;
coinex

اختراع محقق ایرانی دانشگاه کالیفرنیا: ردیابی اجسام پشت دیوار از طریق وای فای ممکن شد

یک دانشمند ایرانی امکان ردیابی اجسام پشت دیوار از طریق وای فای را جهت کاربرد در تجزیه‌وتحلیل جمعیت، شناسایی افراد، سلامت نوآورانه و فضاهای هوشمند فراهم کرد.

ردیابی و درک اشیای متحرک با استفاده از سیگنال‌های WiFi، فناوری بسیار امیدبخشی است؛ بااین‌حال همان‌طور که پژوهشگران طی بیانیه خود اعلام کرده‌اند، انجام این مهم برای اجسام ثابت با یک چالش بزرگ همراه خواهد بود. هم‌اکنون محققان با رویکرد جدیدی تحت عنوان Wiffract، از امواج رادیویی فرستنده‌های وای‌فای جهت رفع این چالش بهره بردند.

در این راستا، گروهی از محققان به رهبری «یاسمین مستوفی»، دانشمند ایرانی، فناوری جدیدی را ابداع کرده‌اند که در آن امکان ردیابی اجسام پشت دیوار از طریق وای فای آن هم به‌صورت شبیه‌سازی تصویر یک جسم ساکن از پشت دیوار فراهم شده است.

همچنین بعد از شکل‌گیری تصویر، محققان قادر خواهند بود تا با استفاده از یک ابزار آن را تکمیل کنند و ظاهر کار نهایی را ارتقاء دهند. کاربردهای مختلف Wiffract شامل تجزیه‌وتحلیل جمعیت، شناسایی افراد، سلامت نوآورانه و فضاهای هوشمند است.

بیشتر بخوانید: محقق ایرانی مناسب‌ترین دما برای خواب را کشف کرد!

ردیابی اجسام پشت دیوار از طریق وای فای

رویکرد Wiffract با بهره‌گیری از تئوری هندسی پراش (GTD) «جوزف کِلِر»، ریاضیدان آمریکایی، طراحی شده است. براساس این تئوری، زمانی که یک موج به لبه‌ای برخورد کند، مخروطی از امواج خروجی نمایان می‌شود که به آن مخروط کِلِر می‌گویند. با وجود این اطلاعات، محققان شبکه‌ای از گیرنده‌ها را در مجاورت لبه‌های جسم نصب کردند. پراش موج از هر لبه نشانه‌های متفاوتی را روی شبکه گیرنده به‌ثبت می‌رساند که با کمک آن امکان ردیابی تصویر پشت دیوار وجود دارد.

ردیابی اجسام پشت دیوار از طریق وای فای

یاسمین مستوفی، استاد ایرانی مهندسی برق دانشگاه «کالیفرنیا، سانتا باربارا» در این رابطه توضیح می‌دهد: «سپس یک چهارچوب ریاضی ایجاد می‌کنیم که از این اثر مخروطی به‌عنوان یک نشانه برای استنباط جهت لبه‌ها استفاده کرده و یک نقشه از صحنه ایجاد می‌کند.»

با اجرای این تحقیق، محققان موفق شدند تا برای نخستین بار تصویربرداری وای فای از الفبای انگلیسی در پشت دیوارها را انجام دهند. آن‌ها حروف کلمه «BELIEVE» را پشت یک دیوار قرار دادند و نتایج ارائه‌شده از سوی فناوری Wiffract حاکی از آن بود که کار تصویربرداری نهایی به‌خوبی به انجام رسیده است. سپس دانشمندان 30 آزمایش دیگر را با این فناوری صورت دادند و رویکرد آن‌ها به‌خوبی موفق به تصویرسازی از جزئیات تمام حروف شد.

بیشتر بخوانید: 

دیدگاه شما در خصوص امکان ردیابی اجسام پشت دیوار از طریق وای فای چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

.

منبع: دیجیاتو

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر