;
coinex

کشف 18 سیاهچاله که در حال بلعیدن ستارگان اطرافشان هستند

دانشمندان موفق به کشف 18 سیاهچاله جدید شدند که طی اختلالات جزر و مدی (TDEs) ستارگان پیرامون خود را می‌بلعیدند و باعث فروپاشی آنها می‌شوند.

محققان از موسسه فناوری ماساچوست (MIT) پدیده‌های جدیدی از اختلالات جزر و مدی را کشف نموده‌اند که به سیاهچاله‌هایی مرتبط با ستاره‌هایی در کهکشان‌های پر از غبار اشاره دارند. طبق گزارش آی‌ای، دانشمندان ۱۸ حادثه از اختلالات جزر و مد را شناسایی نموده‌اند، مواردی که در آنها یک سیاهچاله در نزدیکی یک ستاره همسایه خود، ستاره را به طور کامل منهدم می‌سازد.

بیشتر بخوانید:  ارسال ربات جراح به ایستگاه فضایی بین‌ المللی ؛ ویزیت رایگان ماه‌ و مریخ‌نوردان!

کشف 18 سیاهچاله جدید که ستارگان اطرافشان را می‌خورند

نیروهای گرانشی فوق‌العاده قوی سیاهچاله‌ها باعث از هم پاشیدن ستاره‌های اطراف می‌شوند و در نتیجه، میزان انرژی قابل توجهی در سطح طیف الکترومغناطیسی آزاد می‌شود. این لیست جدید از حوادث جزر و مدی، با بررسی داده‌های آرشیوی از تلسکوپ ماهواره‌ای نیووایز (NEOWISE) شناسایی شد. تحقیقگران با بهره‌گیری از یک الگوریتم نوآورانه، الگوهای مادون قرمز مرتبط با این انفجارهای مهیب و موقت را تشخیص دادند.

نکته جالب این است که محققان این حوادث جدید را با انجام جستجو در طیف مادون قرمز شناسایی نمودند. این تحقیق به وسیله این روش، یک پنجره نوآورانه برای کاوش در حوزه سیاهچاله‌های فعال تغذیه‌کننده فراهم می‌کند. این نوع رصد به ویژه برای بررسی کهکشان‌های غبارآلود اهمیت دارد که در آنها نمی‌توان به نشانه‌های اشعه‌های مشتق‌شده از هسته کهکشان، جایی که سیاهچاله‌های فعال واقع شده‌اند، دست پیدا کرد. طبق این تحقیق، غبار ستاره‌ای که این کهکشان‌ها را در برگرفته است، به طور معمول نور مرئی و اشعه ایکس را جذب و مخفی می‌کند که مشاهده هرگونه نشانه از اختلالات جزر و مدی در این دامنه‌های طول موج را دشوار می‌سازد.

مگان مسترسون (Megan Masterson)، نویسنده اصلی این تحقیق، بیان می‌کند: اغلب این منابع در دامنه‌های مرئی قابل مشاهده نیستند. او اظهار می‌کند: اگر قصد دارید به‌طور جامع اختلالات جزر و مدی را درک کرده و از آنها به عنوان یک ابزار برای بررسی جمعیت‌شناسی سیاه‌چاله‌های بزرگ بهره‌مند شوید، لازم است به طیف فروسرخ توجه کنید.

این لیست جدید ممکن است چندین  پرده از رازهای اساسی مرتبط با اختلالات جزر و مدی مورد بررسی قرار دهد . آخرین نتایج نشان می‌دهند که سیاه‌چاله‌ها توانایی مصرف ستاره‌های مختلف در کهکشان‌ها را دارند. ادو برگر (Edo Berger)، استاد نجوم در دانشگاه هاروارد، که در این تحقیق شرکت نکرده است، اظهار می‌کند: حالا امکان دارد از بین گرد و غبار به داخل کهکشان نگاه کرد و تعداد اختلالات جزر و مدی مجاور را به‌روز رسانی کرد. این یافته‌ها در تاریخ ۲۹ ژانویه در مجله Astrophysical منتشر شده است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ی کشف 18 سیاهچاله جدید چیست؟ لطفا دیدگاه خود را با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر