;
coinex

میکروب زمین به فضانوردان کمک می‌کند تا در خاک ماه گیاه پرورش دهند

کشف نقش حیاتی میکروب‌های زمین برای رشد و پرورش گیاه در خاک ماه دانشمندان را یک قدم به طرح ناسا برای مستعمره سازی ماه نزدیک کرد.

سکونت در سیارات دیگر، یکی از مسائلی است که دانشمندان سال‌ها با آن دست و پنجه نرم کرده‌اند. اکنون با امکان پرورش گیاه در خاک ماه، دستیابی به این هدف اصلا دور از انتظار به نظر نیست.

با کشف جدید دانشمندان، فضانوردان می‌توانند در سفر‌های بعدی خود به فضا، برای اولین بار در سطح ماه گیاه بکارند. دانشمندان معتقدند که استفاده از میکروب‌های زمین در خاک ماه می‌تواند آن را به مکانی قابل سکونت برای گیاهان تبدیل کند. البته به دست آوردن خاک ماه برای آزمایش این فرضیه کمی دشوار است و هنوز راه زیادی تا رسیدن به نتایج قطعی باقی مانده است.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:


رشد و پرورش گیاه در خاک ماه به کمک میکروب‌های زمین

تحقیقات پیشین درباره ماه نشان می‌دهند که خاک این سیاره حاوی چندین عنصر حیاتی برای رشد گیاهان است. با این حال، آزمایش‌های متعددی مناسب نبودن این خاک در میزبانی از گیاهان را به اثبات رسانده است. بنابراین دانشمندان برای رفع این مشکل دست به کار شده و فرضیه‌های متعددی را مورد آزمایش قرار دادند.

رشد و پرورش گیاه در خاک ماه

یکی از این فرضیه‌ها ترکیب میکروب‌های زمین با خاک به دست آمده از سطح ماه است. میکروب‌ها می‌توانند نقش مهمی در قابل سکونت کردن خاک ماه برای گیاهان داشته باشند. میکروب‌ها در طول سال‌ها به سیاره ما برای زراعت و سکونت‌پذیری هرچه بیشتر کمک کرده‌اند، بنابراین افزودن آن‌ها به خاک ماه می‌تواند مواد مغذی موجود در خاک را آماده کار کند.

آزمایش‌های انجام گرفته روی خاک شبیه‌سازی‌ شده ماه با سه گونه باکتری (یا میکروب) نشان می‌دهند که این گیاهان با گذشت شش روز، ساقه‌ها و ریشه‌های بلندتری نسبت به گیاهان کاشته شده در خاک‌های بدون میکروب‌ داشته‌اند.

رشد و پرورش گیاه در خاک ماه

اگر نتیجه‌گیری دانشمندان به قطعیت برسد، ما موفق خواهیم شد با ایجاد مناطق مناسب برای رشد و کشت محصولات مختلف در طول سفر‌های آینده به ماه (مانند آرتمیس III)، گلخانه‌های قمری بسازیم. این امر به ساخت پایگاه‌های پایدار در سطح ماه، که طبق تخمین ناسا و سایر آژانس‌های فضایی پنجاه یا شصت سال به طول می‌انجامد، کمک خواهد کرد.

البته متغیرهای زیادی وجود دارند که برای پیشرفت در این فرآیند باید مورد آزمایش قرار بگیرند. اما همین اقدامات کوچک نیز ما را به هدف دیرینه بشریت یعنی ایجاد حیات در سایر سیارات و اجرام آسمانی نزدیک می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما کاربران تکراتو درباره رشد و پرورش گیاه در خاک ماه به کمک میکروب‌های زمین چیست؟ دیدگاه خود را در بخش نظرات با تکراتو به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

منبع: bgr

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر