;
coinex

بررسی نقاط قوت و محدودیت ساندویچ پانل

امروزه ساندویچ پانل با ویژگی‌های منحصر به فرد خود یک جایگزین ایمن و مقرون‌به‌صرفه در مقایسه با مصالح سنتی می‌باشد. این متریال پیش ساخته عایقی سبک بوده که به دلیل نصب آسان و صرف انرژی انسانی کمتر، مدت زمان کوتاهی برای اجرا نیاز خواهد داشت. پانل‌های ساندویچی کاربردهای مختلفی دارند و در سازه‌هایی با کاربری‌های متفاوت جهت پوشش دیوار و سقف جداره‌های خارجی و داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ساختار ساندویچ پانل

از ابتدای قرن بیستم میلادی متریالی جدید به صنعت ساختمان وارد شد که تحولی بزرگ در حوزه ساخت و ساز به وجود آورد. ساختار این مصالح به شکل لایه‌ای است و همین نوع ساخت سبب شده تا امکانات مختلفی در اختیار معماران قرار گیرد. طراحی ساندویچ پانل شاید پیچیده به نظر نرسد؛ ولی به علت بازدهی بالای خود مورد توجه سازندگان مختلفی قرار گرفته‌ است.

تمامی انواع پانل ساندویچی شامل یک عنصر مرکزی از جنس فوم‌های عایقی همچون پلی اورتان، پلی استایرن و پشم سنگ در کنار دو لایه جانبی در طرفین آن از جنس ورق‌هایی فلزی مانند آلومینیوم، آلوزینک و گالوانیزه تشکیل شده است. این ساختار کامپوزیتی بارزترین تفاوت میان پانل‌ها و مصالح ساختمانی به حساب می‌آید و علاوه‌بر تولید ساندویچ پنل در صنایع و محصولات دیگر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاربرد ساندویچ پنل

به طور کلی ساندویچ پانل به دو دسته سقفی و دیواری تقسیم می‌شود که جهت پوشش دیوارها و سقف ساختمان‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. این مصالح نوین به دلیل مزایای متعددی که ارائه می‌دهند توجه فعالین حوزه ساخت و ساز را به خود معطوف ساخته‌ و در ساختمان‌های متعدد با کاربری متفاوت به کار می‌روند. از مهم‌ترین سازه‌هایی که ساندویچ پنل در ساخت آن‌ها کاربرد بالایی دارد می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • انواع سوله و سازه صنعتی
  • ساختمان‌های ویلایی
  • پروژه‌های انبوه‌سازی مسکن
  • میادین تره‌بار
  • آشیانه هواپیما
  • کانتینر و کانکس
  • اتاق‌های ایزوله
  • استادیوم‌های ورزشی

نقات قوت ساندویچ پانل‌ها

نقات قوت ساندویچ پانل‌ها

مزایا و ویژگی‌های مختلف این متریال پیش ساخته در مقایسه با سایر مصالح سنتی محدود به یک یا دو مورد نیست. همین موضوع سبب شده تا از ساندویچ پنل دیواری و سقفی در پوشش سازه‌های متعدد استفاده گردد. از مزایا و نقاط قوت این مصالح می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

عایق بندی حرارتی

تقریبا تمامی ساندویچ پانل‌ها یک محافظ خوب در مقابل نوسانات دمایی شناخته می‌شوند و استفاده از آن‌ها این امکان را فراهم می‌کند تا پس از تغییر فصل، دمای داخلی حفظ شده و یک تعادل بین محیط بیرون و درون سازه به وجود آید. ساختار این مصالح به‌گونه‌ای طراحی شده که تبادل حرارت را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

همین امر باعث شده تا هزینه‌های جانبی مربوط به سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی نیز کاهش چشمگیری داشته باشد. اهمیت عایق بندی حرارتی زمانی خواهد بود که کاربری سازه مربوط به نگهداری مواد غذایی، مواد شیمیایی، دارویی و… باشد. لازم به ذکر است که ساندویچ پانل عایق حرارتی طول عمر بالایی داشته و بافت مستحکم و در عین حال سبکی ارائه می‌دهد.

ساندویچ پنل مقاوم به خوردگی

به دلیل مقاومت زیادی که نوع ورق استفاده شده در ساندویچ پانل ارائه می‌دهد موجب افزایش دوام سازه در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی خواهند شد. از پنل‌های مقاوم به خوردگی بیشتر در مناطق دارای آب و هوای مرطوب یا محیط‌های صنعتی استفاده می‌شود تا بازدهی سازه و اجزا به میزان قابل توجهی بالا رود.

در استفاده از این مصالح معمولا ورق‌های آلوزینک به کار می‌روند؛ چراکه علاوه‌بر قابلیت‌های ورق آلومینیوم، انعطاف پذیری بالایی را نیز ارائه می‌دهد به‌طوری که برخلاف ورق گالوانیزه در مقابل ضربه یا فشار مزایای خود را از دست نمی‌دهد. همچنین در لایه درونی ساندویچ پنل نیز از فوم پلی اورتان استفاده خواهند کرد که یکی از قابلیت‌های آن مقاومت در برابر نفوذ آب است. از قابلیت‌های مربوط به این متریال می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • مقاوم در برابر اکسایش
  • ضخامت بالای ورقه‌ها
  • قیمت مناسب
  • قابلیت آنتی باکتریال
  • امکان تولید در رنگ‌ها و طرح‌های مختلف

ساندویچ پانل نسوز

ساندویچ پانل نسوز

یکی دیگر از نقاط قوت مربوط به پانل‌های ساندویچی، ایمن کردن سازه در برابر آتش سوزی می‌باشد. در تمامی ساختمان‌ها قابلیت مقاومت در برابر شعله‌های آتش اهمیت بالایی داشته؛ ولی این مورد در برخی سازه‌ها همچون سوله‌های صنعتی، انبارها، کارخانه‌ها، بیمارستان‌ها و… نیازمند توجه بیشتری است. احداث یک ساختمان کاملا نسوز هزینه بالایی را بر دوش کارفرما خواهد گذاشت؛ همین امر سبب شده تا استفاده از ساندویچ پنل مقاوم در برابر حریق کاربرد بالایی میان سازندگان یابد.

بخش عمده مقاومت در برابر شعله‌های آتش را فوم به کار رفته در پنل بر عهده دارد؛ به همین دلیل انتخاب یک عایق مناسب برای این لایه اهمیت زیادی دارد. معمولا دو نوع پانل برای این منظور مورد استفاده قرار می‌گیرد که میزان مقاومت فوم به کاررفته در آن در آتش سوزی به دو دسته زیر تقسیم می‌شود:

  • نسوز
  • کندسوز

ساختار به کار رفته در دو پنل گفته شده کاملا مشابه یکدیگر بوده؛ ولی تفاوت میان این دو متریال به فوم لایه میانی آن‌ها برمی‌گردد. برای مثال فوم پلی اورتان به عنوان عایق کندسوز شناخته می‌شود و فوم پشم سنگ کاملا در برابر آتش مقاوم بوده و از آن تحت عنوان عایق نسوز یا ضد حریق یاد می‌شود. کارشناسان توصیه می‌کنند در پروژه‌هایی که خطر بالقوه آتش سوزی در آن‌ها بالا خواهد بود از پنل ساندویچی پشم سنگ یا پلی یورتان به جای مصالح سنتی به کار رود.

ساندویچ پانل عایق صدا

از دیگر نقاط قوت ساندویچ پانل‌ها که سبب شده در مقابل سایر مصالح صنعت ساختمان‌سازی ارجحیت داشته باشد، عایق بندی صوتی سازه می‌باشد. این مصالح که تحت عنوان ساندویچ پنل آکوستیک شناخته می‌شوند، در سازه‌هایی همچون استودیوها، آمفی تئاترها، سالن‌های سینما، سالن‌های ضبط صدا، سوله‌های صنعتی و… که به حداقل رساندن نفوذ صدا اهمیت زیادی دارد کاربرد دارند.

محدودیت‌های استفاده از ساندویچ پنل

استفاده از این مصالح مدرن در کنار تمامی مزایا و ویژگی‌های منحصربه‌فردی که ارائه می‌دهد، معایب و محدودیت‌هایی را نیز شامل می‌شوند. معایب این مصالح در مقایسه با ویژگی‌های مثبت مربوط به آن‌ها اندک و قابل چشم پوشی است به طوری که می‌توانید با انتخاب یک شرکت مناسب جهت سفارش ساندویچ پانل موردنظرتان این معایب را به شکل قابل توجهی کاهش دهید. برخی از معایب مربوط به پانل‌های ساندویچی عبارت است از:

  • ضریب انتقال حرارت ساندویچ پنل‌هایی که از جنس پشم معدنی هستند بالا می ‌باشد.
  • امکان جدا شدن فوم از ورق در پنل‌های PUR و PIR به دلیل ایجاد تفاوت بین هوای درونی و بیرونی وجود دارد.
  • پنل‌های تولید شده با پشم شیشه برای اجرا نیاز به تخصص بالایی دارند که این مورد هزینه‌های مربوط به نصب را افزایش خواهد داد.

تهیه ساندویچ پانل باکیفیت از ماموت

استفاده از ساندویچ پانل ماموت نه تنها کار نصابان و پیمانکاران را در زمان احداث سازه آسان خواهد کرد، بلکه کیفیت فضای داخلی ساختمان‌ها را نیز جهت آسایش افراد افزایش می‌دهد. شما می‌توانید پانل ساندویچی موردنظرتان را از شرکت ماموت تهیه نمایید تا از کیفیت بالای متریال به‌کار رفته در آن و همچنین اجرای درست مصالح توسط نصابان مطمئن شوید. شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت محصول موردنظر خود با کارشناسان این مجموعه از طریق شماره‌های درج شده در وبسایت ارتباط برقرار نمایید.

/

پایان رپورتاژ

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر