;
coinex

نحوه دریافت وام ودیعه مسکن در سال 1403 ؛ [+مبلغ و نحوه محاسبه اقساط]

وام اجاره مسکن همانگونه که می‌دانید ویژه مستأجرهایی است که به دنبال دریافت وام برای اجاره خانه هستند. در این مطلب با مراحل دریافت وام ودیعه مسکن همراه تکراتو باشید.

وام ودیعه مسکن یا همان وام اجاره مسکن، تسهیلاتی است که بانک مرکزی هرساله در مدت مشخصی به بانک‌های کشور ابلاغ می‌کند تا مستأجرین بتوانند با دریافت آن مشکلات مربوط به رهن مسکن را حل کنند. می‌دانیم که مالکین خانه هرساله برای جبران هزینه‌های اقدام به اجاره دادن مسکن شخصی خود کرده و مبلغ آن را نیز مدام در هر سال افزایش می‌دهند.

گاهی این افزایش مبلغ آنقدر بالا و غیرمنطقی است که مستأجران از پس تهیه آن برنیامده و به ناچار تصمیم به تعویض خانه نسبت به مبلغ خود می‌کنند. وام اجاره خانه به همین منظور از سمت بانک‌های عامل پرداخت می‌شود. مبلغ وام ودیعه مسکن نیز طبق اعلام بانک مرکزی افزایش یافته است و در شهر تهران به 200 میلیون تومان رسیده است. نرخ سود وام اجاره نیز همانطور که می‌دانید به 23 درصد رسیده است که مبلغ بالایی است.

به عنوان مثال برای شهروندان تهرانی با مبلغ وام 200 میلیونی، ماهانه 5 میلیون و ۶۳۸ هزار تومان اقساط درنظر گرفته شده که با احتساب بازپرداخت 5ساله، فرد باید مبلغ 138 میلیون تومان سود وام گرفته شده بپردازد. دریافت وام اجاره مستأجران در سال 1403 تغییراتی داشت است که باید از آن اطلاع داشته باشید. در ادامه مطلب مراحل ثبت‌نام وام ودیعه مسکن و مدارک وام اجاره مسکن را توضیح می‌دهیم.

بیشتر بخوانید: ابلاغ سهمیه جدید وام ودیعه مسکن ؛ شرایط مشمولین [+لینک ثبت نام]

مراحل دریافت وام ودیعه مسکن

اگر پیگیر اخبار حوزه مسکن باشید، حتماً می‌دانید که مبلغ وام ودیعه مسکن افزایش یافته است. چندی پیش با تصمیم دولت، مبلغ وام اجاره مسکن برای شهر تهران از 100 میلیون به 200 تومان، برای مراکز استان‌ها از 70 میلیون به 150 میلیون، برای دیگر شهرها نیز از 40 میلیون به 100 میلیون رسید. همچنین برای اولین بار وام ودیعه مسکن روستاها نیز تعیین شد که مبلغ آن 40 میلیون تومان است.

مراحل دریافت وام ودیعه مسکن

مبالغ جدید وام اجاره مسکن توسط بانک مرکزی به 20 بانک کشور ابلاغ شده است. این بانک‌ها عبارتنداز:

  1. مسکن
  2. صادرات
  3. ملی
  4. ملت
  5. رفاه
  6. پاسارگاد
  7. سپه
  8. تجارت
  9. شهر
  10. سامان
  11. پارسیان
  12. سینا
  13. خاورمیانه
  14. آینده
  15. گردشگری
  16. کارآفرین
  17. ایران زمین
  18. اقتصاد نوین
  19. پست بانک
  20. مؤسسه اعتباری ملل

شرایط ثبت نام وام ودیعه مسکن

افرادی که قصد اقدام برای دریافت وام ودیعه مسکن دارند، ابتدا باید مراحل ثبت نام مستأجران را در سامانه املاک کشور انجام دهند؛ لازم به ذکر است که افراد متقاضی وام ودیعه مسکن 1402 می‌بایست شرایط مندرج در آیین‌نامه قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن را دارا باشند. شرایط دریافت وام اجاره مسکن شامل موارد زیر می‌شود:

  • فرد متقاضی باید سرپرست خانوار و یا متأهل باشد
  • زنان خودپرست بالای 35 سال سن می‌توانند نسبت به دریافت این وام اقدام کنند.
  • مردان مطلقه و یا مردانی که همسر خود را از دست داده‌اند، می‌توانند تسهیلات ودیعه مسکن را دریافت کنند.
  • فرد متقاضی می‌بایست حتماً اجاره‌نامه رسمی دارای کد رهگیری داشته باشد و کد رهگیری وی در سامانه ثبت معاملات و املاک کشور قابل پیگیری باشد.
  • تاریخ قرارداد اجاره خانه باید حداقل تا پایان زمان ثبت‌نام وام ودیعه مسکن باشد.
مراحل دریافت وام ودیعه مسکن
مراحل دریافت وام ودیعه مسکن

پس از آنکه متقاضی شرایط لازم را برای دریافت وام داشته باشد، می‌تواند به بانک انتخاب شده مراجعه و مدارک خود را تحویل دهد. همچنین فرد باید تعداد ضامنین خواسته شده از سمت بانک را نیز ظرف مدت 2 هفته به بانک معرفی و مدارک آنها را نیز تحویل دهد.

ثبت‌نام برای دریافت وام ودیعه مسکن غیرحضوری است و مستأجران می‌توانند با مراجعه به وب‌سایت http://tem.mrud.ir/ نسبت به ثبت‌نام وام خود اقدام کنند.

* نکته: مستأجرین حتماً باید اقدام به ثبت نام ملک در سامانه املاک و اسکان کنند.

مدارک وام ودیعه مسکن 1402

مستأجران برای ثبت‌نام وام تسهیلات اجاره مسکن باید مدارک زیر را تهیه کنند:

  1. مدارک هویتی (کارت کلی و شناسنامه)
  2. قولنامه رسمی مسکن دارای کد رهگیری یا اجاره رسمی که در سایت ثبت معاملات املاک، ثبت شده باشد.
  3. گواهی کسر از حقوق یا مستمری‌بگیری و یا در صورت برخورداری از موارد ذکر شده، سفته یا برگ گواهی سهام عدالت

مبلغ جدید وام ودیعه مسکن

مستأجران تا پیش از اعلام افزایش مبلغ وام ودیعه مسکن، می‌توانستند برای شهر تهران نهایت تا 100 میلیون تومان، مراکز استان‌ها 70 میلیون تومان و شهرستان‌ها 40 میلیون وام دریافت کنند.

حدود 1 ماه پیش علی بهادری جهرمی در نشست خبری بعد از جلسه هیئت دولت رسماً اعلام کرد که مبلغ وام اجاره مسکن افزایش یافته است. این افزایش مبلغ توسط بانک مرکزی ایران نیز ابلاغ شد. افزایش مبلغ تسهیلات ودیعه مسکم به شکل زیر است:

  • شهر تهران: 200 میلیون تومان
  • مراکر استان‌ها: 150 میلیون تومان
  • شهرستان‌ها: 100 میلیون تومان
  • روستاها: 40 میلیون تومان (وام اجاره مسکن برای روستاها برای اولین بار است که در لیست وام‌ها ودیعه مسکن آمده است)

مراحل دریافت وام ودیعه مسکن

نحوه محاسبه اقساط وام ودیعه مسکن با بازپرداخت 5 ساله

همانگونه که بالا گفتیم، مراحل اولیه درخواست وام ودیعه مسکن غیر حضوری است و متقاضی باید درخواست خود را آنلاین و از طریق سامانه ارسال کند. پس از احراز هویت و تأیید درخواست و بانک و شعبه انتخابی، به فرد متقاضی پیامکی ارسال می‌شود که این به منزله مراجعه حضوری فرد به بانک و شعبه مورد نشر است. به نحوری دیگر، ادامه مراحل حضوری خواهد شد.

لازم به ذکر است که پس از ارسال پیام، فرد متقاضی می‌بایست ظرف مدت 15 روز به بانک مراجعه کند؛ در غیر این‌صورت بانک می‌تواند درخواست وی را رد کند.

وام ودیعه مسکن فقط شامل سه‌دهم درصد از کل مبلغ تسهیلات پرداختی بانک‌ها در ۹ ماه ابتدایی امسال شده. عددی که از حجم تسهیلات بانک‌ها تحت عنوان خرید خودرو شخصی و خرید مسکن نوساز کمتر است.

نحوه محاسبه وام مستأجران طبق تصویر زیر محاسبه می‌شود:

نحوه محاسبه اقساط وام ودیعه مسکن با بازپرداخت 5 ساله

مبلغ سود وام ودیعه مسکن

حتماً می‌دانید که وام اجاره مسکن ابتدا غیراز مبالغ کم، نرخ سود بسیار کمی نیز داشت. اما رفته رفته جدای از افزایش مبلغ این وام، نرخ سود وام نیز افزایش یافت. به نظر می‌رسد. حال طبق ابلاغیه بانک مرکزی، نرخ سود وام ودیعه مسکن به 23 ردصد رسیده است که رقم بسیار بالایی است و به نظر می‌رسد که این این میزان سود برای وامی که جهت رفاه مستأجران درنظر گرفته شده است، منطقی نیست و دراصل فرد را به دردسر می‌اندازد.

اقساط وام ودیعه مسکن به این‌ترتیب برای مستأجری که در تهران سکونت دارد و می‌تواند از سقف تسهیلات ۲۰۰ میلیون استفاده کند، ماهی 5 میلیون و ۶۳۸ هزار تومان خواهد بود.

سود وام ودیعه مسکن ۲۳ درصد است و متقاضی باید نهایتاً بعد پنج سال روی هم ۳۳۸ میلیون و ۲۸۵ هزار تومان به بانک برگرداند. اقساط وام ودیعه مسکن در این حالت به شکل خالص ۱۳۸ میلیون و ۲۸۵ هزار تومان محاسبه می‌شود.

وام ودیعه مسکن ۱۴۰۲ برای متقاضیان ساکن مراکز استان، ۱۵۰ میلیون تومان است. با این اوصاف مستاجری که مثلا در مشهد، شیراز، اصفهان و … سکونت دارد، بعد از دریافت وام ودیعه مسکن باید ماهی چهار میلیون و و ۲۲۸ هزار تومان بپردازد.

اقساط وام ودیعه مسکن برای متقاضیان ساکن سایرشهرها به ماهی دو میلیون و ۸۱۹ هزار تومان می‌رسد. وام ودیعه مسکن ۱۴۰۲ برای متقاضیانی که در سایر شهرها زندگی می‌کنند، ۱۰۰ میلیون تومان و این عدد برای متقاضیان ساکن مناطق روستایی ۴۰ میلیون تومان تعیین شده است. اقساط وام ودیعه مسکن برای متقاضیان روستایی به این ترتیب ماهی یک میلیون و ۱۲۷ هزار تومان خواهد بود.

نحوه محاسبه اقساط وام ودیعه مسکن با بازپرداخت 5 ساله
نحوه محاسبه اقساط وام ودیعه مسکن با بازپرداخت 5 ساله

گفتنی‌ست هم‌اکنون ابلاغیه افزایش مبلغ وام ودیعه مسکن به نرخ‌های جدید به 20 بانک کشور از سمت بانک مرکزی ارسال شده است؛ فلذا تمامی مستأجرین دارای اجاره‌نامه کد رهگیری‌دار می‌توانند با مراجعه به شعبات بانک‌ها درخواست خود برای دریافت تسهیلات اجاره مسکن را ثبت کنند. همچنین همراه داشتن مدارک مورد نیاز که در بالا ذکر کرده‌ایم، لازم است.

شرایط و مدارک لازم ثبت نام وام ودیعه مسکن در سال 1403

دریافت و ثبت نام وام ودیعه مسکن در سال 1403 تغییراتی داشته است. مدت بازپرداخت وام اجاره مسکن 5 ساله و با نرخ 23 درصد که توسط بانک مرکزی درنظر گرفته است.

اولین اقدام برای ثبت درخواست دریافت وام امستأجرین ابتدا باید وارد سامانه املا کشور به نشانی amlak.mrud.ir شوید و کدپستی درج شده بر روی اجاره‌نامه دارای کد رهگیری (مربوط به سال 1403) را در کادر مربوطه درچ کنید. در مرجله بعدی باید وارد وب‌سایت saman.mrud.ir شوید و مشخصات و اطلاعات خواسته شده را در بخش‌های مربوطه درج کنید.

در ویدئوی زیر همه اطلاعاتی که شما برای دریافت وام ودیعه مسکن احتیاج دارید، توضیج داده شده است:

بیشتر بخوانید:

یا شما تاکنون وام اجاره مسکن دریافت کرده‌اید؟ به نظر شما اقساط درنظر گرفته و نرخ سود وام اجاره مسکن منطقی است؟ لطفاً نظرات و تجربیات خود را با تکراتو به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (6 نظر)

    عزیز، بعد 5 سال 70 درصد میاد روش، یعنی پولت سالیانه 11 درصد میاد رو پوله،
    100
    111
    123
    136
    151
    168 : سال پنجم
    یعنی صدتومن رو بگیری بذاری بانک سود 18 درصد هم روش بگیری باز سودت از چیزی که داری میدی بیشتره (که البته چنین اشتباهی نکنید!)

    سود 18 درصد بانک:
    100
    118
    139
    164
    193
    228 : سال پنجم

    پاسخ

    خدا بدر نزول خور رو نگه داره بعد میگن بانکداری بدون ربا سود ۲۳ درصد ۱۰۰ میلیون رو باید ۱۷۰میلیون \س بدی یعنی ۷۰ درصد نه ۲۳ درصد

    پاسخ

    سلام من یک سوال از رییس بانک مرکزی دارم این مغز متفکری که داری و همش به فکر خالی کردن ما جیب مستأجران بدبخت هستی حداقل یکم شرایط رو آسون تر بگیر
    من با هزار بدبختی رو زدن به صاحبخانه ام تا بتونم قولنامه هولو گرام دار بگریم رو زدن به هزار نفر و کوچیکو بزرگ شدن تونستم دوتا ضامن ببرم حالا اینا چک ندارن خودم کارمندم ودسته چکم برای بانک تجارته و حقوقم داخل بانک تجارت واریز میشه بقیه هم سفته هامو امضا میکنن چرا وامم به تعلیق افتاده اگه پول داشتم که سراغ وام‌های شما با سودهای کذایی نمیامدیم .
    فقط بلدین شعار بدی

    پاسخ

    با این همه سود که مستاجرا بدبخت و اعیال بار خوب میسوزونید اخه 69ملیون فقط سودش صد ملیون وام.

    پاسخ

    تنها چیزی که تو سر این دولتیا نیست؛ مغزه!!! یارو ماهی 10 تومن اجاره میده، بیالد وام بگیره اونوقت 15 تومن بده ماهی… هرجا بگی این طرح رفاهیه بهت پناهندگی میدن

    پاسخ

    با سلام و درود
    با اینکه پرونده ی من در بانک صاددات حدود یکسال هست که تکمیل شده و در اختیار بانک و شعبه ی مورد نظر هستش هنوز موفق به دریافت آن نشده ام آن هم بخاطر مواردی چون هنوز سهمیه به ما ندادن و غیره امیدوارم که همکاری لازم بعمل بیاد و مشکل من و همه ی هموطنان مستاجر حل بشه

    پاسخ