;
coinex

پیشرفت‌های چشمگیر هندی‌ها در فضا؛ مدارگرد مانگالیان در مدار سیاره سرخ قرار گرفت!

نخستین مأموریت مریخی هند، با مدارگرد مانگالیان به مدار سیاره رسید و حالا این کشور تبدیل به اولین کشور آسیایی شده که به مدار مریخ رسیده است.

در تاریخ 24 سپتامبر 2014، نخستین مأموریت بین‌سیاره‌ای هند به مدار مریخ رسید. طی این مأموریت‌ مدارگرد مانگالیان (MOM)، پس از پرتاب، به مدت 10 ماه در حال رسیدن به مریخ بود. این عملیات درواقع شباهت زیادی به یک نمایش فناوری داشت تا آژانس فضایی هند ثابت کند که توانایی ارسال یک فضاپیما به مریخ را دارد.

هدف دیگر مانگالیان کشف ویژگی‌های سطح مریخ، ریخت‌شناسی، کانی‌شناسی و جو مریخ با استفاده از ابزارهای علمی بومی بود که باتوجه به حمل برخی از دوربین‌ها و ابزارهای علمی برای جمع‌آوری اطلاعات در مورد سیاره سرخ این امر میسر می‌شود.

بیشتر بخوانید: کشف شواهد زلزله در ماه توسط فرودگر هندی

ماموریت مدارگرد مانگالیان هند

طبق گزارشی در تاریخ 2 اکتبر 2022، این مدارگرد مریخ بعد از ورود به دوره کسوف 7 ساعته در آوریل 2022، به‌شکل غیرقابل جبرانی ارتباط خود را با زمین از دست داد. روز بعد، سازمان فضایی هند در بیانیه‌ای اعلام کرد که تمام تلاش‌ها جهت احیای MOM به شکست انجامیده است. سپس به‌طور آن را مرده اعلام کرد و دلیل آن ازبین‌رفتن سوخت و توان باتری دستگاه‌های کاوشگر بود.

مدارگرد مانگالیان

هزینه کلی این مأموریت به‌صورت تقریبی 73 میلیون دلار آمریکا بود که آن را به کم‌هزینه‌ترین مأموریت مریخ تاکنون تبدیل کرده است. هزینه کم این مأموریت به عناصر مختلفی ازجمله «رویکرد مدولار»، آزمایش‌های زمینی کم و روزهای کاری طولانی (18 تا 20 ساعت) برای دانشمندان ارتباط داده‌ شده است.

مدارگرد مانگالیان درواقع هند را به نخستین کشور آسیایی تبدیل کرد که به مدار مریخ دست یافته و نخستین کشوری در جهان محسوب می‌شود که طی اولین تلاش خود این کار را صورت داده است.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص ماموریت مدارگرد مانگالیان هند چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

.

منبع: دیجیاتو

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر