coinex
otetmarket
خرید بلیط هواپیما

شکار جدید جیمز وب ؛ جزییاتی خیره‌کننده از فروپاشی یک ستاره در حال مرگ [+عکس]

آیا تا به حال مرگ یک ستاره را دیده‌اید؟ با شکار جدید جیمز وب می‌توانید جزئیات فروپاشی یک ستاره در حال مرگ را به خوبی ببینید. در ادامه نوشته با تکراتو همراه باشید.

شکار جدید جیمز وب این‌بار لحظه فروپاشی و مرگ یک ستاره است که به بهترین شکل ممکن نشان داده است. سازمان فضایی ناسا اعلام کرده است که این تلسکوپ با استفاده از دوربین‌های مادون قرمز خود توانسته هاله ذره‌ای کم‌فروغ از یک ستاره را به تصویر بکشد. این تلسکوپ پیشرفته تاکنون کشفیات بسیار زیادی داشته و تصاویری را خلق کرده است که تاکنون دیده نشده بود. در ادامه تصویری از لحظه فروپاشی یک ستاره را ببینید.

بیشتر بخوانید: تماشا کنید: تصویر جذاب جیمز وب از دورترین ستاره شناخته شده در کیهان! [+عکس]

شکار جدید جیمز وب تصویر یک ستاره در حال مرگ را نشان می‌دهد

سازمان ملی هوانوردی و فضایی ایالات متحده (ناسا)، اعلام کرد که تلسکوپ جیمز وب با بهره‌گیری از ابزار مجهز به مادون قرمز میانی (Mid-Infrared) موفق به ثبت واضح‌ترین نمای موجود از یک هاله ذره‌ای کم فروغ شده است.

این تصویر، ۱۰ قوسِ دارای مرکز واحد را در این هاله نشان می‌دهد که به باور محققان هر ۲۸۰ سال یکبار و پس از فروریختن لایه‌های بیرونی ستاره مرکزی شکل می‌گیرد.

راجر وسون (Roger Wesson)، از پژوهشگران دانشگاه کاردیف که تصاویر ارسالی تلسکوپ جیمز وب را بررسی کرده، تاکید دارد که ثبت این قوس‌ها «کشفی شگفت‌انگیز» به شمار می‌رود.

شکار جدید جیمز وب تصویر یک ستاره در حال مرک را نشان می‌دهد

آقای وسون توضیح داد:

«پیشتر ما اطلاعاتی در مورد فرآیند و دوره زمانی تبدیل یک ستاره منفرد به یک سحابی سیاره‌‌نما نداشتیم ولی این قوس‌ها نشان داد که ابتدا باید یک ستاره همدم در منظومه وجود داشته باشد که به دور ستاره مرکزی بچرخد. سپس، همان‌طور که ستاره در حال مرگ، جو خود را به بیرون پرتاب می‌کند، ستاره همدم جریان خروجی را شکل می‌دهد.»

به گفته این محقق فضایی تا کنون هیچ تلسکوپی قابلیت ثبت این فرآیند را نداشته است. آقای وسون خاطرنشان کرد: «وقتی برای نخستین‌بار این تصاویر را دیدیم، از میزان جزئیات موجود در آنها شگفت‌زده شدیم چرا که تصویر سحابی حلقه (Ring Nebula | M57) که حاوی حدود ۲۰ هزار توده منفرد حاوی ذرات متراکم گاز هیدروژن است به واضح‌ترین شکل پیشِ‌روی ما بود؛ فراموش نکنیم که هر یک از توده‌ها جرمی معادل زمین دارد.»

نخستین سحابی سیاره‌‌نما در سال ۱۷۶۴ مشاهده شد؛ زمانی تصور می‌شد که آنها اجرام ساده و مدوری هستند که یک ستاره در حال مرگ در مرکزشان قرار دارد. اما تصاویر ارسالی جیمز وب بر پیچیدگی ابعاد و ماهیت آنها افزوده است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره شکار جدید جیمز وب چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر