;
coinex

قلب کهکشان راه شیری ؛ جدیدترین تصویر ثبت شده توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب را تماشا کنید

آخرین تصویر ارسالی از تلسکوپ فضایی جیمز وب توسط ناسا منتشر شد. در این تصویر، قلب کهکشان راه شیری به شکلی خیره‌کننده و بی‌نظیر به نمایش گذاشته شده است.

تلسکوپ فضایی جیمز وب با استفاده از دوربین مادون قرمز خود، مرکز کهکشان راه شیری را با جزئیات بی‌سابقه و باورنکردنی به تصویر کشید.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:


تصویری از قلب کهکشان راه شیری

همان‌طور که می‌دانید کهکشان ما از توده‌ای اجرام عجیب و غریب، سیاهچاله‌ها، ابرهای متراکم و ستارگان غول‌پیکر و ناشناخته تشکیل شده است. با این حال باز هم تصویر ارسالی جیمز وب که نمایی متفاوت، درخشان و با جزئیات را از مرکز کهکشان راه شیری نشان می‌دهد، دانشمندان را در حیرت فرو برده است.

ساموئل کرو، دانشجوی مقطع کارشناسی در دانشگاه ویرجینیا و بازرس اصلی تیم رصد در رابطه با داده‌های جدید می‌گوید که هرگز تاکنون تصویری با این کیفیت و وضوح را از این منطقه مشاهده نکرده و این اولین بار است که چنین جزئیاتی از این ناحیه به ثبت رسیده است.

قلب کهکشان راه شیری
تصویر ثبت شده از مرکز کهکشان راه شیری توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب

در این تصویر ناحیه‌ای ستاره‌زا به نام کمان سی (Sagittarius C یا Sgr C) دیده می‌شود که در فاصله‌ای حدود 300 سال نوری از سیاه‌چاله مرکزی کلان‌جرم Sagittarius A قرار گرفته است. خوشبختانه مرکز کهکشان راه شیری با زمین 25000 سال نوری فاصله دارد و به اندازه‌ای نزدیک است که بتوان شکل‌گیری ستارگان را در آن مشاهده کرد.

به طور کلی این تصویر وسعتی حدود 50 سال نوری و 500000 ستاره را پوشش می‌دهد. در میان این ستارگان خوشه‌ای از پیش‌ستاره‌ها دیده می‌شود که در واقع همان ستارگان نوزاد در حال شکل‌گیری و افزایش جرم هستند. به گفته ناسا این اجرام در جریان شکل‌گیری، حجم عظیمی گاز تولید می‌کنند که باعث درخشش آن‌ها در ابرهای تاریک می‌شود. در بخش مرکزی این ستاره‌های جوان نیز یک پیش‌ستاره عظیم قرار گرفته که جرم آن بیش از 30 برابر خورشید است.

جالب است بدانید که ستارگان جوان از جنس ابر هستند و این ابر به قدری متراکم است که نور ستاره‌های پشت خود را مسدود می‌کند. این لایه غباری و ابری باعث شده که برخی از قسمت‌های تصویر خلوت دیده شود اما در حقیقت این مناطق بسیار شلوغ‌تر از آنند که نشان می‌دهند و ستارگان بی‌شماری را در پس خود پنهان کرده‌اند.

در این تصویر، رنگ فیروزه‌ای به وفور دیده می‌شود و علت آن هم هیدروژن یونیزه‌ شده‌ای است که در اطراف یک ابر تاریک به طول 25 سال نوری، پیچیده شده است. این هیدروژن یونیزه شده احتمالا نتیجه فوتون‌های پر انرژی است که از ستاره‌های جوان پر جرم ساطع می‌شوند. به گفته ناسا، گستردگی بیش از اندازه این منطقه، غیرعادی است و نیاز به بررسی‌های بیشتری دارد.

یکی دیگر از نکات عجیب این تصویر، ساختارهای سوزنی مانند هستند که در منطقه هیدروژنی در جهات مختلف پراکنده شده‌اند. روبن فدریانی (Rubén Fedriani)، یکی از محققین این پروژه در موسسه Astrofísica de Andalucía اسپانیا، معتقد است که مرکز کهکشان یک مکان شلوغ و پر از ابرهای متلاطم و مغناطیسی، ستارگان جوان، گازها و تشعشعات مختلف است. او از اینکه در آستانه کشف اطلاعات جدیدی از کهکشان است بسیار خوشحال بوده و می‌گوید که با بررسی عمیق‌تر به نتایج بیشتری دست خواهد یافت.

بیشتر بخوانید:

نظر شما کاربران تکراتو درباره تصویر ثبت شده از قلب کهکشان راه شیری چیست؟ دیدگاه خود را در بخش نظرات با تکراتو به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

منبع: gizmodo

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر