;
coinex

هشدار سازمان بهداشت جهانی: انتقال آنفولانزای پرندگان می‌تواند ساده‌تر شود!

سازمان بهداشت جهانی درخصوص تسریع روند انتقال آنفولانزای پرندگان به جهانیان هشدار داد.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) در یک گزارش جدید عنوان کرد که انتقال آنفولانزای پرندگان در بین پستانداران بسیار ساده‌تر شده و این ویروس قادر است افراد زیادی را مبتلا کند. گفتنی‌ است که در سال گذشته، 67 کشور جهان آنفولانزای پرندگان H5N1 را تجربه کردند که این خود حاکی از افزایش شمار مبتلایان است.

بیشتر بخوانید: سرطان‌زا بودن احتمالی نوشابه‌های رژیمی توسط سازمان بهداشت جهانی پذیرفته شد!

انتقال آنفولانزای پرندگان ساده‌تر از همیشه شده است

سازمان جهانی بهداشت (WHO) به‌تازگی هشدار داده است که افزایش شیوع آنفولانزای پرندگان در بین پستانداران می‌تواند به سرایت آسان‌تر این ویروس در بین انسان‌ها منجر شود.

تقریباً از اواخر سال 2021، اروپا گرفتار بدترین شیوع آنفولانزای پرندگان است، درحالی‌که آمریکای شمالی و جنوبی نیز شیوع شدیدی را تجربه کرده‌اند. این امر باعث شده تا ده‌ها میلیون طیور در سراسر جهان که بسیاری از آن‌ها به ویروس H5N1 مبتلا بوده‌اند، معدوم شوند. اما در چند وقت گذشته شاهد افزایش نگران‌کننده ابتلای پستانداران به این ویروس بوده‌ایم.

انتقال آنفلولانزای پرندگان در حال افزایش است

بیانیه سازمان بهداشت جهانی درباره آنفولانزای پرندگان

WHO در بیانیه‌ای اعلام کرده است:

«ویروس‌های آنفولانزای پرندگان معمولاً در بین پرندگان پخش می‌شوند، اما افزایش تعداد پستانداران مبتلا به ویروس H5N1 این نگرانی را ایجاد می‌کند که ویروس شاید راحت‌تر انسان را آلوده کند. علاوه‌براین، برخی از پستانداران ممکن است برای ویروس‌های آنفلوانزا به‌عنوان رگ‌های مخلوط‌کننده عمل کنند و منجر به ظهور ویروس‌های جدیدی شوند؛ گونه‌هایی که می‌توانند برای حیوانات و انسان مضر باشند.»

تاکنون شیوع این بیماری در 26 گونه ازجمله راسوهای پرورشی در اسپانیا و فوک‌‌ها در شیلی گزارش شده است. اخیراً نیز H5N1 در گربه‌های لهستان شناسایی شده بود.

انتقال آنفلولانزای پرندگان در حال افزایش است

WHO همراه با سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (FAO) و سازمان جهانی بهداشت حیوانات (WOAH) از کشورهای جهان خواسته تا برای نجات جان حیوانات و محافظت از انسان‌ها با یکدیگر همکاری کنند. ابتلا انسان به این ویروس‌ها می‌تواند با بیماری شدید یا مرگ همراه باشد. آنفولانزای پرندگان معمولاً به‌دنبال تماس مستقیم یا غیرمستقیم با طیور زنده یا مرده آلوده یا محیط‌های آلوده در انسان شکل می‌گیرد.

سال گذشته 67 کشور در پنج قاره، شیوع بیماری آنفولانزای پرندگان H5N1 را گزارش کردند که به دنبال آن، بیش از 131 میلیون طیور خانگی در مزارع و روستاهای تحت تأثیر تلف شدند. تا به اینجای 2023 نیز 14 کشور دیگر شیوع این بیماری را گزارش کرده‌اند که عمده آن‌ها در قاره آمریکا هستند که نشان می‌دهد این بیماری همچنان درحال گسترش است.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص تسریع روند انتقال آنفولانزای پرندگان چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر