;
coinex

کد اعتبار سنجی چیست؟ همه‌چیز در خصوص رمز یکبار مصرف

آیا می‌دانستید که بیش از 60% از حملات سایبری از طریق سرقت یا حدس رمزهای عبور انجام می‌شود؟ ازاین‌رو کدهای اعتبارسنجی و رمزهای یک‌بار مصرف (OTP) به‌عنوان یک راه‌حل قدرتمند برای مقابله با این تهدیدات در حال حاضر استفاده می‌شوند. کد اعتبار سنجی به نام رمز پویا نیز شناخته می‌شود و تقریبا همه افراد حداقل یکبار تجربه استفاده از این رمزها را داشته‌اند. در این مقاله برای پاسخ به سوال «کد اعتبار سنجی چیست» به بررسی کد اعتبارسنجی به‌عنوان ابزار امنیتی پرداختیم. درک اهمیت و نقش کلیدی OTP‌ها در حفظ امنیت شما و تجارت‌تان از اهمیت بالایی برخوردار است.

کد اعتبارسنجی؛ رمزهای عبور یک‌بار مصرف (OTP)

رمزهای عبور یک‌بار مصرف (OTP) که با نام رمزهای پویا نیز شناخته می‌شوند، نوعی ابزار امنیتی هستند. این رمزها که معمولاً به شکل پیامکی (متنی یا صوتی) ارسال می‌شوند، فقط برای یک بار ورود یا انجام تراکنش در سیستم‌های کامپیوتری، اپلیکیشن‌های مالی، پلتفرم‌های اعتباری، پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی قابل استفاده هستند. این روش از الگوریتم‌های شبه‌تصادفی یا تصادفی برای تولید کلیدهای رمزنگاری‌شده استفاده می‌کند تا دسترسی و ردیابی آن توسط هکرها را دشوارتر سازد.

به‌عنوان مثال، تلگرام که یکی از محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های ارتباطی در ایران است، برای تایید هویت کاربران خود و احراز اینکه واقعاً مالک سیم‌کارت هستند، از این روش استفاده می‌کند. اعتبارسنجی در این مورد به معنای تأیید هویت فردی است که قصد دارد وارد حساب کاربری خود شود، و درصورتی‌که این احراز هویت انجام نشود، هر فرد دیگری ممکن است به جای آن شخص وارد حساب کاربری شود.

توجه داشته باشید اگر وبسایت یا هر پلتفرم دیگر خود می‌خواهید از opt استفاده کنید، باید از خدمات وب‌سرویس پیامکی استفاده کنید. بسیاری از افراد این خدمات را با پنل پیامک اشتباه می‌گیرند؛ درصورتی‌که این دو سرویس باهم متفاوت بوده و از پنل پیامکی بیشتر برای ارسال اس‌ام‌اس‌های تبلیغاتی استفاده می‌شود.

کاربرد کد اعتبارسنجی؛ یکی از ابزارهای اصلی برقراری امنیت اطلاعات

کاربرد کد اعتبارسنجی؛ یکی از ابزارهای اصلی برقراری امنیت اطلاعات

کاربرد کد اعتبارسنجی یا OTP (One-Time Password) به‌عنوان یکی از ابزارهای اصلی در حفاظت از امنیت در محیط‌های آنلاین و دیجیتال بسیار مهم است. این کدها به صورت یکبار مصرف ایجاد می‌شوند و به کاربر ارسال می‌شوند تا هویت او را تایید کنند و به او اجازه دسترسی به سیستم‌ها یا اکانت‌های خود را بدهند. یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از رمزهای یکبار مصرف این است که از حملات مداوم هکرها در برابر قفل‌ها و اکانت‌های دیجیتالی محافظت می‌کنند. با استفاده از این رمزها، مهاجمان نمی‌توانند از مسیری که فرد صاحب حساب برای ورود امن به سیستم انتخاب کرده است، عبور کنند.

همچنین با استفاده از کد اعتبارسنجی، افرادی که از رمزهای عبور یکسان یا مشابه برای چندین سیستم استفاده می‌کنند، درصورتی‌که یکی از این سیستم‌ها توسط هکر شکسته شود برای سایر سیستم‌ها تهدیدی محسوب نخواهد شد. این به این دلیل است که هر رمز یکبار مصرف مستلزم تایید هویت فرد است، بنابراین اگر مهاجم توانایی شکستن یک قفل را داشته باشد، این امکان وجود دارد که سایر سیستم‌ها نیز تحت حملات مشابه قرار گیرند.

برای دریافت رمز یکبار مصرف، کاربران معمولاً از راه‌هایی مانند پیامک، تلفن همراه یا نرم‌افزارهای تولید رمز استفاده می‌کنند. از طرفی، پیامک به‌عنوان یکی از روش‌های اصلی دریافت رمزهای پویا بسیار ایمن و پرکاربرد است و بسیاری از سیستم‌های بانکی و امنیتی از این روش برای تراکنش‌ها و احراز هویت استفاده می‌کنند. همچنین کد اعتبارسنجی به عنوان یک CAPTCHA هم در تشخیص بین انسان و ربات در فرایندهای آنلاین مفید خواهد بود. برای دریافت قیمت پنل اس ام اس و خدمات کد اعتبارسنجی وارد می‌توانید از طریق سایت مدیانا اقدام کنید.

کاربرد وب‌سرویس پیامکی؛ ارائه سرویس OTP

یکی از کاربردهای مهم فناوری پیامک در اعتبارسنجی، استفاده از وب‌سرویس پیامک است. این وب‌سرویس برای وب‌سایت‌ها، اپلیکیشن‌ها و وب‌اپلیکیشن‌ها امکان ارسال پیامک را فراهم می‌کند. همچنین مدیران سایت‌ها با استفاده از این سرویس مدیریت ارسال پیامک‌ها را به‌طور خصوصی و از طریق سامانه پیامک کوتاه انجام می‌دهند.

نقش وب‌سرویس در راه‌اندازی OTP همچنین به شما این امکان را می‌دهد. پیامک‌های اعتبارسنجی را از طریق یک آدرس اینترنتی ارسال کنید که روشی ساده و کاربردی برای انجام این عملیات است. این روش ارسال پیامک را به سرعت بدون تاخیر به مخاطب ارائه می‌دهد. همچنین، اگر از سیستم مدیریت محتوای وردپرس و افزونه‌های ووکامرس برای وب‌سایت خود استفاده می‌کنید، افزونه‌های ارسال پیامکی به شما کمک می‌کنند تا به سادگی از سرویس OTP در وب‌سایت‌تان استفاده کنید.

جذب مخاطب به صورت غیرمستقیم با استفاده از اعتبارسنجی

اصلی‌ترین هدف از ارسال پیامک‌های اعتبارسنجی و کدهای OTP احراز هویت و تایید اصالت کاربران است. اما این ابزار قدرتمند برای مالکان کسب‌وکارها و سایت‌ها امکانات جانبی مهمی را نیز فراهم می‌کند. افرادی که برای دسترسی به خدمات، درگاه‌ها و سامانه‌های وب از این کدها استفاده می‌کنند، پتانسیل بالایی برای جلب مشتریان ایجاد می کنند.

به‌عنوان مالک یک کسب‌وکار، پیامک‌های اعتبارسنجی به شما این امکان را می‌دهد که بدون هزینه اضافی و با رعایت حریم شخصی مخاطبان، به پایگاه داده گرانبهای شماره‌های تماس مشتریان خود دسترسی داشته باشید. سپس در فواصل زمانی مناسب و با استفاده از پنل پیامکی، تخفیف‌ها و پیشنهادات ویژه را به آن‌ها ارسال خواهید کرد و ارتباط نزدیک‌تری با آنان برقرار می‌کنید. به عنوان مثال، با ثبت کد اعتبارسنجی هنگام ورود کاربر به اپلیکیشن یا سایت، می‌توان به او یک پیامک حاوی کد تخفیف ارسال کرد تا انگیزه او برای خرید افزایش یابد و یا تمدید اشتراک را به او یادآوری کرد.

استفاده از وب‌سرویس پیامکی مدیانا برای اعتبارسنجی کاربران

استفاده از وب‌سرویس پیامکی مدیانا برای اعتبارسنجی کاربران

در این مقاله با بررسی کدهای اعتبارسنجی و رمزهای یک‌بار مصرف از جنبه‌های مختلف به سوال «کد اعتبار سنجی چیست» پاسخ دادیم. استفاده از OTP‌ها فقط یک راه‌حل امنیتی نیست، بلکه یک استراتژی کلیدی برای حفظ اعتبار و اطمینان مشتریان در فضای آنلاین است. با افزایش تهدیدات سایبری، لزوم به‌کارگیری این روش‌ها بیش از پیش احساس می‌شود. این رمزها نه‌تنها یک لایه اضافی امنیتی ایجاد می‌کنند، بلکه به‌عنوان یک ابزار تعاملی برای تقویت روابط با مشتریان نیز عمل خواهند کرد.

برای استفاده از کدهای اعتبارسنجی در پلتفرم‌های آنلاین خود می‌توانید از وب‌سرویس پیامک مدیانا استفاده کنید. این سرویس توانایی ارسال پیامک به کلیه کاربران، حتی افرادی که تنظیمات دریافت پیامک تبلیغاتی را غیرفعال کرده‌اند را دارد. برای مشاهده خدمات پیامکی مدیانا و تعرفه‌های آن‌ها وارد وبسایت این مجموعه (mediana.ir) شوید.

/

پایان رپورتاژ

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر