;
coinex

چین پادشاه بلامنازع بازار خودروهای برقی خواهد بود!

با تکیه بر صحبت‌های رئیس کمیسیون اروپا، می‌توان گفت که چین حاکم بلامنازع بازار خودروهای برقی خواهد بود. سرمایه‌گذاری چین در حوزه خودروهای برقی به طرز عجیبی افزایش یافته است.

رئیس کمیسیون اروپا، در جلسه پارلمان اروپا سیاست‌های چین در بازار خودروهای برقی را توضیح داد. اما می‌دانیم که چینی‌ها در زمینه‌های مختلف پیشرفت قابل توجهی کرده و به خصوص در زمینه تولید خودروهای برقی آنقدر رو به جلو حرکت کرده‌اند که گفته می‌شود این کشور سخت‌کوش به زودی حاکم بلامنازع بازار خودروهای الکتریکی خواهد شد. گرچه که اروپا سعی دارد از این مورد جلوگیری کند.

بیشتر بخوانید: افزایش برد خودروهای برقی با اختراع جدید دانشمندان آلمانی

بازار خودروهای برقی در دست چین قرار دارد

فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا طی سخنانی در پارلمان اتحادیه اروپا در خصوص سیاست دولت چین در زمینه صادرات خودروهای الکتریکی اعلام کرد: «کمیسیون اروپا مانع از سرازیر شدن خودروهای برقی ارزان قیمت و یارانه‌ای چینی به اتحادیه اروپا خواهد شد».

رئیس کمیسیون اروپا، از آغاز «تحقیقات ضد یارانه‌ای» در مورد خودروهای الکتریکی چینی خبر داد و گفت:

«بازار جهانی در حال حاضر پر از خودروهای الکتریکی چینی است که قیمت آنها به‌ طور مصنوعی توسط یارانه‌های عظیم دولتی پایین نگه داشته شده است و این روند بازار ما را مخدوش می‌کند. رقابت فقط تا زمانی درست است که منصفانه باشد. بدین ترتیب اغلب شرکت‌های ما از بازارهای خارجی حذف می‌شوند».

ایده اولیه مقابله با ورود خودروهای یارانه‌ای چینی در بازار اروپا، از سوی دولت و صنعتگران فرانسوی مطرح شد. فرانسه از مدافعان حمایت‌گرایی در تجارت اروپا و اتخاذ سیاست صنعتی قوی در برابر رقباست.

بازار خودروهای برقی در دستان چین قرار دارد

در همین رابطه، تیری برتون، کمیسر بازار داخلی اتحادیه اروپا که فرانسوی است، هفته گذشته در مورد افزایش صادرات خودروهای برقی چینی به اروپا هشدار داده بود. طرح تحقیقات ضد یارانه‌ای اتحادیه اروپا می‌تواند راه را برای اعمال مالیات‌های سنگین علیه خودروهای چینی باز کند و به یک جنگ تجاری جدید بین دو قطب اقتصادی در جهان منجر گردد. طرح ضد یارانه‌ای اتحادیه اروپا ممکن است واکنش متقابل چین را در پی داشته باشد. در این صورت، خودروسازان بزرگ اروپایی از جمله شرکت‌های آلمانی و حتی فرانسوی که مورد استقبال بازارهای چینی می‌باشند، بیشتر آسیب خواهند دید.

رهبران چین با سرمایه‌گذاری چندین میلیارد دلاری چین را به بزرگترین مرکز تولید خودروهای الکتریکی در جهان تبدیل کرده‌اند و تولید خودروهای برقی در چین به یک صنعت پیشتاز تبدیل شده است؛ بنابراین خودروسازان بزرگ جهانی با رقابت فزاینده‌ای از سوی برندهای چینی که سهم عمده بازار را در اختیار دارند، روبرو هستند. سازندگان خودروهای برقی از جمله BYD و گروه خودروسازی جیلی فروش خود را در سال جاری در ژاپن و اروپا آغاز کرده‌اند.

شرکت جیلی همچنین سهامدار ولوو سوئد و برند لوکس تمام الکتریکی آن به نام پولستار است. چین، در مرحله جدید سیاست‌های تشویقی خود، از سال 2025 به خودروهای برقی با قیمت زیر 41500 دلار، تا 10 درصد معافیت مالیاتی اعطا خواهد کرد، اما یک سال پس از آن، این رقم به پنج درصد کاهش خواهد یافت. بلومبرگ پیش‌بینی کرده است که چین حدود 60 درصد از فروش 14.1 میلیون خودروی برقی جدید جهان را در سال جاری به خود اختصاص دهد.

همزمان با حمایت چین از شرکت‌های خودروساز برقی، اتحادیه اروپا درگیر اجرای طرح‌های زیست‌محیطی و تولید انرژی‌های تجدیدپذیر جهت مقابله با انتشار گاز‌های گلخانه‌ای است. در همین راستا، قانون صنعت صفر خالص (Net Zero Industry Act) را با هدف صدور مجوزهای سریع به تولیدکنندگان فناوری‌های کلیدی جهت جذب و ذخیره‌سازی کربن، انرژی‌های تجدیدپذیر، تاسیسات تولید هیدروژن و باتری‌های الکتریکی وضع نموده است. قرار است تا سال 2030، اتحادیه اروپا 50 درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهد و انتشار آلاینده‌ها تا سال 2050، به صفر برسد. صندوق بازیابی اتحادیه اروپا در این رابطه نقش مهمی‌بر عهده دارد. قرار است 225 میلیارد یورو وام و 20 میلیارد یورو کمک بلاعوض از این صندوق به طرح صنعتی معامله سبز اختصاص یابد.

بانک سرمایه‌گذاری اروپا (EIB) نیز باید نیمی از بودجه خود را تا سال 2025 جهت سرمایه‌گذاری در بخش‌های مرتبط با انرژی‌های سبز اختصاص دهد. تاکنون ده‌ها پروژه در زمینه متنوع‌سازی انرژی، کاهش گازهای آلاینده و تولید فناوری‌های جدید و سازگار با محیط‌زیست از سوی اتحادیه به اجرا در آمده است، اما این طرح‌ها، بهای سنگینی را برای کشورهای عضو به دنبال داشته و ادامه آنها نیازمند حمایت بیشتر اعضا می‌باشد. در سوی دیگر، بخش تحقیقات صنعتی اتحادیه اروپا معتقد است کاهش 50 درصدی آلودگی سوخت‌های فسیلی، صنایع اروپا را فلج خواهد کرد. علاوه بر آن، شرکت‌های معظم انرژی‌های فسیلی در اروپا با دولت‌های خود بر سر نحوه کاهش گاز‌های گلخانه‌ای اختلاف نظر جدی پیدا کرده و حتی دولت‌های خود را به دادگاه کشانده‌اند.

بازار خودروهای برقی در دستان چین قرار دارد
بازار خودروهای برقی در دستان چین قرار دارد

اگرچه رئیس کمیسیون اروپا، چین را بر هم زننده رقابت در بازارهای خودروهای برقی دنیا معرفی کرده است، اما انتقاد اتحادیه اروپا به آمریکا در این مورد، کمتر از چین نیست. اتحادیه اروپا از اجرای قانون مالیاتی آمریکا که 370 میلیارد دلار یارانه برای وسایل نقلیه الکتریکی و سایر محصولات سبز اختصاص داده است، انتقاد کرده است. مقامات اتحادیه جهت متقاعد ساختن طرف آمریکایی، تلاش‌های زیادی به عمل آورده‌اند، اما تاکنون دستاوردی حاصل نشده است. در نتیجه کمیسیون اروپا اعلام داشت که در بلندمدت، یک صندوق حاکمیت اروپایی برای سرمایه‌گذاری در فناوری‌های نوظهور را تاسیس خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره پادشاهی چین در بازار خودروهای برقی چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

.

منبع: سیتنا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر