;
coinex

تمدید مهلت پذیرش چک‌های قدیمی در سامانه چکاوک

بانک مرکزی از تمدید مهلت پذیرش چک‌های قدیمی در سامانه چکاوک تا 15 مهرماه امسال خبر داد و از آن پس این چک‌ها تنها در شعب بانک صادرکننده قابل استفاده است.

به گزارش تکراتو و به نقل از خبرگزاری تسنیم، هم‌اکنون با وجود گذشت دو سال و نیم از اجرای قانون جدید چک، حدود 90 درصد چک‌های در گردش از چک‌‌های جدید به‌شمار می‌آیند. درواقع طبق آخرین آمار (تیرماه سال جاری) سهم چک‌های جدید از کل چک‌های وصول شده در سامانه چکاوک چیزی بالغ بر 90 درصد بوده است.

بیشتر بخوانید: پایان کار چک‌های کاغذی ؛ استفاده از چک الکترونیکی تا پایان سال اجباری می‌شود!

تمدید مهلت پذیرش چک‌های قدیمی در سامانه چکاوک

به‌علت آمار بالای استفاده از چک‌های جدید در میان مردم، بخشنامه‌ای از سوی بانک مرکزی صادر شد، که طبق آن چک‌های صیادی نسل اول (چک‌های صادره قبل از سال 1400) صرفاً تا ابتدای مهرماه امسال قابلیت کارسازی در سامانه چکاوک را داشت که حالا مطابق با دستورالعمل جدید، شاهد تمدید مهلت پذیرش چک‌های قدیمی در این سامانه تا دو هفته دیگر یعنی تا نیمه مهرماه هستیم.

براساس دستورالعمل ابلاغی بانک مرکزی به بانک‌های کشور، پذیرش و تبادل چک‌های قدیمی از مهر ماه امسال تنها در بانک صادرکننده چک قابل انجام است و درصد اندک دارندگان این دسته‌چک‌ها تا پایان شهریورماه سال جاری امکان مراجعه به شعب خود را داشته و می‌توانند نسبت به تعویض دسته‌چک خود با دسته‌چک‌های جدید مبادرت ورزند.

در حقیقت همزمان با پایان شهریور و آغاز ماه مهر بانک‌ها باید بخشنامه بانک مرکزی در مورد شرط نقدشوندگی چک‌های قدیمی را رعایت می‌کردند با این وجود با  تمدید مهلت پذیرش چک‌های قدیمی در سامانه چکاوک (کرم رنگ) تا 15 مهرماه سال جاری این رویه تاکنون انجام نشده است.

بنابراین با تمدید دو هفته‌ای مهلت پذیرش و پردازش چک‌های صیادی نسل اول در سامانه چکاوک، مهلت کارسازی این چک‌ها در این سامانه تا پایان روز شنبه 15 مهرماه سال 1402 تمدید و پس از آن، این چک‌ها صرفاً در شعب صادرکننده قابلیت پذیرش و نقدشوندگی دارند.

تمدید مهلت پذیرش چک‌های قدیمی

در همین راستا، ذی‌نفعان چک‌های صادره طرح قدیم صیادی با سررسید 16 مهرماه به بعد، ملزم به مراجعه به شعب بانک‌ها برای واگذاری آن‌ها به حساب هستند. به‌طور مسلم نیز از 16 مهرماه امسال، چک‌های قدیمی تنها در شعب بانک صادرکننده امکان کارسازی دارند. مشتریان بانکی قادر خواهند بود تا ضمن مراجعه به شعب و تحویل دسته‌چک‌های قدیمی نسبت به دریافت دسته‌چک‌های صیادی جدید بنفش رنگ اقدامات لازم را به عمل آورند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص تمدید مهلت پذیرش چک‌های قدیمی در سامانه چکاوک چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر