;
coinex

جایزه صلح نوبل 2023 به نرگس محمدی از ایران اعطا شد!

جایزه صلح نوبل 2023 به یک ایرانی رسید. اما این برای اولین بار نیست که یک ایرانی به این جایزه مهم دست یافته است. اما علت انتخاب نرگس محمدی چیست؟

جایزه صلح نوبل 2023 به نرگس محمدی از ایران اعطا شد. سال 2003 نیز در تاریخ نوبل روزی شگفت‌انگیز برای ایرانی‌ها به شمار می‌آید؛ زیرا شیرین عبادی حقوقدان ایرانی به عنوان اولین ایرانی مفتخر به دریافت جایزه صلح نوبل شد.

نوبل 2023 نیز از این حیث برای ما ایرانی‌ها اهمیت خاص خودش را دارد، چراکه نرگس محمدی فعال حقوق‌ بشر توانست جایزه نوبل سال 2023 را ازآن خود کند.

بیشتر بخوانید: برنده جایزه نوبل ادبیات 2023 معرفی شد

جایزه صلح نوبل 2023 به نرگس محمدی فعال حقوق بشر رسید

نرگس محمدی برنده جایزه نوبل صلح 2023 شد.

جایزه صلح نوبل 2023 به نرگس محمدی فعال حقوق بشر رسید

این برای دومین بار است که یک زن ایرانی جایزه صلح نوبل را به خود اختصاص می‌دهد. قبل از این و دقیقاً 20 سال قبل هم شیرین عبادی حقوقدان در سال 2003 برنده جایزه نوبل صلح شد. محمدی از سرشناس‌ترین چهره‌های فعال در زمینه حقوق بشر به شمار می‌آید و هم اکنون به دلیل همین فعالیت‌ها در زندان است.

پیش از اعلام برنده جایزه امسال علاوه بر نرگس محمدی، از ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین، الکسی ناوالنی چهره سرشناس اپوزسیون روسیه که در زندان به سر می‌برد و دیوان بین‌المللی دادگستری به عنوان نامزد‌های احتمالی نام برده می‌شد.

انتخاب برنده جایزه صلح نوبل، که بنابر وصیت آلفرد نوبل بنیانگذار این جایزه در کشور همسایه سوئد یعنی نروژ اهدا می‌شود، بر عهده هیئتی پنج نفره دانشگاهیان و سیاستمداران سابق مستقل است که توسط پارلمان این کشور منصوب می‌شوند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ اعطای جایزه صلح نوبل 2023 به نرگس محمدی چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر