;
coinex

ارائه یک میلیون و ۲۰۰ پورت فیبرنوری تا ۴ سال آینده

به گزارش تریبون نیوز نمایشگاه مخابرات، فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال یا تلکام، فرصت مناسبی برای گفت‌وگو با مدیران کسب‌وکارهای دولتی و خصوصی فعال در این حوزه‌هاست. شرکت مخابرات ایران امسال حضور گسترده‌ای در نمایشگاه تلکام داشت و به بهانه این موضوع،  با سید علی ملک‌جعفریان رئیس مخابرات منطقه تهران گفت‌وگو کردیم و نظرش را در خصوص آینده صنعت ICT و دستاوردهای شرکت مخابرات در پایتخت جویا شدیم.

آقای ملک‌جعفریان،‌ نمایشگاه تلکام ۲۰۲۳ را چطور دیده‌اید؟

من قریب به شش سال است که مدیر مخابرات استان تهران هستم و به این باور رسیده‌ام که شرکت‌ها به فضایی برای متمرکز شدن و ارائه محصولات و خدمات‌شان نیاز دارند. ما تقریباً بعد از کرونا نمایشگاه تخصصی‌ زیادی در حوزه تلکام نداشته‌ایم و این نمایشگاه پس از چند سال برگزار شده و خانواده شرکت مخابرات هم به این نمایشگاه آمده‌اند تا فعالیت‌هایشان را به مشتریان نشان دهند.

یکی از دلایل اهمیت تلکام امسال این است که شرکت‌ها در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و ابزار و تجهیزاتی که خلق کرده‌اند یا نمایندگی دارند را به متقاضیان خود عرضه می‌کنند. آگاهی‌رسانی نسبت به تحولات شرکت‌ها از مهم‌ترین دلایلی است که تلکام و نمایشگاه‌های مشابه راه‌اندازی می‌شوند.

اسم این نمایشگاه تلکام است چون در دورانی زندگی می‌کنیم که فناوری اطلاعات با ابعاد مختلف زندگی روزمره‌مان عجین شده است و فناوری اطلاعات بدون تلکام معنایی ندارد. در واقع،‌ فناوری اطلاعات زمانی معنا می‌یابد که بتوانیم خدمات را کاربردی کنیم، به‌اشتراک‌ بگذاریم و اطلاعات را متمرکز نگاه داریم.
زیرساخت ICT در مخابرات وجود دارد و سعی داریم در زمینه فیبرنوری تاثیرگذار باشیم. با توجه به طرح نجما مخابرات که سال گذشته کلید خورده، به دنبال آن هستیم که یک میلیون و دویست هزار پورت فیبرنوری را به مردم ارائه کنیم. تلاش ما این است که فرهنگ جایگزینی فیبرنوری به جای مس را جا بیندازیم و در آینده نزدیک ارتباطات لازم برای به‌اشتراک گذاری داده‌ها با زیرساخت‌های مناسب برقرار شود.

به نظر شما تلکام امسال نسبت به سال‌های گذشته چه تغییراتی کرده است؟

مخابرات امسال نسبت به سال‌های گذشته پرشورتر آمده است و از آن‌جا که امسال شرکت مخابرات به‌صورت گروهی در تلکام حضور داشته، هماهنگی‌ شعبه‌های مختلف شرکت مخابرات قابل مشاهده است. این هماهنگی بین گروه‌های مخابرات ارزشمند است و مخاطبان متوجه تنوع محصولات ارائه‌شده در شرکت مخابرات ایران خواهند شد؛ مثلاً وقتی ما در مخابرات استان تهران FTTH ارائه می‌کنیم، مخابرات شهید قندی فیبر تولید می‌کند و مخابرات مناطق دیگر هم خدمات ابری ارائه می‌کنند یا محصولات دیگری دارند.

شرکت‌های زیرمجموعه مخابرات مثل شسکام و ژرف‌نگر هم ما را در راه توسعه محصولات و خدمات‌مان همراهی می‌کنند. امسال با توجه به شرایط مالی سخت و افزایش قیمت دلار، حضور در نمایشگاه تلکام دشوار بود ولی ما در مخابرات و دیگر شرکت‌های زیر مجموعه‌مان پر شورتر حضور داشتیم تا دستاوردهای چند سال اخیر را با کاربران به‌اشتراک بگذاریم.

شما چه محصول یا خدماتی را به نمایشگاه امسال آورده‌اید؟

اگر بحث‌های دیجیتال در جامعه مطرح می‌شود، نه تنها مخابرات بلکه همه شرکت‌های فعال در این زمینه باید جوری ارائه خدمات کنند که کاربران در اسرع وقت و غیرحضوری به خواسته‌هایشان برسند. دیجیتال یعنی به مخاطبان نزدیک شوید و تلکام که ترکیب شده فناوری اطلاعات و ارتباطات است نیاز به ارتباطات پرسرعت دارد برای همین ما در مخابرات استان تهران تمرکزمان را روی فیبرنوری گذاشته‌ایم.

در نمایشگاه خانه هوشمندی را شبیه‌سازی کرده‌ایم و تجربه سرعت بالا برای بازی‌های آنلاین را با تماشاگران تلکام به‌اشتراک گذاشته‌ایم. همان‌طور که می‌دانید درآمدزایی برای بسیاری از گیمرها اهمیت دارد و آن‌ها برای کسب‌ درآمد از بازی‌ها به اینترنت پرسرعت نیاز دارند. مس محدودیت دارد ولی
فیبر نامحدود است و سرعت را افزایش می‌دهد. به همین خاطر هم هست که تمرکز ما روی گسترش فیبرنوری مخابرات است.

آماری از مشتریان فیبرنوری در تهران ارائه می‌کنید؟

ما در حال حاضر ۱۲۰ هزار مشتری فیبرنوری داریم که امیدواریم تا سال آینده این عدد به ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار برسد. ارائه‌ خدمات‌مان در این زمینه در حال افزایش است.

با توجه به گستردگی تهران، مخابرات استان به کدام مناطق بیشتر خدمات‌‌رسانی انجام می‌دهد؟

ما تلاش داریم به تمام مناطق تهران، خدمات فیبرنوری را ارائه کنیم. شرکت‌های زیرمجموعه‌ای داریم که در حال حاضر تعدادشان به ۱۱ شرکت رسیده است. تمام این شرکت‌ها شناسنامه دارند و هر کسی که متقاضی دریافت خدمات فیبرنوری است می‌تواند درخواستش را در ۲۰۲۰ یا ۲۰۲۱ ثبت کند. در صورتی که امکانات ارائه خدمات وجود داشته باشد، یک هفته‌ای و در صورت عدم‌امکانات یک‌ماهه به مشتریان خدمات‌رسانی خواهیم کرد. شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات ما نیز یک لیست قیمت دارند که ما خودمان آن را مصوب کرده‌ایم.

فکر می‌کنید نمایشگاه‌هایی مانند تلکام چطور می‌توانند پیوندی میان کسب‌وکارهای دولتی و استارتاپ‌ها ایجاد کنند؟

در نمایشگاه صاحب‌نظران سازمان‌ها وجود دارند و نمایشگاه‌ها فرصت مناسبی برای به چالش کشیده شدن سازمان‌ها و مدیران است چون در زمانی غیر از نمایشگاه همه درگیر سازمان و دغدغه‌های آن هستند. در نمایشگاه‌ها می‌توان نیازمندی‌ها را مطرح کرد. در واقع، نمایشگاه فرصتی برای کنار آمدن و تفاهم‌ با سازمان‌های کوچک و بزرگ است.

مخابرات استان تهران چه چالش‌هایی را در مسیر توسعه و پیشرفت دارد؟

متاسفانه شهرداری‌ها،‌ ICT را به‌عنوان منبع درآمدی نگاه می‌کنند و هزینه‌ها را افزایش می‌دهند.
اگر شهرداری‌ها به دنبال شهر هوشمند هستند باید ICT را جدی بگیرند. هزینه بالای شهرداری‌ها آسیب‌زاست. این افزایش هزینه‌ها نه تنها به شرکت مخابرات و اپراتورها بلکه به خود شهرداری‌ها هم آسیب می‌زند.

به نظر شما صنعت تلکام چه آینده‌ای دارد؟

آینده مساوی با فیبرنوری است و نسبت به آینده تلکام امیدوار هستم. براساس صحبت‌ها و تفاهم‌نامه‌هایی که با دولت امضا شده است فکر می‌کنم به زودی شاهد اتفاقات خوبی در این صنعت هستیم.

/

پایان رپورتاژ

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر