coinex
راهنمای خرید تکراتو

آیا عشق عقل را زائل می‌کند؟

آیا به راستی عشق باعث زوال عقل می‌شود. آنطور که در داستان‌ها و اساطیر از گذشته تاکنون خوانده‌ایم، این اتفاق ممکن است. دانشمندان دریافته‌اند که فرد عاشق زمانی که با معشوق مواجه می‌شود روند رفتاری او تغییر می‌کند.

این سوال که عشق چه تاثیری بر مغز می‌گذارد که روند عادی آن را مختل می‌کند سوالی است که ذهن انسان‌های بی شماری را درگیر می‌کند. دکتر فیل کاوانا، از دانشگاه کانبرا و دانشگاه استرالیای جنوبی، نظر سنجی طراحی کرده‌اند و از 1556 جوان که ادعا می‌کردند عاشق شده‌اند خواستند تا در این نظرسنجی شرکت کنند. این نظر سنجی با هدف بررسی عواطف و ارزیابی شریک عاطفی طراحی شده بود.

بیشتر بخوانید:  خط‌های سفید ناخن نشان از کدام بیماری دارد

عشق باعث زوال عقل می‌شود

مرحله بعدی این مطالعات به بررسی میزان احساسات در زمان اولیه وقوع عشق می‌پرداخت. این بخش 812 نفر از شرکت‌کنندگان را شامل شد زیرا آنها اعلام کرده رابطه عاشقانه آنها تنها دو سال عمر داشت.

دانشمندان قصد داشتند با انجام این آزمایش دریابند که ارتباطی بین سیستم فعال‌سازی رفتاری (BAS) و ایجاد یک عشق آتشین وجود دارد یا نه. سیستم فعال‌سازی رفتاری همان مکانیسم فعال در ذهن و بدن است که موجب انجام کارهایی می‌شود که با پاداش همراه است.

نتیجه این نظرسنجی مشخص کرد که اکثر انسان‌ها در زمان عاشقی با عملکرد متفاوتی از مغز خود مواجه می‌شوند که باعث توقف موقت افکار و تمرکز کامل در معشوق می‌شود. دکتر کاوانا دلیل این اتفاق را هجوم هورمون‌ها اعلام کرده است.

او توضیح داد: «ما نقشی را که اکسی‌توسین (Oxytocin) در عشق رمانتیک ایفا می‌کند، می‌دانیم، زیرا هنگامی که با عزیزانمان تعامل می‌کنیم، این هورمون در سراسر سیستم عصبی و جریان خون ما در گردش است. با این حال، عزیزان زمانی برای ما اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کنند که پای ترکیب اکسی‌توسین با دوپامین به میان می‌آید، ترکیبی شیمیایی که مغز ما در طول دوران عاشقی آزاد می‌کند.»

دکتر کاوانا خاطرنشان می‌کند: «اساسا عشق مسیرهای مرتبط با احساسات مثبت را در مغز فعال می‌کند.»

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ی عشق چیست؟ لطفا دیدگاه خود را در بخش کامنت با تکراتو در میان بگذارید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر