;
coinex

پرتاب 3 ماهواره جدید با ماهواره‌ بر سیمرغ به فضا ؛ ماهواره‌های مهدا، کیهان 2 و هاتف 1 [+فیلم]

ایران ساعتی پیش 3 ماهواره جدید به نام‌های مهدا، کیهان 2 و هاتف 1 را با ماهواره‌بر سیمرغ به فضا فرستاد. این ماهواره‌ها اهدافی دارند که در ادامه مطلب به آنها اشاره می‌کنیم.

یازدهمین پرتاب موفق ماهواره‌ به جو زمین در دولت سیزدهم امروز اتفاق افتاد. ماهواره‌بر سیمرغ، صبح امروز 3 ماهواره جدید مهدا، کیهان 2 و هاتف 1 را با موفقیت به فضا برد. هرکدام از این این سه ماهواره، اهدافی را دنبال می‌کنند؛ به عنوان مثال ماهواره مهدا یک ماهواره سبک وزن است که جهت آزمایش زیرسامانه‌های توسعه‌یافته ماهواره‌ای ساخته شده است.

می‌دانیم که ایران جزء 9 کشور موفق در پرتاب ماهواره به فضا است و تاکنون در دولت سیزدهم، 11 پرتاب موق ماهواره با ماهواره‌برهای مختلف به سمت داشته‌ایم. چندی پیش نیز «ماهواره ثریا» با ماهواره‌بر قائم به مدار 750 کیلومتری زمین فرستاده شد که برای اولین بار به این رکورد دست یافتیم.

بیشتر بخوانید: اولین سیگنال‌های ماهواره ثریا با موفقیت به زمین ارسال شد

ایران 3 ماهواره جدید به فضا فرستاد

یازدهمین پرتاب ماهواره در دولت سیزدهم با پرتاب ماهواره‌های مهدا، کیهان 2 و هاتف 1 به حقیقت پیوست.

طبق اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، که در آستانه دهه فجر و چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، نخستین بار سه ماهواره ایرانی، با ماهواره بر سیمرغ با موفقیت به فضا پرتاب شدند. این ماهواره‌ها از پایگاه امام خمینی (ره) با موفقیت در مدار بیضوی با ارتفاع کمینه ۴۵۰ کیلومتر و ارتفاع بیشینه ۱۱۰۰ کیلومتری زمین رسیدند.

ماهواره مهدا یک ماهواره سبک‌وزن است که با هدف آزمایش زیرسامانه‌های توسعه‌یافته ماهواره‌ای و توسط پژوهشگاه فضایی ایران ساخته شده است.

ایران 3 ماهواره جدید به فضا فرستاد

نانوماهواره «کیهان ۲» از نوع ماهواره‌های مکعبی شرکت صاایران است که برای اثبات فناوری موقعیت‌یابی فضاپایه طراحی شده است. همچنین نانوماهواره «کیهان ۲» امکان تعیین موقعیت را به‌صورت بومی و مستقل از سامانه‌های موقعیت‌یابی جهانی، برای گیرنده‌های زمینی فراهم می‌کند.

نانوماهواره «هاتف ۱» نیز از نوع ماهواره‌های مکعبی شرکت صاایران  است که برای اثبات فناوری مخابرات باند باریک با کاربرد اینترنت اشیاء ساخته شده است.

ماهواره‌بر «سیمرغ » با سوخت مایع دو مرحله‌ای در وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ساخته شده است. این ماهواره‌بر در هفتمین پرتاب تحقیقاتی خود توانست با تزریق چندگانه ماهواره‌ها، دریچه‌ای جدید در پرتاب‌های فضایی کشور باز کند.

واکنش وزیر ارتباطات نسبت به پرتاب 3 ماهواره جدید ایرانی

عیسی‌ زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در شبکه اجتماعی ویراستی اعلام کرد:

به لطف خدا یازدهمین پرتاب در دولت سیزدهم باموفقیت انجام و برای نخستین بار، ماهواره‌بر “سیمرغ” به‌طور همزمان ماهواره مهدا و 2 محموله تحقیقاتی دیگر را باموفقیت در مدار قرار داد و سیگنال مهدا هم دریافت شد.

این دستاورد مهم را به مردم عزیز، متخصصین فضایی به ویژه همکارانم در پژوهشگاه فضایی و وزارت دفاع تبریک عرض می‌کنم.

ایران 3 ماهواره جدید به فضا فرستاد

ویژگی های ماهواره مهدا + اهداف

ماهواره مهدا، یک ماهواره سبک وزن با وزن ۳۲ کیلوگرمی پژوهشگاه فضایی ایران است که با  هدف آزمایش زیرسامانه‌های توسعه‌یافته ماهواره‌ای طراحی و ساخته شده‌ است. مأموریت اصلی ماهواره مهدا، بررسی صحت عملکرد ماهواره‌بر سیمرغ در تزریق چندگانه محموله‌های فضایی در مدار پایین زمین و ارزیابی عملکرد برخی از طراحی‌های جدید و قابلیت اطمینان فناوری‌های بومی در فضا است.

ایران 3 ماهواره جدید به فضا فرستاد

ویژگی های ماهواره کیهان 2 + اهداف

نانوماهواره کیهان ۲، از نوع ماهواره‌های مکعبی‌شکل شرکت صاایران است که وزنی کمتر از ۱۰ کیلوگرم دارد و برای اثبات فناوری موقعیت‌یابی فضاپایه طراحی و ساخته شده و امکان تعیین موقعیت را به صورت بومی و مستقل از سامانه‌های موقعیت‌یابی جهانی، برای گیرنده‌های زمینی فراهم می‌کند.

ایران 3 ماهواره جدید به فضا فرستاد

ویژگی های ماهواره هاتف 1 + اهداف

نانوماهواره‌هاتف ۱ هم، از نوع ماهواره‌های مکعبی شرکت صاایران است که وزنی کمتر از ۱۰ کیلوگرم دارد و به منظور اثبات فناوری مخابرات باند باریک با کاربرد اینترنت اشیا بکار گرفته شده است.

ایران 3 ماهواره جدید به فضا فرستاد

بیشتر بخوانید:

ظاهراً ایران پیشرفت بزرگی در پرتاب ماهواره داشته است و در آینده به موفقیت‌های بیشتری در این زمینه خواهیم رسید. دیدگاه شما درخصوص ارسال ماهواره‌های جدید به فضا چیست؟

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر