;
coinex

دولت به اعطای بنزین سهمیه ای از ابتدای خرداد سال آینده ملزم شد؛ هر نفر 15 لیتر

درجریان بررسی لایحه بودجه 1403، مرکز پژوهش‌های مجلس پیشنهاد کرد که از اول خرداد سال آینده در صورت نداشتن خودرو به ازای هر نفر از اعضای خانواده، 15 لیتر بنزین به سرپرست خانوار تعلق گیرد. از قرار معلوم این بنزین سهمیه ای از طریق حذف سهمیه خانوارهایی که مالک سه خودرو یا بیشتر هستند تامین خواهد شد.

به این‌ترتیب تبادل بنزین سهمیه‌ ای در یک بازار ممکن خواهد شد. در این حکم بر اینکه دولت حق هرگونه افزایش قیمت بنزین را ندارد تاکید شده است. از دیدگاه مرکز پژوهش‌های مجلس این اقدام باعث می‌شود تا اهداف عدالت در توزیع یارانه‌ها، تحقق پیدا کند و موجب مدیریت مصرف و همچنین پیشگیری از قاچاق بنزین شود.

طبق آمارها در حال حاضر مصرف روزانه بنزین از 115 میلیون لیتر گذشته و انتظار می‌رود تا پایان سال ناترازی بنزین در ایران به 15 میلیون لیتر برسد.

بیشتر بخوانید: بلیت مترو و اتوبوس یک هفته رایگان شد؛ خدمات رایگان به مناسبت روز زن

این مرکز در جریان بررسی لایحه بودجه 1403 از نحوه تخصیص منابع سازمان هدفمندی یارانه‌ها انتقاد کرد و به ضرورت به‌کارگیری سیاست‌های غیر قیمتی درباره‌های حامل‌های انرژی اشاره کرد و بدین ترتیب پیشنهاد بنزین سهمیه‌ای که قابل معامله باشد را مطرح کرد. به باور این نهاد دخل و خرج سازمان هدفمندی یارانه‌ها دچار مشکلاتی است که لایحه بودجه 1403 نه تنها این چالش‌ها را حل نکرده بلکه به نقطه ضعف‌های آن اضافه کرده است.

به همین دلیل دریافتی و پرداختی‌های سازمان هدفمندی یارانه‌ها همچنان خارج شمول منابع عمومی بودجه در جریان است و اعلام نشدن جزئیات منابع و مصارف قانونی هدفمندی یارانه‌ها، اجازه بررسی و تحلیل دقیق را نمی‌دهد.

بنزین سهمیه ای
بنزین سهمیه ای

در ارزیابی جدیدترین لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، بازوی پژوهشی مجلس اظهار کرده است که بخش مرتبط با هدفمندی یارانه‌ها، علاوه بر نقدهای گذشته، با مشکلات جدیدی روبرو شده است. این نهاد کارشناسی مجلس، بر اساس این ارزیابی، به تبصره ۸ این لایحه رای مثبت نمی‌دهد. مرکز پژوهش‌ها با تأکید بر ضرورت مدیریت مصرف بنزین و نکات دیگر، پیشنهاد می‌کند که سهمیه قابل‌معامله بنزین به سرپرستان خانوار اختصاص یابد. با توجه به عدم دستیابی به اهداف عدالت در توزیع یارانه‌ها، بازوی پژوهشی مجلس تأکید دارد که با استفاده از سیاست‌های غیرقیمتی و اصلاح شیوه توزیع یارانه بنزین، به مدیریت مصرف و پیشگیری از قاچاق پرداخته شود.

در این پیشنهاد اصلاحی، تا ابتدای خردادماه ۱۴۰۳، دولت ملزم خواهد بود که به سرپرستان خانوارهای بدون خودرو، به ازای هر نفر، ۱۵ لیتر بنزین را اختصاص دهد. منابع این بنزین از حذف سهمیه خانوارهای دارای ۳ خودرو و بیشتر تأمین خواهد شد و این بنزین قابل مبادله نیز خواهد بود. در این تدابیر، هیچ افزایشی در نرخ‌های سهمیه‌ای بنزین اتفاق نخواهد افتاد. طبق این پیشنهاد، دولت مکلف است تا سقف دو خودروی سواری در خانوارهای دارای خودرو و همچنین سهمیه‌های مرتبط با خودروهای عمومی، وانت‌ها و موتورسیکلت‌ها را حفظ کند. پیشتر برخی کارشناسان و نمایندگان مجلس نیز اشاره به این طرح کرده بودند و وزیر اقتصاد در سابقهٔ خود درباره این موضوع بحث کرده بود.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ی بنزین سهمیه ای چیست؟  لطفاً نقطه نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر