coinex
راهنمای خرید تکراتو

ارتودنسی یک راهکار موثر برای اصلاح ظاهر و عملکرد دندان‌ ها

زیبایی و سلامت دندان ها برای هر فردی از اهمیت ویژه ‌ای برخوردارند. دندان ‌های سالم و زیبا، نه تنها به ارتقاء جذابیت فرد کمک می ‌کنند بلکه تاثیرات مثبت بسیاری بر روی اعتماد به نفس و کیفیت زندگی دارند. یکی از راهکارهایی که برای بهبود ظاهر و عملکرد دندان‌ ها مورد توجه قرار گرفته است، ارتودنسی دندان است. ارتودنسی به عنوان یک روش موثر و علمی برای اصلاح ترتیب و استواری دندان ‌ها شناخته می ‌شود. در این مقاله، به بررسی این راهکار مهم پرداخته و نقش بی ‌نظیر آن در بهبود و همچنین حفظ سلامت دندان ‌ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

ارتودنسی دندان چیست؟

اورتودنسی دندان، به معنای علم، دانش و مهارت در اصلاح نامنظمی ‌ها و ناهماهنگی‌ های دندان‌ ها و فک ‌ها است. این حوزه پزشکی درگیر بازیابی تراز و هماهنگی طبیعی دندان ‌ها و همچنین اصلاح روابط نادرست و غیر طبیعی بین فک ‌ها است. هر زمان که دندان ‌ها و فک ‌ها از هماهنگی و ترتیب طبیعی خود خارج شوند، نیاز به خدمات ارتودنسی پیدا می ‌کنند. متخصص ارتودنسی با استفاده از روش‌ های متنوع، به اصلاح، تنظیم و هماهنگ سازی دندان ‌ها می ‌پردازد. این تدابیر منجر به بازگشت فک‌ و دندان ‌ها به حالت طبیعی می ‌شود و در نهایت، طرح لبخند طبیعی ‌تر و جذابی به وجود می ‌آید.

مراحل اجرای ارتودنسی، از تشخیص تا نگهداری

برای انتخاب مناسب ‌ترین شیوه ارتودنسی، ابتدا نیاز به تشخیص دقیق مشکلات فک و دندان داریم. در این راستا، مراحل اجرای ارتودنسی با تصویربرداری و معاینه آغاز می ‌شود. در زیر توضیحاتی درباره این مراحل آورده شده است:

  1. قالب‌ گیری از فک و دندان ‌ها: در این مرحله، قالب‌ گیری از فک و دندان‌ های بیمار انجام می‌ شود تا اطلاعات دقیقی از ترکیب و ساختار دندان‌ ها به دست آید.
  2. عکس ‌برداری رادیولوژی برای ارتودنسی: استفاده از عکس ‌برداری رادیولوژی به ارتودنتیست کمک می ‌کند تا ساختارهای عمیق فک و دندان‌ ها را ارزیابی کرده و مشکلات مختلف را شناسایی نماید.
  3. تصویر‌برداری رنگی برای مراحل ارتودنسی دندان: در این مرحله، تصاویر رنگی از دندان ‌ها برداشته می ‌شود تا تغییرات و پیشرفت درمان به خوبی مشاهده شود.
  4. معاینه بیمار و بررسی دهان: پس از تصویربرداری، انجام معاینه دقیق دهان بیمار به منظور شناسایی مسائل آغاز می ‌شود.
  5. بررسی روش ‌های متفاوت ارتودنسی: متخصص ارتودنسی با بررسی و ارزیابی مشکلات، روش‌ های مختلف ارتودنسی را بررسی و انتخاب می ‌کند.
  6. شروع درمان ارتودنسی با براکت ‌گذاری: در این مرحله، براکت ‌ها بر روی دندان ‌ها قرار داده می ‌شوند تا درمان ارتودنسی آغاز شود.
  7. ادامه درمان ارتودنسی در فواصل زمانی مشخص شده: درمان ارتودنسی تا مدت زمانی خاص ادامه می ‌یابد و مراحل بعدی در فواصل زمانی تعیین شده اجرا می‌ شوند.
  8. استفاده از نگهدارنده و خارج کردن براکت ‌ها: پس از اتمام درمان، براکت ‌ها خارج شده و نگهدارنده ‌ها به منظور حفظ تراز و ثبات دندان‌ ها استفاده می ‌شوند.

زمان مناسب برای شروع ارتودنسی

زمان مناسب برای شروع ارتودنسی

ارتودنسی دندان یکی از خدمات مهم دندانپزشکی به شمار می ‌آید و این سوال مطرح است که بهترین زمان برای شروع این درمان چه موقعی است؟ این درمان در واقعیت، در هر سنی قابل انجام است و افراد می ‌توانند از سن سه سالگی به بعد با ارتودنسی دندان‌ های خود آغاز کنند. اگرچه بهترین زمان برای ارتودنسی در سنین نوجوانی است، اما این به معنای عدم انطباق با بزرگ‌ترها نیست. در واقع درمان ارتودنسی برای افراد بزرگسال نیز مفید است. در دهه‌ های اخیر، افراد بزرگسالی که به دنبال ارتودنسی هستند، رو به افزایش بوده و این درمان برای آنها نیز به عنوان یک راهکار موثر مطرح شده است. مهمترین نکته این است که تفاوت ‌های چشمگیری بین ارتودنسی کودکان و بزرگسالان وجود ندارد. در هر دو مورد، برای انجام این درمان، به دقت و صبر متخصص ارتودنسی نیاز داریم تا دندان ‌ها در جای مناسب خود قرار گیرند.

مدت زمان درمان ارتودنسی چقدر است؟

یکی از ابهامات متداول در زمینه ارتودنسی، مدت زمانی است که برای انجام این درمان نیاز است. مدت زمان درمان به میزان شدت اختلالات فکی و دندانی که به نام “مال‌اکلوژن” نیز معروف است ارتباط مستقیمی دارد. در حالت ‌هایی که دندان‌ ها به یکدیگر فشرده شده یا بیرون زده و بدون کمک لب ‌ها در دهان جا نمی‌ گیرند، مدت زمان انجام ارتودنسی افزایش می ‌یابد. همچنین، اگر فک ‌های بالا و پایین با تاخیر رشد کنند یا هماهنگ نشوند، زمان درمان نیز بیشتر خواهد شد. بنابراین، تمامی بیماران بر اساس الگوهای اسکلتی و دندانی‌ شان ارزیابی می ‌شوند تا شدت مال‌اکلوژن آنها مشخص شود.

یکی از عوامل مهم در تعیین مدت درمان، سن بیمار است. نوجوانان در دوران رشد، به طور معمول نیاز کمتری به درمان دارند نسبت به بزرگ‌ترها که رشدشان متوقف شده و برخی مشکلات مانند شلوغی دندان ‌ها را تجربه می ‌کنند.

پیشرفت سریع ‌تر درمان ارتودنسی امکان پذیر است اگر بیمار از برنامه درمانی با دقت پیروی کند و بهداشت دندان ‌های خود را به خوبی حفظ کند. استفاده روزانه از نخ دندان و مسواک زدن، باعث تسریع در حرکت دندان‌ ها می ‌شود. اجرای کامل برنامه درمانی با استفاده از لاستیک‌ های کمکی یا راهنمایی ‌های دیگر توسط پزشک، به پیشرفت سریع‌ تر در درمان کمک می‌ کند.

با این همه ملاحظات، اغلب بیماران برای تکمیل یک درمان جامع ممکن است از 12 تا 36 ماه به بریس نیاز داشته باشند.

هزینه ارتودنسی دندان چقدر است؟

هزینه ارتودنسی دندان چقدر است؟

قیمت ارتودنسی دندان به وسیله عوامل متعددی تعیین می ‌شود و می ‌تواند متغیر باشد. این عوامل شامل موارد زیر می ‌شوند:

  • سن بیمار: سن بیمار یکی از عوامل موثر در تعیین هزینه ارتودنسی است؛ زیرا نوجوانان و بزرگ ‌ترها نیازهای مختلفی دارند.
  • نوع مشکل بیمار: نوع مشکلات دندانی و فکی بیمار نیز تاثیرگذار بر قیمت نهایی درمان است.
  • شدت مشکل: شدت مشکل ارتودنسی نیاز به برنامه ‌های درمانی متفاوت دارد و در نتیجه هزینه متغیر است.
  • روش درمان: نوع روش ارتودنسی (مانند براکت ‌های معمولی یا شفاف) نیز بر قیمت ارتودنسی تاثیر می‌ گذارد.
  • تجربه و مهارت متخصص: تجربه و مهارت پزشک ارتودنتیست نیز در تعیین هزینه نقش مهمی ایفا می ‌کند.
  • شهر و یا محل زندگی شما: هزینه‌ها در شهرها و مناطق مختلف ممکن است متفاوت باشد.
  • مدت زمان درمان: مدت زمان انجام درمان نیز تاثیرگذار بر هزینه نهایی است.

بنابراین، قبل از شروع درمان ارتودنسی، توصیه می‌ شود با متخصص ارتودنسی مشورت کرده و جزئیات هزینه و تعرفه‌ ها را در خصوص وضعیت شخصی خود بررسی کنید.

/

پایان رپورتاژ

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر