coinex
راهنمای خرید تکراتو

آموزش بورس ؛ آشنایی با روش‌های متداول تحلیل

در فرایند یادگیری، افراد با مفاهیم جدید، ایده‌ها و راه‌حل‌های نوآورانه‌ای آشنا می‌شوند. این فرآیند به افراد این امکان را می‌دهد تا مهارت‌ها و توانایی‌های جدیدی را کسب کرده و به توسعه فردی خود بپردازند.

همچنین، فراگیری دانش بازار سرمایه می‌تواند به افراد کمک کند تا تصمیمات هدفمندتری بگیرند. سرمایه‌گذاران می‌توانند برای این امر، آموزش بورس از صفر را به صورت کاملا اصولی و گام به گام شروع کرده و به مرور، دانش و تجربه بیشتری کسب کنند. با این اقدام ضمن آشنایی با مفاهیم تخصصی حوزه سرمایه‌گذاری و انواع روش‌های تحلیلی، می‌توانند مسیر سرمایه‌گذاری خود را مشخص کرده و در این بازار فعالیت کنند.

در ابتدا فرد باید با مفاهیم ابتدایی و اولیه بازار سرمایه آشنا شود. برای درک بهتر این حوزه، نیاز است مطالعات خود را در این بازار آغاز کرده و قدم به قدم آموزش‌ها را فرا بگیرد. بعد از آن یادگیری خود را عمیق‌تر کند و مفاهیم اصولی و تخصصی را در معاملات خود به کار ببرد.

روش‌های سرمایه‌گذاری در بورس

به صورت کلی می‌توان به دو روش مستقیم و غیر مستقیم در بورس سرمایه‌گذاری کرد. در ایران نیز بازار سرمایه به عنوان یک منبع اصلی برای جذب سرمایه و تامین مالی شرکت‌ها و پروژه‌ها به شمار می‌رود.

در روش سرمایه‌گذاری غیرمستقیم افراد نیاز به فراگیری دانش زیادی از بازار سرمایه ندارند و همچنین نیاز نیست که زمان زیادی صرف این موضوع کنند. در این روش افراد مدیریت سرمایه خود را در اختیار یک تیم مدیریتی مجرب، با سابقه و دارای مجوز‌های رسمی سازمان بورس می‌گذارند.

به طور کلی اگر سرمایه‌گذار بخواهد به روش غیرمستقیم در بازار سرمایه فعالیت کند، می‌تواند از دو روش صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردانی اختصاصی استفاده کند.

اما اگر فرد بخواهد به صورت مستقیم سرمایه‌گذاری کند و در واقع به شخصه در بازار خرید و فروش کند، باید با قوانین و شرایط بازار سرمایه آشنایی کامل پیدا کند. همچنین برای معامله  سهام، نیاز است تا روش‌تحلیل مناسب خود را انتخاب کند. فرد می‌تواند با استفاده از تحلیل تکنیکال و بنیادی و ترکیب آن با تابلوخوانی به تحلیل نمودارهای قیمتی، حجم معاملات، تعداد معاملات و سایر اطلاعات مرتبط با بازار بپردازد.

روش‌های متداول تحلیل سهام در بازار سرمایه

تحلیل بنیادی

می‌توان گفت تحلیل بنیادی یکی از روش‌های اصلی تحلیل دارایی‌ها در بازار سرمایه است که به بررسی ارزش ذاتی سهم با مطالعه صورت‌های مالی  شرکت می‌پردازد. این روش توسط سرمایه‌گذاران به منظور ارزیابی و تعیین ارزش ذاتی یک دارایی استفاده می‌شود. افراد بعد از به دست آوردن ارزش ذاتی سهام شرکت‌ها، در صورت بالا بودن این مقدار نسبت به قیمت روز معامله سهم در بورس، تصمیم به سرمایه‌گذاری می‌گیرند.

تحلیل تکنیکال

یکی از رایج‌ترین روش‌های تحلیل در بازار سرمایه ایران تحلیل تکنیکال است. تحلیل تکنیکال روشی برای پیش‌بینی قیمت سهام در آینده است. سرمایه‌گذاران بر این باورند که قیمت سهام، رفتار گذشته خود را تکرار می‌کند. بنابراین، با بررسی رفتار قیمت سهام در گذشته، می‌توان روند احتمالی قیمت آن را در آینده پیش‌بینی کرد. تحلیل تکنیکال خود به سبک‌ها و روش‌های مختلفی تقسیم می‌شود. در ادامه توضیح کوتاهی برای برخی از سبک‌ها و روش‌های پرکاربرد داده خواهد شد.

  • تحلیل تکنیکال کلاسیک

در این روش سرمایه‌گذاران با بررسی گذشته نمودار قیمتی، الگوهای تکرارشونده‌ای از رفتار قیمت را بررسی می‌کنند. الگوهای کلاسیکی مانند سر و سرشانه، الگوهای شمعی، خطوط روند، انواع شکست‌ها و … را برای تشخیص نقاط ورود و خروج استفاده می‌کنند. این الگوها معمولاً بر اساس تغییرات قیمت و حجم معاملات در نمودارها شناسایی می‌شوند.

  • استفاده از اندیکاتورها

عده‌ای از سرمایه‌گذاران تمایل به استفاده از اندیکاتور در تحلیل‌های خود دارند. سرمایه‌گذاران می‌توانند اندیکاتورها‌یی مانند RSI، MACD، Moving Averages و … برای تحلیل نقاط ورود و خروج به کار گیرند.

  • پرایس اکشن (Price Action)

این روش بر تحلیل تغییرات نمودارهای قیمتی بدون استفاده از اندیکاتورها تمرکز دارد. سرمایه‌گذارانی که از پرایس اکشن استفاده می‌کنند، تغییرات رفتار قیمت سهام را در نواحی مختلف عرضه و تقاضا بررسی می‌کنند؛ سپس سعی می‌کنند رفتار آینده سهام را پیش‌بینی کرده و اقدام به معامله در موقعیت‌های مناسب کنند.

  • ابزارهای فیبوناچی

یکی از روش‌های پرکاربرد در تحلیل تکنیکال، استفاده از ابزارهای فیبوناچی برای بررسی نمودار قیمتی اوراق بهادار است. این ابزارها بر مبنای سری اعداد فیبوناچی، سطوح مهم قیمتی را مشخص می‌کنند. این نواحی به معامله‌گران و سرمایه‌گذاران کمک می‌کنند تا نقاط ورود و خروج مناسب‌تری برای معاملات خود تعیین کرده و به صورت آگاهانه‌تری در بازار سرمایه فعالیت کنند.

.

پایان رپورتاژ آگهی

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر