;
coinex

بحران برق و ادعای واردات خودرو برقی ؛ خودروهای الکتریکی چقدر به مصرف برق کشور می‌افزایند؟

واردات خودرو برقی به کشور در صورتی توسط مسئولین مطرح شده که در حال حاضر کشور با بحران برق مواجه است. اما مصرف برق خودرهای الکتریکی چقدر است؟ در ادامه نوشتار با تکراتو همراه باشید.

واردات خودرو به ایران مدت زیادی نیست که از سر گرفته شده و باوجود اینکه هنوز تعداد خودروهای بنزینی وارداتی به ایران چنگی به دل نمی‌زند، مسئولین ادعای واردات خودرو برقی را مطرح کرده‌اند. اما یقیناً این ادعا با توجه به بروز بحران برق کشور، ایده‌ای ناپخته به نظر می‌رسد.

اخیراً طبق گزارشی عنوان شده که مصرف برق در ایران به شدت افزایش یافته و یک رکورد جدید نیز ثبت شده است. حال سوال اینجاست که با توجه به این موضوع خودروهای الکتریکی چقدر به مصرف برق کشور می‌افزایند؟ و آیا اساسا شبکه توزیع برق ایران با شرایط فعلی توان تحمل خودروهای برقی را دارد؟

بیشتر بخوانید: نخستین خودرو برقی عربستان رسما معرفی شد [+ویدیو]

ادعای واردات خودرو برقی با وجود بحران برق

به گزارش تکراتو و به نقل از تجارت نیوز؛ مدت زیادی نیست که رضا فاطمی‌امین که داعیه واردات خودرو‌های بنزینی را داشت، از وزارت صمت برکنار شده و حال عباس علی‌آبادی که دو ماه هم از عمر وزارت او در ساختمان خیابان سمیه نمی‌گذرد سنگ بزرگ‌تری به نام واردات خودرو‌های الکتریکی و هیبریدی را برداشته است.

عبور از خودرو‌های بنزینی و واردات خودرو‌های الکتریکی قطعاً می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌ها جهت به‌روزرسانی سیستم حمل‌ونقل و کاهش مصرف بنزین و آلودگی هوا باشد. اما اگر موانع واردات خودرو را هم نادیده بگیریم، در شرایطی که دولت دیگر توان تأمین برق صنایع و حتی شبکه خانگی را بدون اختلال ندارد، واردات خودرو‌های الکتریکی امکان‌پذیر است و وزارت نیرو یا دیگر دستگاه‌های متولی می‌توانند برق مورد نیاز این خودرو‌ها را تأمین و جایگاه‌های مورد نیاز آن‌ها را احداث کنند؟

به نظر می‌رسد وزارت صمت بدون توجه به پیش‌نیاز‌های واردات خودرو‌های برقی و صرفاً به دلیل پر زرق و برق بودن چنین شعار‌هایی را سر می‌دهد. چراکه اگر یک محاسبه سر انگشتی انجام می‌گرفت، دولت متوجه این موضوع می‌شد که اگر صرفاً نیمی از خودرو‌های در حال تردد کشور الکتریکی باشند و به‌صورت استاندارد و میانگین روزانه ۶۱ کیلومتر تردد داشته باشند، نیاز کنونی مصرف برق کشور را تا ۱۱۷ درصد افزایش می‌دهند. اما دولت توان تأمین این نیاز را دارد؟

ادعای واردات خودرو برقی با وجود بحران برق

طبق آخرین آمار منتشرشده، مصرف بنزین کل کشور به صورت روزانه، بالغ بر ۱۱۰ میلیون لیتر است. از سوی دیگر، حدود ۱۵ میلیون خودروی درحال تردد در کل کشور وجود دارد. علی زیار، معاون مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی، اخیراً در گفتگو با ایلنا گفت:

خودروی غیراستانداردی که در اختیار مردم قرار می‌گیرد، مصرف سوخت برابر با ۱۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر دارد که سه برابر استاندارد جهانی است.

بر اساس اظهارات زیار می‌توان به این یک محاسبه انجام داد که بر اساس آن هر خودرو به صورت میانگین حدود ۶۱ کیلومتر در روز تردد می‌کند.

حال درنظر می‌گیریم که نیمی از این خودرو‌های بنزینی کشور، با خودرو‌های الکتریکی تسلا مدل X جایگزین شود. شاید در چنین شرایطی روزانه حدود ۵۵ میلیون لیتر صرفه‌جویی بنزین انجام بگیرد؛ اما چه بلایی بر سر مصرف برق کشور می‌آید؟ آیا دولت قصد دارد به ازای اصلاح مصرف سوخت، ضربه دیگری به صنعت برق کشور وارد کند؟

طبق آخرین آمار، نیاز کشور برای مصرف برق از حدود ۷۲ هزار مگاوات در روز عبور کرده است. این در حالی است که نیروگاه‌های داخلی تنها توانایی تولید حدود ۶۲ هزار و ۵۰۰ مگاوات برق را در روز دارند.

برای مثال مصرف برق تسلا مدل X به صورت ترکیبی و در هوای معتدل برابر با ۱۸۵ وات در هر کیلومتر است. اگر ۷.۵ میلیون خودرو، معادل نیمی از خودرو‌های درحال تردد کشور جای خود را با تسلا مدل X عوض کرده و روزانه ۶۱ کیلومتر تردد داشته باشند، مصرف کل برق این تعداد خودرو به بیش از ۸۴.۵ هزار مگاوات خواهد رسید که حدود ۱۲ هزار مگاوات (۱۱۷ درصد) بالاتر از نیاز مصرف برق کل کشور و ۲۲ هزار مگاوات بالاتر از برق تولیدی کشور است.

از سوی دیگر، به غیر از مصرف برق این خودروها، هزینه‌هایی همچون سرویس باتری‌ها و آلودگی به وجود آمده از دفع ضایعات خودرو‌های الکتریکی نیز سایر ابعاد ضروری جهت بررسی پیش از انجام واردات به شمار می‌رود.

واردات خودروی الکتریکی مستلزم زیرساخت است

همه افراد از مزیت‌های واردات خودرو‌های الکتریکی آگاه هستند. اما باید درنظر داشت که تولید یا واردات خودروی برقی و عرضه آن در داخل کشور، همه ماجرا نبوده و باید زیرساخت‌های کشور توانایی پاسخگویی به این حجم از خودروی برقی را داشته باشند.

ادعای واردات خودرو برقی با وجود بحران برق

همچنین، این مورد هم باید اضافه شود که تغییر ۷.۵ میلیون خودرو در کشور از بنزینی به برقی کار آسانی نیست که در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر باشد، اما به هرحال، باید این بعد از خودرو‌های برقی نیز بررسی شود.

البته که آمار به‌دست‌آمده، آمار دقیقی نبوده و جهت سادگی محاسبه، متغیر‌هایی همچون موتورسیکلت‌ها و سایر دستگاه‌های که با بنزینی از چرخه محاسبه حذف شده است. اما نکته مهمی که اغلب مسئولان کشوری هنگام تصمیم‌گیری و مصاحبه، از رعایت آن سر باز می‌زنند، محاسبه نکردن همه جوانب می‌تواند زیان جبران‌ناپذیری به منابع کشور وارد کند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره طرح واردات خودرو برقی در زمانه بحران برق چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (3 نظر)

    سلام من برای خبر بالا جوابیه نوشته ام و فقط شماره تماس خود را جهت اطلاع مدیر مسئول قرار داده ام اما متاسفانه شما اشتباهی شماره موبایل من را هم در جوابیه در زیر خبر بالا انتشار داده اید لطفاً آن را فورا پاک کنید

    پاسخ

    محتویات کامنت‌ها دستکاری نمیشه. وقتی شماره رو نوشته باشید منتشر میشه. بیشتر دقت کنید. اصلاح کردیم ما کامنت قبلی رو.

    پاسخ

    Mohammad Bayat:
    با سلام و وقت بخیر
    جوابیه در اصلاح این خبر
    مدیر مسئول محترم سایت به اطلاع می‌رساند خبری که با عنوان خاموشی کشور در سایت درج شده است کاملاً نادرست است.
    میزان مصرف انرژی خودرو مورد نظر در هر کیلومتر ۱۸۵ وات ساعت است که اشتباهاً ۱۸۵ وات در نظر گرفته شده است بنابراین مصرف انرژی هفت و نیم میلیون خودرو که هر کدام ۶۱ کیلومتر حرکت کند و در هر کیلومتر ۱۸۵ وات ساعت مصرف داشته باشد تقریباً برابر با 85 گیگا وات ساعت می‌شود. اگر این انرژی در طول ۲۴ ساعت از شبکه اخذ شود حدود 3.5 گیگاوات به توان مصرفی شبکه اضافه می‌کند(یعنی 85 تقسیم بر 24). با انتقال این توان به ساعات غیر پیک مشکلی برای شبکه پیش نخواهد آمد و نیاز به افزایش تولید نیز نمی‌باشد.

    خودروهای برقی می‌توانند با خرید برق در ساعات غیرپیک (شب تا صبح) از خاموش شدن نیروگاه‌ها در ساعات غیرپیک جلوگیری کنند و به افزایش درآمد و توسعه زیرساخت‌های برق کمک کنند. همچنین با تحویل برق به شبکه در ساعات پیک می توانند به یکنواخت کردن نمودار مصرف کمک کنند و از خاموشی‌ها در ساعات پیک جلوگیری نمایند (V2G).
    محمد بیات

    پاسخ