coinex
راهنمای خرید تکراتو

الگوریتم‌ های گوگل از ۱۹۹۸ تا ۲۰۲۳

الگوریتم های گوگل فرازوفرودهای بسیار زیادی را طی کرده است. خدمات این سایت به‌طور کلی متفاوت شده است. روزی فقط شکل کلمات سرچ شده را تشخیص می‌داد و نمی‌فهمید که کل صفحه سایت پر از کلمه کلیدی است برای کسب رتبه، اما حالا از دور سر سایتی که کیوورد استافینگ دارد را با تبر میزند. برای فهم دقیق این تغییرات براساس خط زمانی که از سال ۱۹۹۸ تا حالا طی شده است با ما همراه شوید و قدم‌به‌قدم مسیر درخشان گوگل با ارائه الگوریتم های موثر بر سئو را ببینید.

الگوریتم پیج رنک (۱۹۹۸)

پیج رنک یکی از مهمترین الگوریتم‌ های گوگل برای رتبه‌بندی صفحات سایت در نتایج بود. این الگوریتم سال ۱۹۹۸ لانچ شد و می‌توان آن را اولین الگوریتم گوگل دانست. البته خیلی از معیارهای این الگوریتم دیگر مهم نیستند و در نمایش نتایج لحاظ نمی‌شوند، اما نمی‌توان از کنارش به‌سادگی گذشت. کار پیج رنک این بود که براساس تعداد لینک‌های فالو گرفته شده از سایت‌های دیگر اعتباری برای صفحات سایت هدف ایجاد می‌کرد. درواقع اعتبار دامنه یک با لینک به دامنه دو تقسیم می‌شد. این مسئله مثل یک انتخابات رتبه سایت‌هایی که لینک بیشتری گرفته بودند را تعیین می‌کرد. بعد از توسعه الگوریتم پیج رنک چند معیار دیگری مثل ارزش لینک‌های داخلی، انکرتکست‌ها، ارزش بیشتر لینک‌های داخل متن و اثر Nofollow یا follow بودن لینک‌ها هم اضافه شد. این الگوریتم به‌طور کلی با تمام فاکتورها و ویژگی‌هایش اکسپایر شده است.

الگوریتم sandbox (۲۰۰۴)

گوگل از همان روزهای اول به فکر رضایت کاربران بوده و هنوز هم همینطور است. مصداق بارز این موضوع الگوریتم سندباکس است که از سال ۲۰۰۴ فعال شده و عملکردش مثل پدری است که آرام آرام راه رفتن را به کودکش می‌آموزد. این الگوریتم مخصوص سایت‌های تازه تاسیس است. درواقع الگوریتم سندباکس با فعال شدن برای سایت شما ایمپرشن و کلیکتان را از عباراتی جز کلمه کلیدی‌ها‌یی که دارید افزایش می‌دهد و به‌مرور با زیرنظر گرفتن عملکرد شما درصورتی‌که صحیح و اصولی باشد شما را به شرایط عادی برمی‌گرداند.

این الگوریتم برای جلوگیری از تاسیس سایت‌های مخرب و اسپمی ایجاد شد که قدیم صرفا برای تولید محتوای بدون کیفیت و انتشار محتواهای اسپم ایجاد می‌شدند.

باید بدانید که سندباکس یک جریمه نیست، بلکه فرصتی برای اثبات حسن نیت خود از ایجاد سایت به گوگل است. صاحبان سایت‌‌ها می‌توانند زمانی که الگوریتم سندباکس برای آن‌ها فعال است به خوبی زیرساخت‌های سئویی خود را با تدوین استراتژی مناسب محتوا و سئو توسعه دهند.

الگوریتم رقص (۲۰۰۴)

محک، بله گوگل هم اهل محک است و برای سنجش سایت شما الگوریتم رقص را سال ۲۰۰۴ لانچ کرده است. کار این الگوریتم ارائه فرصت یا محک سایت شما از نظر رضایت کاربر بعد از قرارگیری در رتبه‌ای عالی است. اگر سایتی در اختیار دارید و فاکتورهای سئویی در آن رعایت شده احتمالا تجربه افزایش یا کاهش ناگهانی ایمپرشن را دارید. این نوسان‌ها معمولا به الگوریتم رقص مرتب است. الگوریتمی که در دومرحله مختلف، معیارهای اساسی برای رتبه دادن به صفحات سایت دارد. در مرحله اول قبل از نمایش صفحات سایت به کاربر گوگل با سنجش سرعت سایت، رابط کاربری و شاخص‌های تجربه کاربری و مرحله دوم بعد از نمایش صفحه در سرپ باتوجه به رفتار کاربر یعنی میزان کلیک، دریافت نظرات، زمان حضور کاربر در صفحه و اشتراک‌گذاری آن این الگوریتم رتبه اصلی و ثابتی به آدرس صفحه مورد نظر خواهد داد.

طبیعتا اگر بعد از افزایش ناگهانی رتبه و کاهش رتبه صفحه شرایط بدتری نسبت‌به قبل داشت باید در راه بهبود معیارهای گفته شده تلاش علمی و دقیقتری داشته باشید.

الگوریتم تپه Hilltop (۲۰۰۴)

الگوریتم تپه یا Hilltop یکی از معیارهای اصلی گوگل برای تشخیص و تعیین سایت‌های معتبر و مرجع بود. این الگوریتم سال ۲۰۰۴ با هدف تشخیص سایت‌های معتبر از سایت‌های غیر معتبر برای کاربر معرفی شد. این الگوریتم زمانی فعال می‌شد که برای یک کلمه کلیدی چندین صفحه با نقطه مشترک وجود داشته باشد. در این صورت گوگل با الگوریتم تپه صفحات معیار را با رتبه بالاتری نسبت‌به صفحات غیرمرتبط نمایش می‌داد.

الگوریتم کافئین (۲۰۱۰)

کافئین الگوریتیمی برای صفحاتی بود که زمان زیادی در خواب زمستانی بودند. قبل از انتشار این الگوریتم گوگل در ایندکس دوباره صفحات قدیمی که به‌روز شده بودند مشکل داشت. درواقع نمی‌توانست محتواهای به‌روزشده را تشخیص دهد و آن‌ها را به‌صفحات سرپ برگرداند. بعد تزریق کافئین به صفحات قدیمی آن‌ها از خواب برخواسته و به رنک گوگل برگشتند خصوصا صفحاتی که محتوای جدیدتری نسبت‌به قبل داشتند. این الگوریتم پایه اصلی الگوریتم تازگی هم هست.

الگوریتم پاندا (۲۰۱۱)

سال ۲۰۱۱ اولین الگوریتم از مجموعه باغ وحش گوگل با الگوریتم پاندا معرفی و لانچ شد. پاندا در عمل با سایت‌هایی که محتوای باکیفیتی در اختیار کاربر قرار می‌دهند بسیار مهربان است، اما خشمش دامنگیر سایت‌هایی می‌شود که صفحاتشان با محتواهای بدون کیفیت کوتاه غیرکاربردی و کپی ایندکس شده باشد. قبل از وجود این الگوریتم اغلب سایت‌ها برای افزایش رنک و رتبه خود در سرپ به ساخت صفحات متعدد با محتوایی بسیار کوتاه و غیرکاربردی برای لینک‌سازی پر شده بود. همین مسئله گوگل را با خطر بسیار جدی کاهش محبوبیت مواجه کرد و صاحبان گوگل نیز در مقابل چنین سیستمی را پیاده‌سازی کردند.

پاندای با صفحاتی مهربان است که پنج اصل را در سایت خود رعایت کنند.

  1. طراحی سایت: یکی از مسائل مورد توجه الگوریتم پاندا زیبایی یا گیرایی صفحات سایت از نظر کاربر است. درواقع پاندا سایت‌هایی که رابط‌کاربری غیراصولی و زشتی را انتخاب می‌کنند، تنبیه می‌کند.
  2. محتوای تکراری: یکی از مهمترین مسائل برای الگوریتم پاندا تولید محتوای یونیک با ارزش افزوده برای کاربر است. برای این الگوریتم محتوایی که کاملا کپی شده باشند یا با ایجاد کمی تغییر منتشر می‌شود فرقی نمی‌کند و هر دو را جریمه می‌کند. علاوه‌بر دومورد گفته شده داپلیکیت کانتنت یا محتوای تکراری در صفحات یک‌سایت نیز برای الگوریتم پاندا ممنوع است.
  3. ارزش افزوده: نبود محتوای کپی به این معنی نیست که شما محتوای مفیدی نوشته‌اید. خیلی از مواقع نویسنده‌ها می‌توانند با بازنویسی متون از تشخیص یکسان بودن محتواها جلوگیری کنند، اما دراصل هر دو محتوا مفاهیم یکسانی دارند. معیار دیگر پاندا برای افزایش ارزش محتوا ایجاد ارزش افزوده برای کاربر است. با پاسخ به این سول که کاربر به چه محتوایی نیاز دارد؟ و بررسی رقبا می‌توانید محتوایی با ارزش افزوده و کاربردی تولید کنید که هم نیاز کاربر را برطرف کند هم شما را نسبت‌به رقبا از نظر الگوریتم پاندا و کاربر و باارزشتر نشان دهد.
  4. کیفیت متن: چند فاکتور جمله‌بندی صحیح، تولید محتوای یونیک و کافی، کپی نبودن محتوا و عوامل نگارشی همه نشان دهنده کیفیت متن تولید شده هستند که اگر به‌صورت اصولی در استراتژی محتوای سایت گنجانده شود یکی از مهمترین معیارهای الگوریتم پاندا را رعایت کرده اید.
  5. تبلیغات: همان‌طور که گفته شد رابط کاربری اصولی یکی از معیارهای این الگوریتم است. درواقع گنجاندن تبلیغات زیاد در صفحات سایت یکی دیگر از مواردی است که رضایت کاربر را کاهش و پاندای باغ وحش گوگل را عصبی می‌کند. اگر قصد نمایش تبلیغات به کاربر هم دارید باید اینکار با رعایت اصول طراحی رابط کاربری و به‌صورت کاملا حرفه‌ای انجام شود.

الگوریتم پنگوئن (۲۰۱۲)

با اینکه پنگوئن در حیات وحش واقعی حیوانی تنبل و کند شناخته می‌شود، اما در باغ وحش گوگل الگوریتیم سریع و دقیق است که وظیفه‌اش بررسی لینک‌سازی داخلی و خارجی سایت و میزان استفاده از کلمه کلیدی در محتواست. قبل از ۲۰۱۲ مرسوم بود که هر مشاور سئویی اولین راهکارش برای افزایش رنک صفحات را لینک سازی خارجی با همان روش‌های قدیمی مثل لینک‌های بی‌کیفیت و غیر مرتبط از بلاگ‌های مختلف عنوان می‌کرد. این روش با لانچ و شروع به کار الگوریتم پنگوئن نه‌تنها باعث رشد و افزایش کلیک نمی‌شود، بلکه ممکن است سایت را به قعر چاه نتایج گوگل بفرستد.

لینک‌سازی خارجی طبیعی یعنی دریافت بک لینک از سایت‌های مرتبط و معتبر با محتوای کاربردی و لینک‌سازی داخلی صحیح با انکرتکست‌های دقیق و کاربردی راهکار درست نیفتادن به دام الگوریتم پنگوئن است.

جز بررسی لینک‌های سایت میزان استفاده از کلمه کلیدی در صفحات سایت‌ هم وظیفه دیگر پنگوئن گوگل است. فرقی نمی‌کند از روش کلمه کلیدی مخفی استفاده کنید یا متن محتوا را با کلمه کلیدی برای کاربر بمباران کنید. به هرحال keyword stuffing از نظر گوگل مصداق بارز سئو کلاه سیاه و مشمول جریمه است.

الگوریتم مرغ مگس خوار (۲۰۱۳)

سال ۲۰۱۳ گوگل برای بهبود کیفیت نتایج جست‌وجو به کاربر الگوریتمی جدید به اسم مرغ مگس خوار یا (hummingbird) را معرفی کرد. کاربرد این الگوریتم دقیقا روی نتایج جست‌وجو مشخص می‌شد. قبل از این تاریخ انتخاب نتایج از سمت گوگل براساس شکل یا نوع نوشتار کلمات کلیدی انجام می‌شد. مثلا گوگل تفاوتی بین سرعت شیر و کیفیت شیر قائل نبود و عملا سایت‌هایی نامرتبط با نتیجه مد نظر کاربر را به او نمایش می‌داد. یا شروع به‌کار الگوریتم مرغ مگس خوار داستان انتخاب نتایج از شکل به معنی آن‌ها تغییر کرد. این مسئله خصوصا برای عباراتی که از لحاظ بصری یکسان بودند، اما معنای متفاوتی داشتند بسیار مهم بود.

کار مرغ مگس خوار بررسی معنا و مفهوم عبارات جست‌وجو شده و تطبیق آن‌ها با مفهوم عبارات کلیدی است که در محتوا استفاده می‌شود. این الگوریتم با بررسی معنی عبارت کیفیت شیر می‌فهمد که شما به دنبال شیر خوراکی هستید نه شیر جنگل.

با لانچ چنین الگوریتمی در موتور جست‌وجو عملا مباحثی مثل استفاده مکرر از یک کلمه کلیدی برای کسب رتبه روی آن عبارت کاملا بی‌اعتبار و غیرمفید هستند. درحالی‌که حالا باید از عبارات کلیدی هم معنی کلمات کلیدی بلند و کلمه کلیدی اصلی کنار هم استفاده کرد. علاوه‌بر این الگوریتم مرغ مگس خوار نیاز به فهم صحیح از انواع محتوای استفاده شده در صفحه دارد. هر سایت می‌تواند با استفاده از اسکیما یا همان زبان نشانه‌گذاری مورد نظر گوگل نوع و پارامترهای محتوای داخل صفحه را به گوگل بفهماند.

اگر اهل سرچ باشید حتما کامپوننت‌هایی که گوگل برای مثلا فیلم‌ها یا افراد مشهور کنار صفحه نمایش می‌دهد را دیده‌اید. چنین اطلاعاتی را گوگل از سایت‌های شاخص و کل‌ سایت‌های مرتبط به مفهوم سرچ شده با استفاده از اسکیما می‌خواند، می‌فهمد و به کاربر در موتور جست‌وجو نمایش می‌دهد.

الگوریتم کبوتر (۲۰۱۳)

(چند هفته پیش که رفته بودم تهران یه جلسه مهم داشتم، نیاز بود قبلش برم آرایشگاه. سریع گوگل کردم آرایشگاه مردانه و تازه فهمیدم که کوچه پشتی هتلمون یه آرایشگاه حسابی هست. آخه نمره خوبی داشت و تقریبا همه نظر مثبتی براش ثبت کرده بودند.)

جلملات بالا دقیقا اثر الگوریتم کبوتر یکی دیگر از حیوانات باغ وحش گوگل است. هدف این الگوریتم نمایش نتیایج مفید براساس موقعیت مکانی شماست. مثلا نمایش آرایشگاه‌های نزدیک به موقعیت شما یا رستوران‌ها یا فروشگاه‌ها و هر مفهومی که دسترسی به آن به موقعیت مکانی شما وابسته است.

برای ارتباط و استفاده از این الگوریتم بهتر است که دو مفهوم local searcher و local seo را بیشتر بشناسید و معیارهای اصلی الگوریتم کبوتر را رعایت کنید.

  • جست و جو گر محلی یا local searcher کسی است که در گوگل عبارتی وابسته‌به موقعیت مکانی را سرچ می‌کند یا عنوان کسب‌وکار خاصی که نیازمند نزدیکترین گزینه آن است را از گوگل می‌خواهد.
  • Local seo فرایندی است که اطلاعات مرتبط با مفاهیم سرچ شده توسط جست‌وجوگر محلی را به او نمایش می‌دهد.

برای دستیابی به جست و جوگرهای محلی چند معیار کبوتر تیزبین گوگل باید رعایت شود.

  1. ثبت وبسایت در نقشه گوگل یا google map
  2. نمایش نام اطلاعات تماس و آدرس موقعیت‌مکانی کسب‌وکار در سایت
  3. حضور در دایرکتوری‌های مرتبط با کسب‌وکار خود برای دریافت نظرات و نمرات از کاربران
  4. تشویق کاربرها به درج نظرات خود در بخش نظرات یا review گوگل
  5. استفاده از اسکیما local business

الگوریتم رنک برین (۲۰۱۵)

الگوریتم رنک برین (۲۰۱۵)

بعد از داستان‌های مرغ مگس‌خوار و تغییر رویکرد گوگل در انتخاب نتایج از شکل کلمات کلیدی به مفهوم آن‌ها حالا اینکار و چندین عامل فنی و مارکتینگی دیگر هم با استفاده از الگوریتم رنک برین که مبتنی بر هوش مصنوعی عمل می‌کند، اهمیت یافته است. رنک برین الگوریتیمی برپایه ماشین لرنینگ و هوش مصنوعی است که نمایش نتایج را تماما براساس رضایت کاربر و معیارهای موثر برآن قرار داده است.

اگر این الگوریتم را پایه و اساس هرچیزی که گوگل تاکنون داشته است بدانیم خیلی بی‌جا نگفته‌ایم. درواقع الگوریتم رنک برین مبنایی برای دستیابی کاربر به بهترین نتایج ممکن باتوجه به تاریخچه سرچ‌، نوع رفتارش با نتایج، نوع رفتارش در سایت، میزان ارتباط کاربر با محتوا، میزان کاربردی بودن محتوا و خدمات برای کاربر، کیفیت نمایش سایت مثل سرعت و طراحی رابط کاربری و.. است.

توجه به مفهوم عبارات جست‌وجو شده برعکس شکل کلمات برای این الگوریتم بسیار مهم است. منظور از مفهوم، هدف کاربر و آن چیزی است که دقیقا دنبالش می‌گردد. این محتوا می‌تواند یک صفحه خرید ساده، ویدیو یا تصویر باشد که کاربر بعد از ورود به سایت به‌راحتی به آن می‌رسد.

آپدیت Mobile Page Speed (۲۰۱۸)

شاید یکی از مهمترین آپدیت‌های چند سال اخیر که مستقیما با مسائل فنی سایت در ارتباط بود، آپدیت Mobile Page Speed باشد. آپدیتی بسیار مهم که جزو الگوریتم‌های گوگل نیست، اما به‌دلیل تاثیر بسیار زیادش روی نتایج گوگل این‌جا آورده شده است. Mobile Page Speed درواقع با چند فاکتور مشخص فنی مثل کدهای ناصحیح، سرعت نمایش پایین، تغییر در ساختار صفحه بعد از نمایش و… برای بهینه‌سازی صفحات سایت تلاش می‌کند. ابزار بررسی سایت از نظر Mobile Page Speed، سایت pagespeed.insights است.

الگوریتم medic (۲۰۱۸)

بین الگوریتم‌هایی که گوگل منتشر کرده است، تنها الگوریتمی که اختصاصا برای یک حوزه منتشر شد، medic بود. الگوریتم مدیک با در نظر گرفتن پارامترهایی مثل کیفیت محتوا، ارتباط موثر کاربران با سایت‌های درمانی و نظرات‌ مثبت آن‌ها برای محتواهای این موضوع شروع به رتبه‌بندی دوباره سایت‌هایی با زمینه سلامتی کرد. این الگوریتم پایه اصلی الگوریتم EEAT است که حالا به یکی از مهمترین مسائل در حوزه سئو تبدیل شده است.

الگوریتم BERT (۲۰۱۹)

مخفف عبارت Bidirectional Encoder Representations from Transformers الگوریتمی بسیار مهم و کاربردی در گوگل است که به BERT معروف شده. این الگوریتم سئو یکی دیگر از شاهکارهای هوش مصنوعی در گوگل است و کارش تشخیص مفهوم عبارات جست‌وجو شده باتوجه به عبارات قبل و بعد از آن است. درواقع گوگل حالا معنی جملاتی که سرچ می‌شود را با تک تک عباراتش می‌فهمد. تفاوتی ندارد که عبارت کلیدی در محتوا استفاده شده یا نه اگر محتوای شما پاسخی به مفهوم سرچ شده باشد آن محتوا به کاربر نمایش داده می‌شود.

معرفی الگوریتم Mobile First Index (۲۰۱۹)

همواره گوگل خود را به‌عنوان مرجعی مناسب برای دسترسی کاربر به محتوا معرفی کرده است. مرجعی که نه‌تنها بهترین نتایج را برای آن‌ها به ارمغان می‌آورد، بلکه معیار اصلیش برای نمایش این نتایج نیز رفتار کاربران است. یکی از مهمترین بازخورد های گوگل به تغییر رفتار کاربران لانچ الگوریتم Mobile First Index است. الگوریتمی که ارزش و معیار اصلی گوگل برای رتبه به صفحات را از نسخه دسکتاپ به نسخه موبایل تغییر داده است.

این تغییر بعد از این مسئله به‌وجود آمد که میزان کاربران موبایل و سرچ در کروم موبایل رو به افزایش بود و طبیعتا گوگل برای بهبود کییفیت و رضایت کاربر در استفاده از موبایل به وظیفه خود عمل کرده است.

