;
coinex

آسمانخراش دایره‌ای دبی ؛ حلقه‌ای به ارتفاع 550 متر به دور برج خلیفه [+عکس]

یک شرکت مطرح قصد دارد با اجرایی کردن پروژه‌ای خلاقانه، طرحی با عنوان آسمانخراش دایره‌ای دبی را بسازد که به دور برج خلیفه کشیده خواهد شد.

شرکت معماری Znera Space طرحی اولیه از آسمانخراش دایره‌ای دبی را منتشر کرده است که نشان‌دهنده یک حلقه بزرگ است که به دور برج خلیفه به‌عنوان بلندترین برج جهان پیچیده است و به‌نوعی تصوراتی از وجود بشقاب پرنده‌ها را در ذهن تداعی می‌کند. گفتنی‌ست این برج عظیم ارتفاعی 550 متری خواهد داشت که تقریباً تا میانه‌های برج خلیفه می‌رسد.

بیشتر بخوانید: برج اپوس امارات با معماری بدیع و خلاقانه معرفی شد [+عکس]

آسمانخراش دایره‌ای دبی با ارتفاع 550 متر

شرکت معماری Znera Space یک کانسپت عجیب و جدید خلق کرده است که می‌تواند افق دبی را تغییر دهد. این پروژه Downtown Circle نام دارد و در آن حلقه‌ای ۵۵۰ متری برج خلیفه را محاصره خواهد کرد. طراحان امیدوارند که این طرح در ایده‌های سنتی مربوط به آسمان خراش‌ها انقلاب بپا کند. همچنین این طرح طوری برنامه‌ریزی شده است که از منابع تجدیدپذیر استفاده کند و خودکفا باشد.

تصاویر منتشر شده عظمت چشمگیر این سازه را نشان می‌دهد. طراحان نیز امیدوارند که حلقه برج خلیفه تمام مرکز شهر دبی را با محیط سه کیلومتر در بر بگیرد. این حلقه به واحدهای کوچک‌تری تقسیم خواهد شد که شامل واحدهای مسکونی، فضاهای عمومی، تجاری و فرهنگی می‌شوند.

این پروژه بلندپروازانه توسط Najmus Chowdry و Nils Remess بنیانگذاران Znera Space طراحی شده است. این افراد اغلب روی معماری تجربی تمرکز دارند و مرزهای اجتماعی و مسائل زیست‌محیطی را بررسی می‌کنند.

این دو طراح Downtown Circle را طی همه‌گیری کرونا آماده کردند. در واقع همه‌گیری کرونا جرقه‌ای را در ذهن آنها روشن کرد که باید درمورد نحوه زندگی‌مان در شهرها و به ویژه آسمان‌خراش‌ها تجدیدنظر کنیم. Chowdry می‌گوید: «ما می‌خواستیم یک جامعه محصور به صورت افقی بسازیم. اما به دلیل بافت شهری متراکم دبی نمی‌توانیم این طرح را در اینجا اجرا کنیم. بهترین راه برای اجرای این مفهوم مرکز شهر بود.» Remess اضافه کرد:

این طرح مفهومی قرار بود به صورت عمودی باشد. زمانی که کووید-۱۹ به اوج خود رسید، ما به این فکر افتادیم که آیا این طرح مناسب است یا نه و اینکه چگونه این شرایط را تغییر دهیم و چگونه برنامه‌ریزی شهری بهتری داشته باشیم. ما جنبه‌های مختلف مانند دفع زباله، تولید موادغذایی، ترافیک و آلودگی را مورد بررسی قرار دادیم و به این طرح مفهومی رسیدیم.

Downtown Circle از پنج طبقه تشکیل شده است و روی پنج ستونی که در زمین تعبیه شده است، قرار می‌گیرد. این حلقه بزرگ خود از دو حلقه اصلی تشکیل شده که توسط یک کمربند سبز پیوسته به نام Skypark به هم متصل می‌شوند. کمربند اشاره شده طبقات را به صورت عمودی به یکدیگر متصل می‌کند تا یک اکوسیستم سه بعدی سبز شهری به هم پیوسته را تشکیل دهد.

آسمانخراش دایره‌ای دبی با ارتفاع 550 متر به میانه برج خلیفه رسید

Remess گفت: «یکی از اهداف ما کشاورزی بود. شهرها معمولاً حیات خود را با کشاورزی آغاز می‌کنند و سپس با شهرنشینی ادامه می‌دهند. امروزه بسیاری از شهرها با این مشکل مواجه هستند که چگونه می‌توانند کشاورزی بیشتری داشته باشند. این یکی از جنبه‌هایی است که ما می‌خواستیم به طرح مفهومی خود اضافه کنیم و اینگونه شهر خودکفای خود را بسازیم.»

Skypark که به عنوان ریه این سازه عمل می‌کند شامل باتلاق‌ها، آبشارها، پوشش گیاهی استوایی و گیاهان مختلف می‌شود. این طرح همچنین شامل مناطقی برای بهره‌برداری از آب باران، انرژی خورشید، سیستم ذخیره‌سازی کربن و فیلتر آلاینده‌های هوا به عنوان بخشی از اکوسیستم شهری خواهد شد.

در طرح مفهومی و نقشه‌های حلقه برج خلیفه، ایده تراموا نیز با همکاری استودیو Pictown مستقر در لهستان برای قسمت بیرونی در نظر گرفته شده است. قرار است ۲۰ واگن بزرگ که با سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت حرکت می‌کنند مسافران را در Downtown Circle جابجا کنند و منظره‌ی ۳۶۰ درجه از شهر را به آنها ارائه دهند.

ایده یک شهر خودکفا و خودپایدار درون یک شهر دیگر شبیه مگاپروژه The Line در نئوم عربستان است. با این تفاوت که کانسپت Znera Space در بافت شهری موجود ادغام خواهد شد ولی The Line در بیابانی با فضای وسیع ساخته می‌شود.

آسمانخراش دایره‌ای دبی با ارتفاع 550 متر به میانه برج خلیفه رسید

در حالیکه Chowdry و Remess همه جنبه‌های زندگی شهری از جنبه اجتماعی و اقتصادی گرفته تا پایداری را در این طرح در نظر گرفته‌اند، هنوز هم وقتی درباره حلقه برج خلیفه بحث می‌کنند، هیجان زده می‌شوند. Chowdry با هیجان می‌گوید:

نقش ما به عنوان معمار رسیدن به این ایده‌ها است. ما می‌خواهیم مردم در رابطه با آنها نظر دهند، آنها را نقد کنند و با نگرش ما نسبت به ساخت و ساز آشنا شوند.

آسمانخراش دایره‌ای دبی با ارتفاع 550 متر به میانه برج خلیفه رسید

Remess افزود: «مدام در حال بحث و بررسی هستیم که چگونه این طرح را بهبود دهیم. بحث در مورد اینکه با چه روشی شهرها را بسازیم و کارها را برنامه‌ریزی کنیم. بحث در این موارد همیشه به توافق نمی‌رسد؛ اما در نهایت به راه‌حل‌هایی برای بهبود اوضاع می‌رسیم.»

آسمانخراش دایره‌ای دبی با ارتفاع 550 متر به میانه برج خلیفه رسید

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره آسمانخراش دایره‌ای دبی چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

.

منبع: گجت نیوز

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر