coinex
راهنمای خرید تکراتو

سرطان‌زا بودن احتمالی نوشابه‌های رژیمی توسط سازمان بهداشت جهانی پذیرفته شد!

سرطان‌زا بودن نوشابه‌های رژیمی توسط سازمان بهداشت جهانی تأیید شد. اما آیا این باعث توقف تولید این نوشیدنی‌های پرطرفدار می‌شود؟

آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان (IARC) در جدیدترین تحقیقات خود، سرطان‌زا بودن نوشابه‌های رژیمی را تأیید کرده است. بر این اساس آسپارتام، شیرین‌کننده مصنوعی محبوب، توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) به‌عنوان یک ماده «احتمالاً سرطان‌زا» طبقه‌بندی شد.

بااین‌وجود، مصرف آن در سطحی که در گذشته مورد توافق قرار گرفته بود، بی‌خطر باقی می‌ماند. علاوه‌براین، به گفته مرکز تحقیقات سرطان سازمان بهداشت جهانی، این تصمیم براساس شواهد محدود گرفته شده و به تحقیقات بیشتری نیاز است.

بیشتر بخوانید: شعله اجاق گاز سرطان‌زاتر از دود سیگار است!

سرطان‌زا بودن نوشابه‌های رژیمی ممکن اما قابل کنترل است!

دکتر «ماری شوبائر-بریگان»، یکی از مقامات ارشد IARC، تأکید کرده است که طبقه‌بندی آسپارتام به‌عنوان یک ماده احتمالا سرطان‌زا براساس شواهد محدودی انجام شده است. به گفته شوبائر-بریگان، این احتمال وجود دارد که سه تحقیق مورد بررسی IARC تحت تأثیر عواملی مانند شانس، سوگیری یا سایر اشتباهات و نقص‌ها قرار داشته باشند. به باور او، برای تعیین این موضوع که آیا مصرف آسپارتام باعث سرطان می‌شود یا خیر، به تحقیقات بیشتری نیاز است.

سرطان‌زا بودن نوشابه‌های رژیمی تایید شد؛ آیا تولید ممنوع می‌شود؟

شوبائر-بریگان در جمع خبرنگاران و پیش از اعلام عمومی قرارگیری آسپارتام در فهرست مواد احتمالاً سرطان‌زا به این موضوع اشاره کرد که چنین موضوعی را نباید به‌عنوان یک بیانیه مستقیم برای خطرناک‌بودن آسپارتام درنظر گرفت:

«این موضوع نباید به عنوان یک بیانیه مستقیم که می‌گوید یک خطر سرطان‌زایی شناخته‌شده در مصرف آسپارتام وجود دارد، درنظر گرفته شود. به نظر ما، چنین موضوعی درواقع بیشتر یک فراخوان برای جامعه پژوهشگران است تا تلاش کنند خطر سرطان‌زایی را که ممکن است ناشی از مصرف آسپارتام باشد یا نباشد، روشن‌تر کرده و بهتر درک کنند.»

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص سرطان‌زا بودن نوشابه‌های رژیمی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (3 نظر)

    سلام مجدد

    اینم تیتر اصل خبر

    WHO says soda sweetener aspartame may cause cancer, but it’s safe within limits

    که دال بر سرطانزا بودن نوشابه رژیمی مطلقا نیست

    پاسخ

    ممنون از تذکر شما، اصلاح شد

    پاسخ

    سلام برعکس متن خبر ، تیتر خبر اصلا درست نیست، چون آسپارتام در لیست با احتمال سرطانزا قرار گرفته و نه نوشابه رژیمی !!!!

    ضمن اینکه حد مجاز قبلی مصرف آسپارتام حفظ شده و……… بطوریکه اگر فرد 70 کیلوگرمی در شبانه روز بیش از 16 قوطی نوشابه آسپارتام دار بخورد، میتواند ازین حیث، دچار سرطان شود که البته این مطلب ، مخالفان سرسختی هم دارد

    مشاور صنایع غذایی. جعفری

    پاسخ