;
coinex

ویروس‌های محبوس در یخ‌های قطبی تهدیدی جدی علیه بشریت هستند

ویروس‌های محبوس در یخ‌های قطبی تهدیدی جدی علیه بشریت هستند. ویروس‌های باستانی‌ای که احتمالا با آب شدن یخ‌ها انتقال پیدا می‌کنند بسیار برای بشریت خطرناک هستند. در ادامه با ما همراه باشید.

دانشمندان پیرامون تهدیدهای جدیدی که ممکن است در قالب ویروس‌های باستانی از ذوب‌شدن یخ و خاک‌های منجمد به‌وجود بیایند، مطالعه می‌کنند. آن‌ها در مطالعه‌ای گفته‌اند که این عوامل بیماری‌زا می‌توانند تهدید بزرگی علیه انسان‌ها باشند و اگرچه احتمال وقوع یک فاجعه پایین است، اما باید آن را جدی گرفت.

با تغییر اقلیم و گرمایش جهانی، بسیاری از یخ‌های سراسر دنیا درحال آب‌شدن هستند و ممکن است ویروس‌هایی را به جهان ما بیاورند که از ده‌ها هزار سال پیش در خواب بوده‌اند. دانشمندان با استفاده از شبیه‌سازی‌های کامپیوتری پیش‌بینی کرده‌اند که ویروس‌های باستانی چطور ممکن است در جوامع مدرن زنده بمانند و تکامل پیدا کنند. این مطالعه نخستین پژوهش جامع درخصوص ریسک‌هایی است که این ویروس‌ها می‌توانند به محل زندگی ما وارد کنند.

بیشتر بخوانید: منطقه خلیج‌فارس در نتیجه گرمایش زمین غیرقابل سکونت می‌شود

ویروس‌های محبوس در یخ‌های قطبی

محققان می‌گویند ویروس‌ها در بسیاری از شبیه‌سازی‌های کامپیوتری توانستند در جوامع مدرن رشد پیدا کنند و البته اثری فاجعه‌بار نداشتند، اما همچنان موجب تغییراتی غیرقابل چشم‌پوشی در وضعیت زیست‌بوم جهان شدند.

در این شبیه‌سازی‌ها مشخص شد که تنها در 1 درصد از موارد ممکن است تغییرات بزرگی در زیست‌بوم زمین به‌وجود آید. ولی در همین 1 درصد ظاهراً عوامل بیماری‌زا می‌توانستند به افزایش 12 درصدی یا کاهش 32 درصدی تنوع گونه‌های زیستی منجر شوند.

ویروس‌های محبوس در یخ‌های قطبی

محققان می‌گویند این 1 درصد اهمیت دارد و نیاز است که توجه بیشتری به آن شود. در این مقاله آمده است: «ریسک صرفاً از شانس وقوع یک رخداد نشئت نمی‌گیرد، بلکه از ترکیب احتمال و بزرگیِ اثرات بالقوه آن رخداد حاصل می‌شود. با این دید، نتایج ما نگران‌کننده است، چون به ریسکی واقعی اشاره می‌کند که از رخدادهای نادر مشتق شده است؛ رخدادهایی که در آن عواملی از گذشته‌های دور می‌توانند اثرات بزرگی بر زیست‌بوم دنیا بگذارند.»

بیشتر بخوانید:

نظر شما در رابطه ویروس‌های محبوس در یخ‌های قطبی چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار علمی را با ما دنبال کنید.

.

منبع: دیجیاتو

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر