;
coinex

شوکه شدن وزیر ارتباطات از میزان فروش VPN در کشور؛ بازاری به ارزش 24 هزار میلیارد تومان

با افزایش فیلترینگ، بازار فروش فیلترشکن‌ها داغ‌تر می‌شود. اما نکته اینجاست که وزیر ارتباطات از میزان فروش VPN به ارزش 24 هزار میلیارد تومان بی‌خبر است.

سانسور اینترنت که با نام فیلترینگ اینترنت نیز شناخته می‌شود، مجموعه‌ای از اقدامات برای اعمال سانسور، محدودیت و نظارت سازمان‌یافته و هدف‌دار بر دسترسی به محتوای وبگاه‌ها و استفاده از خدمات اینترنتی برای کاربران ایرانی است با شدت یافتن و گسترده‌تر شدن میزان فیلترینگ در ایران بازار فروش فیلترشکن‌‌ها روز به روز داغ‌تر شده است. اکنون بر اساس گزارش منتشر شده لایف وب: «فروش VPN پر تکرارترین محصول در حراج جمعه سیاه آذر ماه (بلک فرایدی) بوده است.» این خبر بازتاب‌های فراوانی درپی داشت.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:


وزیر ارتباطات از میزان فروش VPN در کشور بی‌خبر است

با توجه به اینکه یکی از وعده‌های انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری 1400 ارائه اینترنت آزاد و با کیفیت بود این میزان از بی‌اطلاعی جالب است. حتی آقای رئیسی در مقام نامزد انتخابات در رادیو فرهنگ در این باره  گفت: «در دولت مردمی، اینترنت با حداکثرِ سرعت و با نگاه به عدالت جغرافیایی و تأمین زیرساخت‌های لازم گسترش خواهد یافت و فضای مجازی علاوه بر زمینه اشتغال‌زایی، برای شفافیت و نظارت مردم بر عملکرد دولت خواهد بود.»

اما اکنون شواهد نشان می‌دهند نه تنها این وعده‌ها عملی نشد و برنامه‌های اجتماعی از پیش فیلتر شده از جمله تلگرام رفع فیلتر نشدند بلکه تنها یک سال بعد به دلیل حوادث شهریور 1401 شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام و واتساپ هم فیلترشدند و حتی بعد از آرام‌تر‌ شدن جو کشور، فیلترینگ هنوز برقرار است.

میزان فروش VPN
میزان فروش VPN

بیشتر شدن میزان فیلترینگ دسترسی مردم به اینترنت را با اختلالات بیشتری رو به رو کرد اما به نظر می‌رسد بازار فروش فیلترشکن‌ها رونق بیشتری گرفته و نمایندگان مجلس هم از این موضوع اطلاع دارند. برخی نمایندگان مجلس از جمله رشیدی کوچی گردش مالی این بازار را تا 24 هزار میلیارد تومان ارزیابی کردند و برخی دیگر مانند جواد نیک‌بین عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در برنامه‌ای در صداوسیما گفت: «صریحا می‌گویم نویسندگان برنامه فیلترینگ همان‌هایی هستند که نویسندگان VPN هم هستند. یعنی کسی که برنامه فلیترینگ را می‌نویسد یا خودش مستقیما یا به واسطه چند نفر وی پی ان را می فروشد.گردش مالی VPN ها دست کسانی است که فیلتر می کنند.»

اما هنوز هم اقدامی برای این مشکل در نظر گرفته نشده و بر اساس آمار منتشر شده در حراج بلک فرایدی vpn پرفروش‌ترین محصول شناخته شده است.

افزایش میزان فیلترینگ علاوه بر مردم، اعتراضات گسترده نمایندگان مجلس به ویژه کمیته اقتصاد دیجیتال و انتقادات فعالان اقتصاد دیجیتال را نیز به همراه داشته است اما هنوز هم نسبت میان فیلترکنندگان و فیلتر فروشان مشخص نیست و سوالات مطرح شده‌ای مانند اینکه این ترافیک عظیم چگونه از زیر دست وزارت ارتباطات می‌گذرد و چرا امکان شناسایى عاملان اصلى وجود ندارد؟ از سوی دیگر چطور ترافیک بسیاری از سرورهای شخصی بلافاصله بلاک می‌شود اما فروشندگان حرفه‌ای همچنان مشغول ارایه سرویس‌های باکیفیت به مردم هستند؟ بی جواب مانده است.

در هرصورت یکی از وظایف وزارت ارتباطات آشکار کردن پشت پرده تامین کنندگان و فروشندگان VPN برای مردم است.

بیشتر بخوانید: 

نظر شما درباره ی میزان فروش VPN در کشور چیست؟ لطفاً نطرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر