;
coinex

عوارض خطرناک کم خوابی و خواب کوتاه را جدی بگیرید

دانشمندان در جدیدترین تحقیقات خود دریافته‌اند که خواب کوتاه می‌تواند عوارض خطرناک و جبران ناپذیری را برای سلامت افراد به همراه داشته باشد.

ایستادن تا دیروقت شب و بیدار ماندن تا ساعت 2 صبح ممکن است برای شما ناراحت کننده باشد، اما کم کم کاهش زمان خواب شبانه برای شما احتمالاً تأثیراتی دارد که متوجه آنها نیستید.

مشکلات مربوط به مقدار یا کیفیت خواب می‌تواند هزینه‌هایی داشته باشد: کمبود خواب ممکن است تأثیرات حادی روی حس واقعیت شما داشته باشد، و خواب ناکافی تأثیرات سلامتی با ماندگاری بیشتری مانند پیری زودرس پوست، خلق و خوی منفی و بیماری قلبی دارد. وقتی از کمبود خواب صحبت می‌کنیم، تصویری که ممکن است در ذهن شما به وجود بیاید، تصویر یک فرد ناراحت و با ظاهر به هم ریخته است که تنها دو ساعت خوابیده.

آنچه کمتر به صراحت مورد بحث قرار می‌گیرد، پدیده شایع خواب کوتاه است که مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC) آن را به عنوان هر چیز کمتر از هفت ساعت در شب برای بزرگسالان توصیف می‌کند. ااین موضوع حائز اهمیت است که خواب شما باید به طور قابل توجهی کمتر از این مقدار نباشد تا تأثیرات منفی بر سلامتی داشته باشد. در واقع، مضرات محدود کردن مداوم خواب ممکن است در طولانی‌مدت بیشتر از زمانی باشد که برای مثال یک شب کامل بیدار بمانید.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:


خواب کوتاه عوارضی جبران ناپذیر دارد

خواب کوتاه به نوعی ممکن است مشکلاتی شدیدتر داشته باشد زیرا افراد ممکن است احساس فوری برای تغییر این وضعیت/رفتار نکنند و به خواب کم مدت طولانی‌مدت عادت کنند.

جید وو، روانشناس و متخصص خواب با گفت:

“بعضی افراد نیازمند خواب بیشتری هستند و بعضی دیگر نیازمند کمتری هستند، بنابراین خواب کوتاه یک اصطلاح نسبی است که به نیاز خواب فرد در آن زمان وابسته است؛ به عنوان مثال، نیازهای خواب ممکن است بر اساس سن متفاوت باشد.”

سندرم خواب کم، یا SSS، نامی است که به گروه کوچکی از بزرگسالان داده می‌شود که بتوانند به طور سالم با کمتر از هفت یا هشت ساعت خواب در شب سپری کنند؛ آن هم بدون تاثیرات منفی بر سلامتی. در سال‌های اخیر، پژوهشگران درباره وجود تفاوت‌های ژنتیکی در افرادی که می‌توانند بدون هیچ تأثیر منفی ظاهری از زمان خواب توصیه شده غافل شوند، تحقیقاتی انجام داده‌اند. اما برای اکثر افراد، خواب کم یا خواب کوتاه با عوارضی همراه است که شما ممکن است آنها را نادیده بگیرید.

برخلاف کمبود خواب شدید، اگر هرشب پنج تا هفت ساعت بخوابید و آخر هفته این کمبود خواب را جبران کنید، این امکان وجود دارد که متوجه عواقب آن نشوید.

خواب کمتر از نیاز بدنتان، آن را به استرس می‌اندازد. کمبود خواب بر هورمون‌های شما تأثیر می‌گذارد و سطح کورتیزول شما را افزایش می‌دهد که تأثیر منفی بر سلامت قلبی شما دارد. به عنوان مثال، بی‌خوابی به فشار خون بالا (که اغلب به آن “مرگ خاموش” گفته می‌شود زیرا علائم خاصی ندارد) و بیماری قلبی مرتبط است.

یک پژوهش بررسی تأثیرات “خواب کم”، تقریباً 6.2 ساعت در شب، بر قند خون و مقاومت به اینسولین در زنان را بررسی کرد و ارتباط پتانسیلی بین خواب ضعیف و خطر دیابت را تثبیت کرد. این مطالعه که در مجله Diabetes Care منتشر شد، نشان داد که فقط شش هفته از خواب ناکافی یا خواب کم متوسط با حساسیت به انسولین متداخل شد، که با تنظیم قند خون ارتباط دارد.

اگر به اندازه کافی نمی‌خوابید و دلایلی مانند اولویت‌های شغلی و زندگی شما به شما اجازه نمی‌دهند برای خواب کافی وقت بگذارید، احتمالاً این را می‌دانید. اما گاهی اوقات مفید است که دقیقاً ببینید چند ساعت در طول شبانه روز به خواب می‌روید.

خواب کوتاه

علائم کم خوابی شامل خواب آلودگی در طول روز، فراموشی و تأثیرات روحی مانند عصبانیت، اضطراب هستند. علائم دیگری که نشان می‌دهد بدن شما در یک الگوی خواب کوتاه قرار گرفته است، این است که شما طولی نمی‌کشد تا به خواب بروید؛ شاید کمتر از پنج دقیقه.

شاید یکی از خطرناک‌ترین عوامل خواب کوتاه، یا کمبود خواب ملایم در طول زمان است، که ممکن است بتوانید برای مدتی آن را حفظ کنید و در نهایت بر سلامتی‌تان تأثیر بگذارد. و حس شدید خستگی ممکن است انتخاب‌های دیگری که انجام می‌دهید را متأثر کند، مانند انتخاب شام یا اینکه آیا انرژی لازم برای ورزش را دارید، که تأثیر منفی خواب ضعیف را تشدید می‌کند.

اما به همان روشی که بهبود تغذیه، تناسب اندام و سلامت اجتماعی را به عنوان بخشی از یک هدف مداوم در زندگی برای بهترین حالت پیشنهاد می‌کنیم، همیشه فضایی برای بهبود و فرصت تغییر طرز نگاه به خواب وجود دارد. اگر مطمئن نیستید از کجا باید شروع کنید، برخی راهنمایی‌ها برای کاهش استرس کلی خود را در نظر بگیرید، به مدیتیشن و ورزش در طول روز روی آورید.

Wu گفت:

“من فکر می‌کنم که افراد و نهادها دارند به اهمیت خواب برای هر جنبه از سلامت و کارکرد بدنی واقعی توجه می‌کنند؛ با توجه به اینکه افراد بیشتری درک می‌کنند که هنگامی که آرام بخوابیم “امن‌تر و بهتر عمل می‌کنیم.”

او اشاره کرد که خواب نیز با دیگر عناصر حیاتی سلامت یکسان شده است و در سال 2022 به لیست ضروری‌های سلامت قلبی انجمن قلب آمریکا اضافه شده است.

اگر دو سال گذشته را در خواب کم سپری کرده‌اید، در دو سال آینده کمی به خوابتان اضافه کنید. به طور آرام و پیوسته، بدنتان به حالت قبل باز خواهد گشت.

وو همچنین گفت: “فکر می‌کنم که بدنهای ما در این زمینه خیلی خوب عمل می‌کنند و به ما می‌گویند چه چیزهایی برایش مهم هستند.”

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد پدیده خواب کوتاه و عوارض آن بر سلامتی انسان چیست؟ نظرات خود را با ما به اشتراک گذاشته و اخبار علمی را از تکراتو دنبال کنید.

.

منبع: cnet

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر