coinex
راهنمای خرید تکراتو

کشف درمانی برای اوردوز با مواد مخدر!

دانشمندان موفق به کشف درمانی برای اوردوز با مواد مخدر شدند که اثرگذاری بالایی دارد. این روش درمان قادر است اثرات ماده مخدر فنتانیل و دیگر اعضای آن را از بین ببرد.

پژوهشگران مؤسسه اسکریپس کالیفرنیا، اخیراً موفق به کشف درمانی برای اوردوز با مواد مخدر شدند که گفته می‌شود قادر است اثرات ماده مخدر فنتانیل و دیگر مشتقات آن را از بین ببرد. آنطور که این دانشمندان ادعا می‌کنند، روش فوق مؤثرترین روش درمانی برای کاهش اثر اوردوز است.

بهتر است بدانید که در سال 2021 و فقط در ایالات متحده آمریکا، 80 هزار نفر بر اثر اوردوز با مواد مخدر جان خود را از دست داده‌اند و دانشمندان امیدوارند که روش درمانی جدیدشان بتواند روشی مؤثر در ریشه‌کن کردن بحران مواد مخدر و اعتیاد باشد.

بیشتر بخوانید: سالمترین و مغذی‌ترین ماده غذایی جهان کشف شد! [+عکس]

کشف درمانی برای اوردوز با مواد مخدر

دانشمندان مؤسسه اسکریپس کالیفرنیا یک آنتی‌بادی انسانی را توسعه داده‌اند که به فنتانیل و دیگر انواع آن می‌چسبد و اثر احتمالاً مرگبار اوردوز با این ماده مخدر را خنثی می‌کند. «کیم جاندا»، از محققان این پروژه می‌گوید:

«انتظار داریم که این آنتی‌بادی سلاحی تازه و ارزشمند در مسیر مبارزه با بحران مواد مخدر باشد.»

درمان اوردوز با کارفنتانیل که قوی‌ترین نوع از این ماده مخدر است، کار آسانی نیست، چون کارفنتانیل می‌تواند محکم به گیرنده‌های Mu-Opioid در مغز بچسبد. درحال‌حاضر اصلی‌ترین راه درمان این اوردوز ماده‌ای به نام نالوکسان است که به این گیرنده‌ها وصل می‌شود و جلوی اثرگذاری افیون را می‌گیرد. ولی مشکل نالوکسان اثر کوتاه‌مدت آن است، به‌علاوه، این درمان ممکن است در برابر کارفنتانیل مؤثر نباشد.

کشف درمانی برای اوردوز با مواد مخدر

ازاین‌رو، محققان آنتی‌بادی جدیدی با فرمت «تکه متغیر تک-زنجیره‌ای» (scFv) ساخته‌اند که یک ساختار مصنوعی و کوچک است. این ساختار خصوصیات اتصال به آنتی‌ژن در آنتی‌بادی IgG را حفظ می‌کند و می‌تواند اثر کارفنتانیل بر مغز را کاهش دهد.

آزمایش روی موش‌ها نشان داد که این آنتی‌بادی با نام C10-S66K حدود 15 دقیقه پس از تزریق، افت تنفسی را معکوس می‌کند. پس از حدود 40 دقیقه نیز اثر دارو از نالوکسان فراتر می‌رود و این روند افزایشی تا 2 ساعت ادامه می‌یابد. در نالوکسان، اوج عملکرد دارو در 30 دقیقه رخ می‌دهد و بعد اثرگذاری آن کاهش می‌یابد.

کریستالوگرافی پرتو ایکس C10-S66K نشان می‌دهد که این آنتی‌بادی می‌تواند به‌خوبی به چندین نوع افیون فنتانیل بچسبد و درعین‌حال تداخلی با درمان نالوکسان نداشته باشد. محققان قرار است در دنباله ماه جاری میلادی کارآزمایی‌های بالینی این درمان را انجام دهند.

طبق آمارها، در سال 2021 در آمریکا مجموعاً بالغ بر 80 هزار نفر بر اثر اوردوز با مواد مخدر، به‌ویژه مواد مخدر صنعتی، جان خود را از دست داده‌اند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص کشف درمانی برای اوردوز با مواد مخدر چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

.

منبع: دیجیاتو

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر