;
coinex

ابلاغ دستورالعمل جدید حفاظت از حریم خصوصی کاربران در فضای مجازی

مرکز ملی فضای مجازی، دستورالعمل جدید حفاظت از حریم خصوصی کاربران در فضای مجازی را ابلاغ کرد. این دستورالعمل جهت اجرا به واحدهای مربوطه ابلاغ شده است.

دستورالعمل جدید حفاظت از حریم خصوصی کاربران در فضای مجازی و نحوه جمع‌آوری، پردازش و نگهداری اطلاعات کاربران ابلاغ شد. حفاظت از اطلاعات کاربران در فضای مجازی یکی از وظایف اصلی دولت در زمانه فعلی است که باید به درستی انجام شود. این امر به خصوص در زمان استفاده کاربران از شبکه‌های اجتماعی، پیام‌رسان‌ها و غیره اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. همچنین درخصوص کاربران ایرانی با داشتن سیستم‌های امنیتی ضعیف نیز اهمیت دوچندان وجود دارد. حال باید دید که با این دستورالعمل چه تغییراتی در امنیت سایبری کاربران انجام خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید: برای حفاظت از اطلاعات کاربران در فضای مجازی خلاءهای قانونی وجود دارد

دستورالعمل جدید حفاظت از حریم خصوصی کاربران در فضای مجازی

دکتر سیدمحمد امین آقامیری دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی دستورالعمل اجرایی حفاظت از حریم خصوصی کاربران و شیوه جمع‌آوری، پردازش و نگهداری اطلاعات کاربران را به منظور اجرا، به دستگاه‌های مختلف ابلاغ کرد.

این دستورالعمل برای کاهش مخاطرات نقض حریم خصوصی کاربران و حمایت از آنها در برابر تهدیدات سایبری، اشخاص حقوقی غیر دولتی و دستگاه‌های اجرایی کشور را به رعایت قواعد جدیدی در حوزه پردازش و نگهداری داده‌های مرتبط با کاربران در سامانه‌ها و سکوهای فضای مجازی ملزم کرد.

این دستورالعمل که در قالب بخش نخست از سند مادر «سیاست‌ها و الزامات حفاظت از داده‌ها» تدوین شده است، کلیه ارائه‌دهندگان خدمات فضای مجازی را ملزم به اعلام دقیق و شفاف سیاست‌های حفظ حریم خصوصی و اخذ رضایت صریح از کاربران در خصوص این سیاست‌ها می‌کند.

دستورالعمل جدید حفاظت از حریم خصوصی کاربران در فضای مجازی

همچنین مطابق این دستورالعمل، ارائه‌دهندگان خدمات، داده‌های کاربران را صرفاً در حد اقلام مورد نیاز و متناسب با اهداف صریح و مشخص جمع‌آوری کرده و در صورت درخواست کاربران، امکان «حذف بدون قید و شرط» تمام یا بخشی از داده‌های ایشان را، ضمن رعایت مفاد قانون آئین دادرسی کیفری، فراهم خواهند کرد.

بر اساس این ابلاغیه، استمرار ارائه خدمات یا تمدید مجوزهای فعالیت سامانه‌ها و سکوهای موضوع دستورالعمل مذکور از سوی تنظیم‌گران بخشی و مراجع صدور مجوز، منوط به حصول اطمینان از رعایت این مقررات است که از طریق سازوکار نظارتی تدوین شده توسط مرکز ملی فضای مجازی، مورد سنجش و ارزیابی قرار خواهد گرفت.

این دستورالعمل که در کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور به تصویب رسیده، توسط دکتر سید محمد امین آقامیری دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی، جهت اجرا، ابلاغ شده و براساس آن اقدامات اجرایی جدید و مهمی برای بهبود حفاظت از حریم خصوصی کاربران از این پس توسط دستگاه‌های مختلف در سامانه‌ها و سکوهای فضای مجازی، اجرا خواهد شد.

این دستور العمل در واقع گام بسیار مهمی در جهت تأمین امنیت داده‌های مردم در سکوهای مختلف است که پس از هک‌های اخیر در برخی از سکوها و سرقت اطلاعات مردم برای کاهش مخاطرات نقض حریم خصوصی کاربران و حمایت از آنها در برابر تهدیدات سایبری، اشخاص حقوقی غیر دولتی و دستگاه‌های اجرایی کشور را به رعایت قواعد جدیدی در حوزه پردازش و نگهداری داده‌های مرتبط با کاربران در سامانه‌ها و سکوهای فضای مجازی ملزم کرد.

این دستورالعمل که در قالب بخش نخست از سند مادر «سیاست‌ها و الزامات حفاظت از داده‌ها» تدوین شده است، کلیه ارائه‌دهندگان خدمات فضای مجازی را ملزم به اعلام دقیق و شفاف سیاست‌های حفظ حریم خصوصی و اخذ رضایت صریح از کاربران در خصوص این سیاست‌ها می‌کند.

دستورالعمل جدید حفاظت از حریم خصوصی کاربران در فضای مجازی
دستورالعمل جدید حفاظت از حریم خصوصی کاربران در فضای مجازی

مهمترین بندهای این دستورالعمل عبارتنداز:

  • الزام به رمزنگاری هویت و اطلاعات شخصی جدید و قبلی کاربران سکوها
  • حذف کامل داده‌های مردم در صورت درخواست کاربران
  • الزام به دریافت صرفاً اطلاعات مورد نیاز جهت فعالیت در سکوها
  • الزام به تفکیک اقلام اجباری از اختیاری در زمان دریافت داده‌ها برای کاربران
  • اطلاع‌رسانی دقیق از نحوه و ابزار دریافت داده‌های مردم توسط سکوها
  • الزام سکوها به پذیرش مسئولیت حقوقی و قضائی نسبت به هرگونه نقض حریم خصوصی کاربران
  • عدم تمدید مجوزهای سکوها در صورت عدم اجرای این دستورالعمل
  • شفاف‌سازی در اعلام سیاست‌های حفظ حریم خصوصی در دریافت و نگهداری داده‌های کاربران توسط سکوهای فضای مجازی

سکوها موظفند ظرف مدت حداکثر دو ماه پس از ابلاغ این دستورالعمل کلیه مواد و بندهای آن را اجرا کنند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درخصوص این دستورالعمل جدید چیست؟ آیا می‌توانیم فعالیت خود در فضای مجازی را با امنیت بالاتر گسترش دهیم؟ لطفاً نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر