;
coinex

فضاپیمای نظامی X-37B آمریکا به فضا فرستاده شد

در روز پنجشنبه، ۲۸ دسامبر، راکت فالکون هوی اسپیس ایکس با موفقیت به فضا بازگشت، این اتفاق در ساعات اولیه روز جمعه به وقت ایران رخ داد. هدف این ماموریت، قرار دادن فضاپیمای نظامی X-37B آمریکا در مدار زمین برای اجرای یک مأموریت تحقیقاتی بود. این برنامه، هفتمین باری است که پهپاد فضایی X-37B به مأموریت خود ادامه می‌دهد و در طول این مدت، این فضاپیما به تحقیقات و آزمایشات مختلف در فضاپیمایی اختصاصی می‌پردازد.

پس از چند هفته تأخیر، راکت فالکون هوی با موفقیت محموله نظامی خود را از مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا به فضا انداخت. اگرچه اسپیس ایکس این پرتاب را به‌طور مستقیم از وب‌سایت خود منتشر کرد اما اطلاعات دقیق درباره ماهیت مأموریت این پهپاد بدون سرنشین هنوز معلوم نیست.

بیشتر بخوانید: موشک فالکون 9 اسپیس ایکس با حمل 23 ماهواره استارلینک رکوردشکنی کرد

طبق اطلاعیه که وب سایت اسپیس ایکس منتشر کرده، پنتاگون به مأموریت جدید فضاپیمای نظامی خود نام USSF-52 را اختصاص داده است. پنتاگون اعلام کرده بود که هفتمین مأموریت فضاپیمای نظامی X-37B آمریکا شامل چندین آزمایش نوآورانه و انقلابی خواهد بود. به گفته رسمی نیروی هوایی آمریکا، این آزمایش‌ها از جمله بهره‌برداری از هواپیمای فضایی قابل استفاده مجدد در رژیم‌های مداری جدید، امتحان فناوری‌های آینده در حوزه آگاهی دامنه‌ای فضایی و بررسی تأثیر تابش‌های فضایی بر مواد تولید شده توسط ناسا را شامل می‌شود.

محموله نظامی فالکون هوی، فضاپیمای X-37B ، یک پهپاد فضایی به اندازه یک اتوبوس کوچک است که ظاهرش شباهت چشمگیری به شاتل‌های فضایی با سرنشین دارد. این پهپاد در مأموریت‌های گذشته خود آزمایش‌های متعددی را برای ناسا انجام داده است که در آنها تأثیر تابش‌های فضایی بر روی مواد و دانه‌های گیاهان مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

فضاپیمای نظامی X-37B آمریکا که از ابتدای دهه ۲۰۱۰ آغاز به کار کرده، یک وسیله نقلیه آزمایشی مداری بوده که توسط اتحاد پرتاب و راه‌اندازی آمریکا (ULA) برای نیروی هوایی طراحی و ساخته شده است. این فضاپیما ابعادی به طول نه متر و عرض چهار و نیم متر دارد و انرژی لازم برای عملکرد آن از طریق پنل‌های خورشیدی تامین می‌شود. X-37B پنج بار با راکت اطلس 5 اتحاد پرتاب و راه‌اندازی و یک بار با راکت فالکون 9 اسپیس ایکس به مأموریت‌های خود در فضا پرداخته است.

دو هفته پس از پرتاب فالکون هوی، چین هواپیمای فضایی مخفی‌اش را به نام شن‌لونگ به مدار فرستاد. منابع دولتی چین اعلام کرده بودند که این فضاپیما برای “یک بازه زمانی” در مدار باقی خواهد ماند. طبق گزارش‌های این منابع، شن‌لونگ قصد دارد فناوری‌های قابل استفاده مجدد را مورد بررسی قرار داده و آزمایش‌های علمی اجرا کند. نتایج این مأموریت به عنوان پشتیبانی فنی برای کاربردهای صلح‌آمیز از فضا خدمت خواهند کرد.

بیشتر بخوانید:

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر