیده و چرا کلا ساخت جنگنده حتی نوع قدیمیش انقدر اهمیت داره و اصن در مورد جنگنده چی میدونید! لابد فکر میکنید ساخت جنگنده مث پرایده! در مورد جت آموزشی یاسین که اون همه چیزش کاملا ایرانیه چی میدونید؟! کلا چرا وقتی در مورد موضوعی اطلاع ندارین سریعا و بدون درنگ ترجیح می دین اول کامنت بذارین و بعدا تحقیق کنید! و چرا وقتی هزار بار هم روتون کم میشه باز ول کن نیستین!؟ در مورد موشکها و پهبادها و تقریبا تمام تولیدات نظامی ایران از اول همینو میگفتین و الان که کل دنیا دارن در مورد پیشرفت ایران تو این زمینه ها حرف می زنن چرا نمیاین بگین غلط کردیم و همچنان دهنتون واسه لجن پراکنی تو موضوعات گوناگون بازه؟! کلا چرا انقد حقیر و حال بهم زنید؟!

    بابا جنگ واقعی شناس، بابا متخصص جنگهای مدرن! باعشه و در طرف مقابل مغز و ذهن بخشی از مردم ما هم مستعمره غرب شدن و کلا سالهاست هیچ حرف جدیدی نمی زنن و از صبح تا شب می شینن پای منوتو و اینترآشغال و بی بی سی و دقیقا حرفهای دوزاری اونها رو هی نشخوار می کنن! خسته نشدین خداییش!؟

    با عرض معذرت اما چرند محض!

    صنعت هوایی ترکیه برخلاف تبلیغاتش بسیار عقب مانده است و چیزی که ازش به عنوان هواپیمای بومی یاد می کنن شاید فقط چهارتا پیچش ساخت ترکیه باشه. دقیقا عین پهباد های بیرقدار که سالها با تبلیغات و تو بوق و کرنا کردن تونستن چند صد تاشون رو به بعضی کشورهای بدبخت دنیا بفروشن. پهباد بیرقدار هیچ چیزیش ساخت ترکیه نبود و فقط مونتاژش تو ترکیه صورت گرفته بود. حتی طراحی بدنه ش. دسترسی ترکیه برخلاف کشوری مثل ایران بخاطر عضویت در ناتو و تحریم نبودن به قطعات و تجهیزات پیشرفته ی نظامی شرکتهای بزرگ دنیا بسیار زیاد و راحته. و کلا اگر کشوری که تا حالا هیچ جنگنده ی بومی ای نساخته اگه یهو از جنگنده ی نسل پنجش رونمایی کرد باید بسیار بسیار بهش شک کرد. در واقع ویژگیهایی که واسه این جنگنده ی مثلا بومی ترکیه از سوی مقامات ترکیه اعلام شده یه چیزی در حد سوخو 57 روسیه است که توی رادار گریزی حتی ازون هم پیشرفته تر هست!
    روسیه ای که صد سال تجربه و تاریخ ساخت انواع هواگردهای نظامی و غیرنظامی داره! خود آمریکا و کشورهای پیشرفته غربی 130 سال تجربه ی ساخت جنگنده دارن و در نهایت محصولی مثل اف 35 و اف 22 رو ارائه میدن. و یهو ترکیه بعد از کمتر از یه دهه تاریخچه صنعت هوایی قراره از جنگنده ی بومی ای رونمایی کنه که ویژگیهایی مشابه آخرین نسخه های جنگنده های نسل پنجم داره! مثلا موتور جنگنده که مهمترین قسمت هر هواگردی هست در این مورد قراره ساخت پرت اند ویتنی باشه که همون موتور اف 35 هست و با این اوصاف اسم بومی برای این جنگنده خیلی مضحکه!
    از قضا کشوری مثل ایران که در عرصه رسانه ای بسیار ضعیف عمل کرده و میکنه صنعت هوایی بسیار جلوتری از ترکیه داره و محصولات ایرانی رو میشه کاملا بومی در نظر گرفت چراکه بخاطر تحریمهای بسیار سنگین نظامی چاره ای جز بومی سازی نداشته. علیرغم حرف و حدیثهایی که همیشه در مورد پیشرفتهای نظامی ایران مطرح بوده اما چیزی که مسلمه اینه که ایران حتی در زمینه ی ساخت موتورهای جت مختلف به خودکفایی کامل رسیده و حداقل سی سال هست که درگیر پیشرفت صنعت هوایی خودش بوده. بطور کلی این دست خبرها اونهم به این قورت غیرتخصصی و تیتروار فقط به درد خودتحقیرهایی میخوره بلافاصله بیان و زیر اینگونه خبرها صنعت کشورمون رو تحقیر و کشورهای دیگه رو تمجید کنن!

    پاسخ