با الگوریتم Mobile First Index ارزش چند نوع سایت نسبت‌به دیگری کمتر است. اول سایت‌هایی است که نسخه دسکتاپ و موبایلشان تفاوتی ندارد. یعنی سایت در موبایل همانطور که در نسخه دسکتاپ ظاهر می‌شود، هست. در چنین حالتی گوگل به سایت‌ها رتبه می‌دهد، اما نه رتبه‌ای که به سایت‌های متغیر باتوجه به دستگاه می‌دهد.

الگوریتم EAT (۲۰۱۹)

آخرین آپدیت لیست الگوریتم های گوگل در سال ۲۰۱۹ EAT بود. بعد از الگوریتم مدیک که روی سایت‌هایی موثر بر سلامتی انسان‌ها اعمال شد، نوبت به سایت‌هایی با موضوعات مالی و زندگی شد. درواقع EAT آپدیتی گسترده برای الگوریتم مدیک بود که معیارهای مهم و مشخصی به سایت‌ها اعلام کرد. سایت‌هایی با موضوعات مرتبط با جان مال و زندگی مردم یا your mony your life (YMYL) باید معیارهای مد نظر این الگوریتم  گوگل را عایت کنند.

خود کلمه EAT مخفف سه عبارت Expertise، Authoritativeness و Trustworthiness است. این سه کلمه به معنی تخصص، اعتبار و اعتماد است که گوگل برای تشخیص هرکدام فاکتورهای مشخصی دارد. مثلا محتوا باید توسط متخصص نوشته شود و هر متخصص هم باید صفحه‌ای با آدرس‌های دقیق برای تشخیصش داشته باشد. این صفحه اسکیما به خصوص هم دارد.

اعتبار صفحات با رفتار کاربر و نظرات آن‌ها سنجیده می‌شود و با افزایش اعتبار و اعتماد به افزایش رتبه چنین سایت‌هایی هم منجر می‌شود. الگوریتم EAT با اینکه مشخصا روی سایت‌هایی با موضوعات YMYL فعال شده است، اما گوگل می‌خواهد آن را به کل موضوعات وب گسترش دهد.

الگوریتم MUM (۲۰۲۱)

Multitasking United Model Algorithm یا MUM یکی دیگر از جدیدترین الگوریتم‌های گوگل است که قابلیت بررسی چند تسک با چند زبان مختلف را دارد. این الگوریتم گوگل با هدف افزایش بررسی و اثرگذاری گوگل روی انواع محتوا (ویدیو، تصویر، متن و…) و انواع زبان‌ها برپایه هوش مصنوعی توسعه داده شده است.

الگوریتم passage ranking (۲۰۲۱)

الگوریتم passage ranking موضوعی جذاب است که با فعال شدنش رتبه صفر یا Feature Snippet هم به صفحات گوگل اضافه شد. هدف این الگوریتم تشخیص مفهوم خط‌به‌خط محتوا برای پاسخ به سوالات کاربر است. بر اساس این الگوریتم سئو ممکن است یک پاراگراف محتوای شما برای پاسخ به سوال کاربر کافی باشد. بر این اساس گوگل این قطعه را جداگانه به کاربر نمایش می‌دهد.

آپدیت EEAT (۲۰۲۳)

آخرین آپدیت لیست الگوریتم های سئو در سال 2023 EEAT است. حالا بعد از گذشت دو سال از انتشار الگوریتم EAT آپدیتی برایش منتشر شده و درحال تبدیل شدن به معیاری برای کل وب است. E دوم که به اول این عبارت اضافه شده مخفف کلمه experience  است. با اضافه شدن معیار تجربه به این الگوریتم حالا دست اول بودن محتوا و مهم شدن تجربه‌ای دست اول از زندگی هم به معیارهای باارزش گوگل برای رتبه بندی اضافه شده است.

آپدیت EEAT (۲۰۲۳)

گوگل در آخرید آپدیت‌های خود درحال تبدیل شدن به موتور جست‌وجوی بسیار هوشمند است. ابزاری که با شنیدن حرف ف خودش تا فرحزاد برود. اگر نسبت‌به الگوریتم‌ های گوگل سوالی دارید خوشحال می‌شویم آن را با ما در میان بگذارید. ضمنا در صفحه‌ی آپدیت‌ها و الگوریتم های منتشر شده گوگل می‌توانید از جدیدیترین تغییرات موتور جست‌وجو با خبر شوید.

منبع: ویدیوهای آموزشی سایت Free SEO Forever

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر