;
coinex

چرا پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی درست از آب در نمی‌آید

روز گذشته سازمان هواشناسی اعلام کرد که تهران سه‌شنبه یخبندان می‌شود. اما این موضوع نه تنها عملی نشد بلکه دمای هوا بیشتر هم شد.

چندوقتی است که پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی درست از آب در نمی‌آید. عصر دیروز اعلام شده بود که تهران در سه‌شنبه شب با یخبندان مواجه می‌شود؛ اما شب گذشته دمای هوا تا فقط ۵ درجه سانتی‌گراد پایین آمد و نه کمتر از آن. که موضوع دقیقا خلاف پیش‌بینی سازمان هواشناسی بود.

بیشتر بخوانید: بسته‌های جدید اینترنتی با قیمت جدید عرضه خواهند شد

بامداد امروز هم دمای هوای پایتخت همچنان بالا بود و حتی تا حدودی سرمای کمتری نسبت به روزهای قبل داشت. در حال حاضر هم اداره هواشناسی تهران دمای هوا را ۱۰ درجه سانتی‌گراد اعلام می‌کند که در واقع تا دمای صفر درجه و پیش‌بینی سازمان هواشناسی که بروز یخبندان بود فاصله زیادی دارد.

به نظر می‌رسد برخی عوامل در این پیش‌بینی‌های غلط موثر است.با توجه به اینکه رفتارهای جوی بر اساس معادلات پیچیده ریاضی و کاملا غیرخطی است بنابراین شناخت کامل جو با درصد بالا، هنوز مقدور نیست و در مواردی پیش‌بینی‌ها درست از آب درنمی‌آید. از نظر امکانات فناوری نیز در حد قابل قبولی برای شناخت رفتارهای پیچیده جو در اختیار نداریم.

به علاوه باید بدانید که ایران هنوز برای پیش بینی وضعیت هوا از مدل‌های کشورهای فرانسه، آلمان، انگلستان و ژاپن استفاده می‌کند.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر