;
coinex

هیتوبیت، محصولی با پشتوانه 13 ساله

در سال‌های اخیر، شاهد ظهور پدیده‌های مختلفی در حوزه مالی هستیم. ورود بلاکچین و فعالیت‌ صرافی‌های رمزارزی اتفاقات گسترده‌ای را رقم زد. در خصوص نوظهور بودن این پدیده‌ها، فعالیت صرافی‌های ارز دیجیتال با چالش‌ها و موانع زیادی روبه‌رو است. از جمله مسائل مرتبط با تنظیم‌گری که همواره به عنوان یک مطالبه از فعالان این حوزه از حاکمیت عنوان شده است. البته مسئله رگولاتوری حوزه ارزهای دیجیتال فقط در ایران دچار چالش نیست و همه دولت‌ها در سراسر جهان نسبت به این حوزه موضع مشخصی ندارند. اما با توجه به شرایط تحریمی این فناوری می‌تواند راهکارهای موثر و ساده‌ای در اختیار کاربران ایرانی قرار دهد که متاسفانه این ظرفیت تا کنون مغفول مانده و نگاه سلبی به آن شده است. با صالح خواجه‌دلویی، مدیرعامل و عضو هیئت مدیره صرافی ارز دیجیتال هیتوبیت درباره فعالیت‌های این صرافی و چالش‌ها و فرصت‌های بازار ارز دیجیتال گفت‌وگو کردیم که در ادامه آن‌را می‌خوانید.

آقای خواجه‌دلویی هیتوبیت از چه زمانی آغاز به فعالیت کرد؟

هیتوبیت از ابتدای سال ۱۴۰۰ شروع به توسعه محصول خود کرد و در دی ماه سال ۱۴۰۱ فعالیت خود را اغاز کرد. در ابتدا به صورت محدود در خانواده هلدینگ تجارت الکترونیک اول به دریافت بازخورد پرداخت و در راستای شبیه‌سازی محصولات در بعد زیرساخت و قابلیت‌های مختلفی مثل فیچر و کیوسی به فعالیت خود ادامه داد. هیتوبیت به طور رسمی هم‌زمان با نمایشگاه الکامپ ۱۴۰۲ فعالیت خود را به عنوان یک محصول فناور آغاز کرد و با استقبال خوبی مواجه شد. در الکامپ نیز سعی کردیم تجربه کاربری خوبی ثبت کنیم و با شعار تجربه معاملات هوشمند، شروع به فعالیت کردیم.

با توجه به وجود رقبای دیگر در این بازار چه هدفی را از راه‌اندازی هیتوبیت دنبال می‌کنید؟

استراتژی هیتوبیت برگرفته از استراتژی بایننس است. بایننس در سال ۲۰۱۷ با ورودش در حوزه رمز ارز، باعث خلق مزیت‌های رقابتی، ارائه سرویس‌ها و قابلیت‌های جدید برای رفع نیازهای اکوسیستم شد. علاوه بر آن باعث شد کاربران زیادی را با ایجاد تجربیات جدید برای خودش جذب کند. هیتوبیت نیز با همین هدف و رویکرد وارد مارکت ایران شد. موضوع حائز اهمیت این است که وقتی به بازار رمزارزها و صرافی‌ها نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که به سمت معاملات و خرید و فروش رمزارز محدود شدند. اینکه کاربران بتوانند از تجارب و سرویس‌های دیگر بهره‌مند شوند تا بتوانند معاملات گوناگونی را انجام دهند تا برایشان سودآور باشد، فرصتی‌ است که باید در اختیار آن‌ها قرار بگیرد. هیتوبیت نیز در همین راستا تلاش می‌کند تا با اضافه کردن جدیدترین قابلیت‌ها و سرویس‌ها، تجربه کاربری خوبی برای ایرانیان رقم بزند.

مزیت رقابتی هیتوبیت نسبت به صرافی‌های مشابه و رقیب چیست؟

هیتوبیت از نظر امنیت، یک ساختار ۳۶۰ درجه دارد. این ساختار با به‌روزترین فناوری‌ها در زمینه نگهداری دارایی‌های مالی و دیجیتال فعالیت می‌کند. این امنیت کامل و گسترده اطمینان و آرامش را به کاربران در خصوص نگهداری دارایی‌هایشان در صرافی می‌دهد اگرچه نگه‌داری دارایی‌ها در صرافی در طولانی مدت توصیه نمی‌شود.

همچنین هیتوبیت دارای یک ساختار سیستم مدیریت کلیدی است که با به‌روزترین تکنولوژی‌ها به اجرا درآمده و از نظر امنیتی نیز بسیار قوی است. این ساختار با اجرای APC (Advanced Process Control)، نقطه ضعف‌های سیستم‌های معمول را تقویت کرده و اطمینان از امنیت دارایی‌ها فراهم می‌کند.

از زاویه‌ی بازارسازی هوشمند و استفاده از هسته‌ی هوشمند معاملاتی، هیتوبیت این قابلیت را دارد که به راحتی ارزهای جدید را به لیست خود اضافه کند. این سیستم هوشمند می‌تواند از تحلیل‌های پیشرفته و الگوریتم‌های هوش مصنوعی برای معاملات و بازارسازی بهینه استفاده کند و کاربران از ارزهای متنوع برخوردار و با سرعت، به معامله بپردازند.

قطعا، تأثیر قیمت مناسب تتر بر بازار ریالی می‌تواند اهمیت زیادی داشته باشد. تتر یک ارز دیجیتال پایه با ارزش دلار است که بسیاری از تراکنش‌ها در بازارهای رمزارز با این ارز انجام می‌شود. افراد برای حفظ ارزش و جلوگیری از نوسانات بازار معمولاً از تتر استفاده می‌کنند که هیتوبیت در این زمینه، قیمت مناسب را ارائه می‌دهد.

تجربه کاربری در پلتفرم هیتوبیت بسیار تمایز‌آفرین است و در داشبورد کاربران، تمام فرآیندها به صورت خودکار و نیمه خودکار تسهیل می‌کند. زیرساخت این پلتفرم نیز به شکل انعطاف‌پذیر طراحی شده و با درنظر داشتن مقیاس‌پذیری، سرعت و قابلیت‌های فنی به انجام تمام فعالیت‌ها می‌پردازد.

تیم فنی هیتوبیت که دارای تجربه ۱۳ ساله هلدینگ تجارت الکترونیک اول به عنوان یک شرکت فعال در تولید پلتفرم‌های نرم افزاری با نمره یک شرکت ملی انفورماتیک و همینطور داشتن ۴ شرکت قبل از هیتوبیت است و تجربه پشتیبانی کردن از شرکت‌های مختلف از اشخاص و مجموعه‌های مختلف با تعداد بالا که همه اینها کنار هم کمک می‌کند هیتوبیت بازوهای مختلفی داشته باشد تا بتواند سرویسی قابل اعتماد و شایسته برای کاربران ایران ارائه دهد.

به نظر شما چالش‌ها و موانعی که در خصوص رمزارزها در اکوسیستم نوآوری وجود دارد چیست؟

قطعا هر کسب‌وکاری در هر نقطه‌ای از جهان با چالش‌های زیادی روبه‌رو است. اما به طور کلی می‌توان گفت فناوری‌های نوین چالش‌های بیشتر و جدی‌تری نسبت با سایر حوزه‌ها دارند. با ورود هر تکنولوژی نوآور، در گام اول از سوی نهادهای نظارتی، مقابله و مقاومت دیده می‌شود. اما همیشه تکنولوژی به زندگی مردم نفوذ می‌کند . کم‌کم در تمام وجه‌های جامعه پذیرفته می‌شود و کل جامعه از آن متنفع می‌شوند. با ورود بلاکچین به ایران نیز شاهد همین رفتار از سوی حاکمیت بودیم. در حال حاضر، اینکه حاکمیت بخواهد از زیربار وظایف و مسئولیت‌ها شانه خالی کند، قطعا برای کسب‌وکارها به‌ویژه در حوزه فناوری‌های نوین آزاردهنده خواهد بود.

فناوری نوین، به‌ویژه اگر مربوط به حوزه مالی باشد، بسیار جدی‌تر و مهم‌تر تلقی می‌شود. در بحث رگولاتوری و قانونگذاری متاسفانه الزاماتی وجود دارد که بسیار آسیب‌زننده و باعث اختلال روند فعالیت می‌شوند که می‌توان دلیل آن‌ را عدم اطلاع از عملیات و فعالیت کسب‌وکارهای مربوطه دانست. این تصمیم‌ها پشت درهای بسته گرفته می‌شوند و صرفا رویکردی محدود‌کننده دارند. البته که چهارچوب‌دهی در هر موردی می‌تواند قابل پذیرش باشد و ما نیز از آن استقبال می‌کنیم، اما اینکه الزاماتی که ابلاغ می‌شود صرفا رویکردی محدودکننده داشته باشد، آسیب‌ها و تبعات هزینه‌بر زیادی را برای کسب‌وکارها بوجود می‌آورد.

تنظیم‌گری، نه محدودسازی!

برای مثال از مهم‌ترین این الزامات محدودکننده می‌توانم به محدودیت ۷۲ ساعته در مقابله با پولشویی اشاره کنم. سال گذشته از سمت پلیس فتای کل کشور، دستوری در خصوص محدودیت ۷۲ ساعته برای کاربران جدیدالورود ارائه شد. کمی بعد پلیس فتای استان‌ها با دستور دادستانی، محدودیت ۷۲ ساعته برای تمام تراکنش‌های رمزارزی اعمال شد. این دستور منجر به محدودسازی کلی و عدم سرعت در فعالیت شد و با این وجود با صرافی‌ها خارجی، رقابت هم امکان‌ناپذیر است. در این هنگام می‌بینیم که بسیاری برای دورزدن این مشکلات به صرافی‌های خارجی مراجعه می‌کنند که عملا جریان خروج ارز از کشور را باعث می‌شود و اگر اتفاقی مثل کوینکس بی‌افتد، پیگیری بسیار مشکل‌ساز و حتی غیرممکن می‌شود.

این موارد را نمی‌توان تنظیم‌گری یا چارچوب‌سازی دانست. این‌ها محدودیت‌هایی هستند که فقط به بدنه اکوسیستم رمزارزی کشور و روند فعالیت‌ها آسیب می‌زند.

در راستای رفع این چالش‌ها به مراتب سعی می‌کنیم به سهم خودمان قدم‌های موثر برداریم و با نهادها و دوستان پلیس فتا در تعامل هستیم. همچنین از طریق انجمن‌هایی مثل بلاکچین و فین‌تک، صدایمان را منتقل می‌کنیم. اما در مقابل می‌بینیم حتی اگر شنیده شویم، نادیده گرفته می‌شویم.

محدودیت‌سازی تنها منجر به تنگ‌ شدن فضا و اختلال فعالیت‌ می‌شود و صرفا موجب عدم تخلف نمی‌شود.

در خصوص رفع این چالش‌ها، فعالان این حوزه چه اقدامی می‌توانند انجام دهند؟

چیزی که در ابلاغیه‌ها مشهود است، این است که این تصمیمات یک‌طرفه و بدون اطلاع از روند فعالیت صرافی اعمال می‌شود.

به نظر می‌رسد دانش عمومی و تخصصی در حوزه بلاکچین، رمزارزها و ترندهایی که وجود دارد، نزد دستگاه‌ها نظارتی و حاکمیتی،  ضعیف است. همچنین روش‌ها و مدل‌های کسب‌وکار، بسیار ضعیف است. قطعا از سوی بسیاری از صرافی‌ها این پیشنهاد و آمادگی برای ارائه اموزش‌های تخصصی و عمومی در این خصوص ارائه شده است. پیشنهاد دادیم که طی یک سری جلسات، اموزش، مشارکت و مشاوره ارائه شود تا به عنوان اشخاص و مجموعه‌ای که در این زمینه سال‌ها فعالیت داشته و واقف است تا بتوانیم به قانونگذاران و سیاستگذاران، اطلاعات و اموزش‌های لازم برای تصمیم‌گیری‌های جامع و کامل‌تر را ارئه دهیم اما متاسفانه این پیوند ایجاد نمی‌شود.

فعالیت‌های صرافی‌های رمزارزی در کشور، چه تاثیری بر اقتصاد کشور دارند؟

ذات تکنولوژی و استفاده از آن، تسهیل فرآیند کارها است. مردم نیز در همین راستا به دنبال تسهیل فعالیت و بهره‌وری هستند تا به طور کلی سبک زندگی آنان را بهبود بخشد. بلاکچین نیز برای ایجاد رضایتمندی کاربران، برآوردن همین نیاز ایجاد شرایط بهبودیافته و شفاف به وجود آمده است. فلسفه بلاکچین ایجاد بستری راحت‌تر و شفاف در خصوص حوزه مالی و بهبود زندگی مردم در این حوزه است.

فرض کنید صرافی‌های رمز ارزی داخل ایران نبودند، به نظر شما قیمت دلار چقدر بود؟ با در نظر گرفتن حجم نیاز مردم به خرید و فروش و معاملات و یا تراکنش‌های خارجی، قطعا با قیمت دلار بسیار متفاوتی نسبت به الان با آن رو به رو می‌شدیم و مردم فشار بیشتری را متحمل می‌شدند.  ما در راستای کمک به اقتصاد کشور و اکوسیستم کسب‌و کار نوآور و تسهیل‌سازی فرآیندها فعالیت می‌کنیم. مثل وقتی که مردم برای حفظ داراییشان، آن هارا به تتر تبدیل می‌کنند و یا با رمزارزهای مختلفی به معاملات گوناگون می‌پردازند و همیشه نقد‌شونده است. این تاثیرات و نکات مثبت در اکوسیستم باید دیده و لحاظ شود. اگرچه مثل تمام بازارهای دیگر ضررهای خودش را می‌تواند داشته باشد، اما با این ویژگی‌های منحصربه‌فرد، جذابیت زیادی دارد. به ویژه اینکه رمزارزها متنوع هستند و تمام فرآیندها طبق اخبار جهانی و انچه که در سراسر دنیا اتفاق می‌افتد پیش می‌رود. ارتباط با اقتصاد جهانی و تاثیرپذیری از آن، ویژگی مثبت و سودده برای فعالان و کاربران این حوزه است.

منبع

.

پایان رپورتاژ آگهی

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر