;
coinex

وحشت یک همه‌گیری ترسناک و جدید: ویروس نیپا چیست و چه علائمی دارد؟

آیا تا به حال نام ویروس نیپا به گوشتان خورده است؟ پس بهتر است هوشیار باشید. این ویروس هم‌اکنون بخش‌هایی از هند را دربر گرفته و موجب ترس جهانیان شده است.

ویروس نیپا نام ویروس جدیدی است که فعلاً در هندوستان و در کنار ویروس کرونا، افراد زیادی را گرفتار خود کرده و قربانی می‌گیرد. این ویروس منحوس هم مانند کرونا از خفاش به انسان سرایت کرده و میزان مرگ و میر آن از 40 تا 80 درصد متغیر است. دوره قرنطینه این ویروس نیز مانند کووید-19 تا دو هفته است و بیمار نباید با کسی برخورد داشته باشد. در بحث علائم نیز گفته شده که این ویروس علائمی شبیه به کرونا دارد. در ادامه مطلب به معرفی کامل این ویروس جدید می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید: نگرانی دانشمندان از جهش خطرناک ویروس آنفلوانزای پرندگان در چین

ویروس نیپا وحشت یک همه‌گیری دیگر را بوجود آورد

کرالا، ایالتی در جنوب کشور هند در حال حاضر با دو عفونت ویروسی مختلف مبارزه می‌کند. تعداد مبتلایان به ویروس کرونا و شیوع فعلی ویروس نیپا در حال افزایش است. اگرچه این ویروس‌ها از نظر ماهیت مشابه هستند، اما از جهات مختلف به طور کامل متفاوت هستند.

تایمز سوفاندیا گزارش داده است که یک پسر 12 ساله در کرالا به ویروس Nipah دچار شده و جان خود را از دست داده است. وزیر بهداشت کرالا وینا جورج، این خبر را تایید کرده و اذعان داشت 11 نفر از افرادی که با قربانیان ویروس Nipah در تماس بودند به این ویروس دچار شده‌اند.

ویروس نیپا چه نوع ویروسی است؟

ویروس Nipah نخستین‌بار در سال 1990 در مالزی مشاهده شد. در هند، این ویروس برای اولین‌بار در سال 2001 در سیلیگوری، واقع در بنگال غربی شناسایی شد. در آن زمان 45 نفر در اثر ابتلا به این عفونت ویروسی جان خود را از دست دادند. کرالا مواردی از آلودگی به ویروس Nipah را در سال 2018 نیز به ثبت رساند. دقت داشته باشید میزان مرگ و میر ناشی از این ویروس 40 تا 80 درصد و دوره کمون آن دو هفته است. ویروس نیپا ویروس مشترکی است بین انسان‌ها و حیوانات که به راحتی از حیوانات به انسان‌ها منتقل می‌شود و همینطور از طریق غذای آلوده و به طور مستقیم بین افراد قابل انتقال می‌باشد.

علت پیدایش این ویروس خفاش‌های میوه‌خوار هستند. افرادی که به این ویروس مبتلا می‌شوند، مشکلات تنفسی و انسفالیت (التهاب مغز) کشنده خواهند داشت. این ویروس در هوا وجود ندارد و از طریق خفاش‌ها و خوک‌ها منتقل می‌شود. نیپا تنها برای انسان نیست بلکه برای حیوانات هم خطرناک و کشنده است.

ویروس نیپا وحشت یک همه‌گیری دیگر را بوجود آورد

علائم رایج ویروس نیپا

ویروس Nipah علائم مشابهی با کویید-19 از خود نشان می‌دهد. سرفه، سرگیجه، خواب آلودگی، گلودرد، درد عضلانی، خستگی و تورم مغز (انسفالیت) که دچار سفت شدن گردن، سردرد، تشنج، گیجی ذهن، علائم رایج این ویروس هستند. ممکن است افراد به کما بروند و جان خود را از دست بدهند.

درمان ویروس نیپا

هنوز هیچ درمان مشخصی برای ویروس Nipah وجود ندارد. در صورت مشاهده علائم فرد باید بلافاصله با پزشک مشورت کند که تشخیص با کمک RT-PCR، مایع مغزی نخاعی، ادرار و آزمایش خون قابل انجام است، سپس بعد از بهبودی آزمایش آنتی بادی انجام می‌شود.

متاسفانه هنوز درمان مشخصی برای ویروس نیپا وجود ندارد. فردی که این علائم را مشاهده کرد بلافاصله با پزشک مشورت کند و برای تشخیص با کمک RT-PCR، ادرار، مایع مغزی نخاعی و ازمایش خون قابل انجام است. بعد از بهبودی از فرد آزمایش آنتی بادی گرفته می‌شود.

با مراجعه به پزشک داروهایی برای کنترل علائم ناشی از انسفالیت برای شما تجویز می‌شود، پس از خوددرمانی پرهیز کنید زیرا ممکن است باعث تشدید وضعیت می‌شود.

اقدامات احتیاطی لازم

هنوز هیچ واکسنی برای مقابله با این ویروس وجود ندارد پس برای مقابله، از خوردن میوه‌هایی که روی زمین افتاده است یا تماس با حیوانات و انسان‌های آلوده خودداری کنید. در ضمن از خفاش‌های میوه‌خوار کاملاً فاصله بگیرید و از نزدیک شدن به حیوانات ولگرد خودداری کنید.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص ویروس نیپا چیست؟ آیا این ویروس می‌تواند یک پاندمی جدید بوجود آورد؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر