coinex
راهنمای خرید تکراتو

کمبود ویتامین D و افسردگی احتمال ابتلا به بیماری زوال عقل را افزایش می‌دهند

آمارهای سال 2022 نشان می‌دهند تقریباً 70 هزار نفر در انگلستان با بیماری زوال عقل زندگی می‌کنند. اغلب افراد فکر می‌کنند که عوامل ژنتیکی تنها عامل مؤثر در ابتلا به این بیماری هستند، اما پژوهش‌ها  نشان می‌دهند که این دیدگاه کاملاً صحیح نیست و عوامل دیگری مانند کمبود ویتامین D، افسردگی و دیابت نیز خطر ابتلا به این بیماری افزایش می‌دهد.

تحقیقات این مطالعه نشان می‌دهد که شناسایی عواملی که ممکن است فرآیند ابتلا به این بیماری را تشدید کنند، می‌تواند کمک کننده‌ باشد. به عنوان نمونه، برخی از عوامل از جمله سوء مصرف الکل، سکته مغزی، انزوای اجتماعی، و اختلال در شنوایی به‌طور مستقیم با افزایش احتمال ابتلا به زوال عقل در ارتباط هستند.

بیشتر بخوانید: یک استارتاپ ایرانی موفق به ساخت ارتودنسی‌ های شفاف شد

ویژگی بارز زوال عقل، علاوه بر از دست رفتن حافظه، تغییر در رفتار و گم شدن در مکان‌های آشنا نیز به چشم می‌خورد. پروفسور “دیوید لیولین”، یکی از نویسندگان این تحقیق، اشاره می‌کند: “این تحقیق که توسط تیم دانشمندان بریتانیایی و هلندیانجام شده است، به عنوان بزرگترین و مفصل‌ترین مطالعه در زمینه خود شناخته می‌شود.”

در این تحقیق، اطلاعات بیش از 350 هزار فرد با سن کمتر از 65 سال از سراسر بریتانیا مورد ارزیابی قرار گرفته است. پروفسور لیولین اظهار می‌کند که هنوز موارد زیادی برای بررسی در این زمینه باقی مانده، اما این تحقیق به‌طور معناداری ما را به سوی شناخت بهتر این پدیده هدایت می‌نماید.

دکتر «استوی هندریکس»، پژوهشگر دانشگاه ماستریخت هلند، که نتیجه‌ تحقیقات او و هم تیمی‌هایش در مجله‌ی  Jama Neurology منتشر شده،  با تأکید بر جدیت بررسی زوال عقل در دوران جوانی، اظهار می‌کند که این مسئله از اهمیت بسیاری برخوردار است. زیرا افراد مبتلا به این بیماری معمولاً هنوز مشغول به انجام فعالیت‌های روزمره‌ی خود هستند و با مسائل مرتبط با خانواده و فرزندان خود مواجه می‌شوند. وی ادامه می‌دهد که با قبول اینکه عامل ژنتیکی تنها دلیل ابتلای به این بیماری خطرناک است ما را از تحقیق درباره‌ی عوامل دیگر بازمی‌دارد.

بیشتر بخوانید:  

نظر شما درباره‌ی بیماری زوال عقل چیست؟ شما تجربه زندگی با چنین افرادی را داشته‌اید؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو به اشتراک بگذارید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر