coinex
راهنمای خرید تکراتو

ظرفیت معنوی علم با دین برابری می‌کند!

دانشمندان دریافتند که با وجود اختلافات بین دین و علم، ظرفیت معنوی علم و دین بالا است و مطالعه کردن هردوی آن‌ها فواید فراوانی برای افراد به همراه دارد.

یک مقاله منتشر‌شده که از سه مطالعه تشکیل شده است، این موضوع را بررسی می‌کند که مردم چگونه علم را شبیه به معنویت می‌بینند و این نگاه چه تاثیری بر سلامت آن‌ها دارد. دکتر جسی پرستون نویسنده‌ی اصلی این مطالعه گفت: «معنویت اغلب با دین مرتبط است، اما ظرفیت معنوی علم هم می‌تواند منبع بزرگی برای شگفتی از مردم باشد. علم می‌تواند منبع پرمعنا و مفهومی برای درک جهان باشد و حس درک جایگاه ما در جهان را تقویت کند.»

بیشتر بخوانید: پژوهشگران از شناسایی مزه ششم خبر دادند!

ظرفیت معنوی علم

پژوهشگران متوجه شدند که ظرفیت معنوی علم با احساس شگفت‌زدگی و معنویت عمومی همراه است، به گونه‌ای که از لحاظ روانی شبیه به معنویت مذهبی باشد. مطالعه دوم با هدف کشف ماهیت این موضوع به انجام رسید.

این پژوهشگران با بررسی 526 آتئیست (کسانی که باور دارند خدا وجود ندارد) و آگنوستیک (کسانی که نمی‌دانند و نظری ندارند) دریافتند که ظرفیت معنوی علم درواقع می‌تواند تعیین‌کننده سلامت روان مردم باشد؛ درست مانند کاری که معنویت مذهبی برای برخی افراد انجام می‌دهد.

ظرفیت معنوی علم

یافته‌ی اخیر محققان باور پیشین آنان درباره‌ی مخالف بودن علم و دین را رد کرده است. طبق گفته پرستون، تحقیقات پیشین روی این موضوع تاکید می‌کردند که باور‌های مذهبی تاثیرات خوبی روی سلامت روان می‌گذارد و افراد غیرمذهبی ممکن است در معرض ضعف سلامت روان باشند. او افزود: «پژوهش اخیر ثابت کرده است که منابع خارج از دین مانند علم می‌توانند اثرهای مشابه به همراه داشته باشند.»

ظرفیت معنوی علم می‌تواند با تاثیرات مثبتی که بر روی روان می‌گذارد، نحوه یادگیری را بهتر می‌کند. تیم تحقیقاتی در سومین مطالعه به چگونگی تاثیر تجربیات پرمعنا با علم روی تعامل و بازیابی حافظه‌ی اطلاعات علمی را بررسی و به نتایج بسیار جالبی رسیدند. پرستون می‌گوید: «افرادی که احساس معنوی بیشتری به علم داشتند، به‌ شیوه‌ی مثبت‌تری با علم درگیر بودند و این موضوع عملکرد علمی بهتری هم به‌دنبال داشت.»

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص این تحقیقات و نتایج آن چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر