;
coinex

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان: توسعه هوش مصنوعی مغز را کوچک می‌کند

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان می‌گوید توسعه هوش مصنوعی باعث کمتر فکر کردن انسان‌ها و در نهایت به کوچک شدن مغز منجر خواهد شد.

روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان در در مراسم معرفی برگزیدگان جشنواره مصنوعی و آینده پژوهش حضور پیدا کرد . او در سخنانش با اشاره به اینکه هوش مصنوعی تاثیر مستقی بر قدرت تفکر و کارکرد ذهن انسان‌ها دارد بیان کرد هوش مصنوعی مغز را کوچک می‌کند و این امری اجتناب‌ناپذیر است.

بیشتر بخوانید: OpenAI استفاده نظامی از هوش مصنوعی‌ اش را ممنوع کرد

دهقانی گقت: «با گسترش هوش مصنوعی و استفاده کمتر انسان از مغزش، بعید نیست در آینده، منتظر بشری باشیم که مغز کوچکتری دارد. این یک حقیقت است و ابداً موضوعی فانتزی نیست و این تغییر و تحول ژنتیکی  اجتناب ناپذیر خواهد بود.»

او افزود: «امروزه علم و فناوری به عاملی برای خلق ثروت و قدرت تبدیل شده و این در حالی است که در گذشته، علم صرفاً مؤلفه‌ای از فرهنگ و تمدن به شمار می‌رفت.»

فیروز آبادی در ادامه گفت: «دانشمندان قرون ۱۸ و ۱۹ با این‌که دانشمندان برجسته و تراز زمانه خود بودند، اما وضع مالی چندان مناسبی نداشتند؛ اما از دوره‌ای به بعد زمانی که علم، فناوری ارزش و ثروت ایجاد کرد، به یک عامل ثروت آفرین تبدیل شد. به طوری که امروز علم و فناوری علاوه بر این که یک عامل فرهنگی تمدنی و ثروت آفرین است، به یک عامل قدرت‌ساز تبدیل شده‌اند.»

دهقانی فیروز‌آبادی ضمن اشاره به اینکه ابزار هوش مصنوعی باعث تضعیف انسان از درون می‌شود گفت: «درست از هنگامی که فناوری ماشین به زندگی بشر وارد شد، انسان توانست کارهای عظیم و خارق‌العاده‌ای را در محیط پیرامون خود تحقق ببخشد، سازه‌های عظیم ایجاد کند، کارخانه‌های بزرگ و با حجم تولید بالا تاسیس کند و تجهیزات پیشرفته بسازد. به تناسب این رشد اما  عضلات انسان کمتر مورد استفاده قرار گرفت و تضعیف شد، به طوری که طی گذر نسل‌ها، انسان امروزی نسبت به یک یا دو سده قبل خود، عضلات ضعیف‌تری دارد. حتی فرزندان این نسل، نسبت به بچه‌هایی که سال‌های قبل و پیش از ظهور فناوری ماشین متولد شده‌اند، بنیه عضلانی ضعیف‌تری دارند.»

قیروزآبادی در این مراسم که باحضور علیرضا مختارپور، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد به شبکه‌های اجتماعی و تاثیر آنها نیز پرداخت او در این باره می‌گوید: «فناوری ماشین، عضلات انسان و هوش مصنوعی تفکر و مغز انسان را هدف قرار می‌دهد و با گسترش هوش مصنوعی و استفاده کمتر انسان از مغزش، بعید نیست در آینده، منتظر بشری باشیم که مغز کوچکتری دارد. این یک حقیقت است و ابداً موضوعی فانتزی نیست و این تغییر و تحول ژنتیکی  اجتناب ناپذیر خواهد بود.»

معاون علمی،فناوری و اقتصاد دانش بنیان عقیده دارد هوش مصنوعی مشاغل را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد: « فناوری ماشین، شغل‌های کارگری را تهدید کرد و با آمدن فناوری‌های ارتباطی و موبایل، مشاغل سنتی مخابرات از بین رفتند. امروز ظهور هوش مصنوعی، شغل‌های مدرن و مبتنی بر اندیشه و تفکر را هدف قرار داده است. وجه تمایز انسان و حیوان قدرت تعقل و تفکر اوست و هوش مصنوعی، دقیقاً همین وجه تمایز یعنی قدر تعقل، تجزیه و تحلیل را تحت تاثیر قرار می‌دهد.»

فیروزآبادی معتقد است جهان در آیننده به دو گروه رهبران هوش مصنوعی و مصرف کنندگان آن تبدیل می‌شوند او می‌گوید: « ارتش‌ها در گذشته با تعداد سرباز و امروز با تعداد تجهیزات سنجیده می‌شوند. سطح علمی یک جامعه هم در این دوره نه با تعداد نخبگانش، بلکه با تعداد پردازنده‌های هوش مصنوعی، تجهیزات و ابزارهای مبتنی بر این فناوری سنجیده خواهد شد.»

او ادامه داد: «فناوری‌ها مانند موج هستند که یک دامنه حرکت، اوج و فرود دارند. مثلاً موج اقتصاد دیجیتال که در کمتر از ۱۰ سال همه حوزه‌ها را درنوردید. فناوری هوش مصنوعی یک دامنه زمانی تحول آفرینی بسیار کوتاه‌تر و اوج بسیار بلندتری خواهد داشت که نشان‌دهنده فرصت زمانی بسیار اندک برای تسلط بر این فناوری و عمق تاثیرگذاری بسیار بیشتر این فناوری خواهد بود. بر همین اساس هوش مصنوعی می‌تواند یک حوزه مخرب، بر هم زننده و یا در عین حال تحول آفرین و سازنده باشد.»

معاون علمی و فناوری در جریان این مراسم گفت: «یکی از اصلی‌ترین‌ لازمه‌های هوش مصنوعی، «داده» است. هوش مصنوعی برای پیشبرد خود باید سوار اقتصاد دیجیتال شود که ابعاد مختلف اقتصاد دیجیتال، از جمله حوزه داده، به طور کامل در کشورمان پیاده‌سازی نشده است. اگر موج اقتصاد دیجیتال به طور کامل وارد کشور می‌شد، قطعاً شاهد تغییرات چشمگیرتری در حوزه هوش مصنوعی می بودیم. اصل هوش مصنوعی، داده است. داده به هوش مصنوعی می‌آموزد، آن را گسترش می‌دهد و در تغییر و تحولات جامعه نقش‌آفرینی می‌کند. مدل‌های بزرگ و سخت‌افزارهای بزرگ، جزء دومین و سومین مؤلفه‌های لازم برای توسعه هوش مصنوعی هستند.»

فیروز آبادی پس از پرداختن به توسعه هوش مصنوعی سازمان اسناد و کتابخانه ملی را منبع تامین اطلاعات داده‌ها اعلام کرد و گفت: «کمتر زیرساختی همچون سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران داریم که داده‌های وسیع و عمیق در این حجم و ابعاد در اختیار داشته باشد. این سازمان، یک معدن بسیار وسیع و عمیق از داده‌ها در اختیار دارد و اگر قرار باشد به توسعه هوش مصنوعی توجه شود، مبدأ آن همین سازمان اسناد خواهد بود. اگر این داده‌ها را در مسیر توسعه هوش مصنوعی استفاده کنیم، می‌توانیم در توسعه و تحول تمدنی تاثیرگذار باشیم.»

او در پایان ضمن اشاره به حمایت از پردازش این داده‌ها با همراهی  مردم و شرکت‌های دانش‌بنیان، گفت: « این کار مهم، به دست بخش خصوصی محقق می‌شود و دستگاه‌های دولتی صرفا می‌توانند تسهیلگر باشند تا مردم، شرکت‌های دانش‌بنیان و دیگر شرکت‌ ها انتفاع ببرند و انتفاع برسانند. رشد اقتصاد دیجیتال در کشور هم مرهون تلاش مردم بود و دولت صرفا زیرساخت‌های ارتباط دیجیتال را فراهم کرد، بنابراین اگر زیرساخت لازم برای توسعه فناوری و استفاده از داده‌ها به دست شرکت‌های دانش‌بنیان و مردم توسعه پیدا کند، می‌توانیم شاهد تحولی در هوش مصنوعی باشیم.»

بیشتر بخوانید:

نظر شما راجع ارتباط هوش مصنوعی با مغز چیست ؟ لطفا دیدگاه خود را در بخش کامنت با تکراتو در میان بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر