;
coinex

40 درصد بیکاران کشور فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند

40 درصد بیکاران کشور فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند. آخرین آمار نشان می‌دهد در بهار 1402 سهم جمعیت بیکار اما فارغ‌التحصیل آموزش عالی از کل بیکاران 40.8 درصد بوده است. در ادامه با ما همراه باشید.

مطابق آخرین آمار ارائه‌شده از مرکز آمار ایران در بهار 1402، بررسی نرخ بیکاری افراد 15 ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که 8.2 درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار شده‌اند. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است که این شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار 1401)، 1.0 درصد کاهش یافته است.

در بهار 1402، به‌میزان 41.2 درصد جمعیت 15 ساله و بیش‌تر، از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار 1401) 0.3 درصد افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید: یک سوم بیکاران پاییز 1401 مربوط به حوزه فناوری اطلاعات است

40 درصد بیکاران کشور فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند

جمعیت شاغلین 15 ساله و بیشتر در این فصل 24 میلیون و 306 هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل 728 هزار نفر افزایش داشته است. بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که در بهار 1402، بخش خدمات با 51.3 درصد بیش­‌ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی، بخش‌های صنعت با 33.1 درصد و کشاورزی با 15.5 درصد قرار دارند.

در بهار 1402 سهم جمعیت بیکار فارغ‌التحصیل آموزش عالی از کل بیکاران 40.8 درصد بوده است، این سهم بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بالاتر است، بررسی تغییرات این شاخص نشان می‌دهد که نسبت به فصل مشابه سال قبل 1.1 درصد افزایش داشته است.

در بهار 1402 سهم جمعیت شاغل فارغ‌التحصیل آموزش عالی از کل شاخص 26.5 درصد بوده است، این سهم بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بالاتر است، بررسی تغییرات این شاخص نشان می‌دهد که نسبت به فصل مشابه سال قبل 0.1 درصد کاهش یافته است.

40 درصد بیکاران کشور

بحث اشتغال فارغ‌التحصیلان یکی از مصوبات هشتاد و پنجمین جلسه شورای عالی اشتغال است که مطابق مصوبات آخرین جلسه شورای عالی اشتغال رفع بیکاری فارغ‌التحصیلان با محوریت شرکت‌های دانش‌بنیان از طریق کاریابی تخصصی و به‌کارگیری مشوق‌های بیمه‌ای یارانه دستمزد و کارورزی در دستور کار قرار گرفت.

ایجاد سازوکاری برای فارغ‌التحصیلان دوره‌های تحصیلات تکمیلیدر مصوبه دوم شورای‌عالی اشتغال با توجه به ضرورت رفع بیکاری فارغ‌التحصیلان به‌خصوص دانش‌آموختگان تحصیلات تکمیلی، معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری موظف شد با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نسبت به ایجاد سازوکار شناسایی و هدایت اشتغال فارغ‌التحصیلان دکتری و کارشناسی ارشد زیر 40 سال با محوریت شرکت‌های دانش‌بنیان از طریق فعالیت کاریابی تخصصی و به‌کارگیری مشوق‌های بیمه‌ای یارانه دستمزد و یارانه کارورزی به انجام رساند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره اینکه 40 درصد بیکاران کشور فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر