coinex
راهنمای خرید تکراتو

مدیر عامل OpenAI به دنبال میلیاردها دلار برای ایجاد یک شبکه جهانی کارخانه تراشه هوش مصنوعی

سام آلتمن، مدیر عامل OpenAI، فعالانه به دنبال جمع‌آوری میلیاردها دلار برای ایجاد شبکه جهانی کارخانه‌های تراشه های هوش مصنوعی (AI) است.

سام آلتمن، مدیر عامل OpenAI، فعالانه به دنبال جمع‌آوری میلیاردها دلار برای ایجاد شبکه جهانی کارخانه‌های تراشه‌های هوش مصنوعی (AI) است. هدف این سرمایه‌گذاری بلندپروازانه تولید تراشه‌هایی است که برای توسعه هوش مصنوعی ضروری است. بلومبرگ گزارش می‌دهد که آلتمن با سرمایه‌گذاران بالقوه بزرگ، از جمله G42 مستقر در ابوظبی و گروه سافت بانک ژاپن مذاکره کرده است، البته این مذاکرات هنوز در مراحل اولیه خود به سر می‌برند.

بیشتر بخوانید: لیست گوشی‌هایی که قابلیت‌های هوش مصنوعی سامسونگ (Galaxy AI) را دریافت می‌کنند

دلیل این اقدام این است که آلتمن عقیده دارد صنعت رو به رشد هوش مصنوعی به زودی با کمبود تراشه‌های ضروری روبرو خواهد شد. پیش‌بینی‌های تولید فعلی برای نیمه‌رساناهای مرتبط با هوش مصنوعی، تقاضای پیش‌بینی‌شده را برآورده نمی‌کند. نگرانی آلتمن این است که بدون تامین تراشه کافی، استقرار گسترده هوش مصنوعی با مشکل مواجه خواهد شد.

OpenAI  که به دلیل ساخت و توسعه ChatGPT شناخته می شود ، توانسته درآمد سالانه خود را در سال 2023 به 1.6 میلیارد دلار برساند. این شرکت اکنون به دنبال جذب سرمایه جدید با ارزش تخمینی حدود 100 میلیارد دلار است. سرمایه گذاری آلتمن در تولید تراشه با استراتژی سایر بازیگران اصلی صنعت هوش مصنوعی مانند گوگل، آمازون و مایکروسافت (بزرگترین سرمایه گذار OpenAI) که معمولاً تراشه‌های خود را طراحی می‌کنند و تولید را برون سپاری می‌کنند، متفاوت است.

ساخت و نگهداری کارخانه‌های ساخت تراشه (fabs) نیازمند هزینه و منابع زیادی هستند. راه‌اندازی یک کارخانه ساخت تراشه پیشرفته می‌تواند به ده‌ها میلیارد دلار سرمایه نیاز داشته باشد و ایجاد شبکه‌ای با چنین امکاناتی سال‌ها طول می‌کشد. مذاکره آلتمن با G42 برای جمع‌آوری بین 8 تا 10 میلیارد دلار انجام شده است.

این سرمایه‌‌گذاری در رشد آینده OpenAI بسیار تاثیرگذار خواهد بود، زیرا آلتمن همیشه به نیاز روزافزون این شرکت به تراشه‌ها اشاره داشته است. رهبران اصلی بازار ساخت تراشه مانند اینتل، شرکت تولید نیمه هادی تایوان، و شرکت الکترونیک سامسونگ، شرکای بالقوه در این آینده‌نگری هستند.

او همچنین در رابطه با این طرح با مایکروسافت نیز تماس گرفته است و غول نرم‌افزاری علاقه خود به این موضوع را مطرح کرده. با این حال، جزئیات این مشارکت‌ها و بودجه هنوز به طور کامل مشخص نشده است، و مذاکرات هنوز ادامه دارند.

در سپتامبر سال گذشته، OpenAI  پروژه مشترکی را با طراح سابق اپل Jony Ive آغاز کرد، او در این همکاری به دنبال کمک مالی تا سقف 1 میلیارد دلاری Softbank برای پروژه دستگاه AI خود بود، تا بتواند یک دستگاه نوآورانه با تمرکز بر فناوری OpenAI ایجاد کند. این پروژه که هنوز در مراحل اولیه به سر می‌برد، با هدف ایجاد انقلابی در تعاملات رایانه‌ای و به چالش کشیدن سلطه تلفن‌های هوشمند بر بازار لوازم الکترونیکی مصرفی بود.

بیشتر بخوانید:

نظر شما راجع تراشه هوش مصنوعی چیست ؟ لطفا دیدگاه خود را در بخش کامنت با تکراتو در میان بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر