;
coinex

محاسبه سطح زیرکشت برنج کشور با ماهواره ایرانی!

رئیس سازمان فضایی ایران اعلام کرد که امسال برای اولین بار سطح زیرکشت برنج کشور را پیش از فصل برداشت با کمک ماهواره به وزارت کشاورزی گزارش خواهند داد.

گندم، جو و برنج نقش گسترده‌ای را در امنیت غذایی کشور ایفای می‌کنند و این باعث شده است که کشت این 3 محصول در اولویت‌های کشاورزی کشور قرار بگیرند.

سطح زیرکشت برنج کشور برای کاشت محصول درحالی در کشور انجام می‌شود که آمار دقیقی از میزان آن‌ها وجود ندارد و این موضوع باعث مصرف مقدار زیادی از منابع آبی کشور می‌شود.

بیشتر بخوانید: رئیس سازمان فضایی از ساخت ماهواره‌هایی با دقت تصویربرداری بالاتر خبر داد

محاسبه سطح زیرکشت برنج کشور

تصاویر ماهواره‌ای بهترین ابزار برای محاسبه سطح زیرکشت برنج کشور محسوب می‌شود، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در اواخر دی ماه 1401، تفاهم‌نامه‌ای تحت عنوان «توسعه کشاورزی با بهره‌گیری از فناوری ارتباطات و اطلاعات» را جهت برآورد سطح زیرکشت محصولات راهبردی گندم، جو و برنج امضا کردند.

بر اساس این تفاهم‌نامه، در قالب این پروژه و در گام اول قرار شده است که سطح زیرکشت گندم در 6 استان که قطب تولید کشور محسوب می‌شوند و شامل استان‌های خوزستان، فارس، کردستان، گلستان، همدان و کرمانشاه هستند که 50 درصد میزان تولید این محصول را در کشور شامل می‌شوند، برآورد شود.

درمورد محصول برنج نیز در گام اول، سطح زیرکشت برنج کشور در استان‌های قطب شمال که شامل گیلان و مازندران هستند، برآورد شده و قرار است در سال‌های جاری سایر استان‌های تولید کننده برنج نیز شامل این طرح شوند.

سطح زیرکشت برنج کشور

اکنون با گذشت حدود یک سال از این پروژه به‌نظر می‌رسد که به بهترین شکل عملی شده است. در این مورد حسن سالاریه رئیس سازمان فضایی ایران اینگونه بیان کرد:

«امسال برای اولین بار سطح زیرکشت برنج کشور را پیش از فصل برداشت به وزارت کشاورزی گزارش و با کمک ماهواره گزارش خواهیم داد، سازمان فضایی ایران می‌تواند در مدیریت استراتژیک محصولات کشاورزی کمک کند.»

قطعا تخمین 90 درصدی سطح زیرکشت برنج کشور، نقش مهمی در تولید غذا، کاهش مصرف آب و افزایش راندمان کشور خواهد داشت و با ادامه این روند برای محصولات استراتژیک کشور و همچنین سایر محصولات کشاورزی، اتفاقات بهتری را نیز در این حوزه شاهد خواهیم بود.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره محاسبه سطح زیرکشت برنج کشور با استفاده از ماهواره چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر